Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Durumluk Sınav Kaygısını Yordamada Ruminatif Tepkiler ve Cinsiyetin Rolü

Yıl 2020, , 2165 - 2172, 30.09.2020
https://doi.org/10.24106/kefdergi.4087

Öz

Bu araştırmada, üniversite öğrencilerinin ruminatif tepkilerinin, saplantılı düşünme, derin düşünme ve cinsiyetlerinin durumluk sınav kaygısını ne derece yordadığının incelenmesi amaçlanmıştır. Araştırmada, betimsel tarama yöntemi kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu, Trakya Üniversitesi Eğitim Fakültesi’nde farklı bölümlerde lisans öğrenimi gören toplam 397 üniversite öğrencisi oluşturmaktadır. Katılımcıların 271’i kadın (% 68.3), 126’sı erkek (% 31.7) ve yaş ortalaması 21.02’dir. Araştırmada veri toplama araçları olarak; Durumluk Sınav Kaygısı Ölçeği (DuSKÖ) ve Ruminatif Tepkiler Ölçeği Kısa Formu (RTÖ- KF) kullanılmıştır. Araştırmadan elde edilen verilerin çözümlenmesinde, korelasyon ve aşamalı çoklu regresyon analizleri kullanılmıştır. Araştırmanın bulguları, durumluk sınav kaygısı ile ruminatif tepkiler, saplantılı düşünme ve derin düşünme arasında istatistiksel olarak pozitif yönde anlamlı bir ilişki olduğunu göstermektedir. Yapılan aşamalı çoklu regresyon analizi ile; sınav kaygısını yordamada saplantılı düşünme, cinsiyet ve derin düşünmenin önemli etkisi olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Bulgulara göre, bu üç değişken sınav kaygısının % 24’ünü açıklamaktadır. Üniversite öğrencilerinin ruminatif tepkileri, saplantılı düşünme ve derin düşünmeleri arttıkça durumluk sınav kaygıları da artmaktadır. Öte yandan, durumluk sınav kaygısı ile cinsiyet arasında da anlamlı bir ilişki elde edilmiştir. Bu bulguya göre, kız öğrencilerin erkek öğrencilere göre daha fazla durumluk sınav kaygısına sahip oldukları görülmektedir. Elde edilen bulgular, alanyazın bağlamında tartışılmış, gelecekte yapılması planlanan çalışmalara ışık tutmasına ilişkin önerilerde bulunulmuştur.

Kaynakça

  • Aldao, A. & Nolen-Hoeksema, S. (2010). Specificity of cognitive emotion regulation strategies: A transdiagnostic examination. Behaviour Research and Therapy, 48(10), 974-983.
  • Altun, Z.D., Avcı, G., Gümüş, Özüpekçe, S. & Gümüş, N. (2018). Eğitim Fakültesi öğrencilerinin kamu personeli seçme sınavı (KPSS) kaygısının incelenmesi. Turkish Studies, 12(33), 151-166.
  • Alyaprak, İ. (2006). Üniversite sınavına hazırlanan öğrencilerde sınav kaygısını etkileyen faktörlerin incelenmesi. Ege Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, İzmir.
  • Aydın, M. & Keskin, İ. (2017). 8.sınıf öğrencilerinin matematik kaygı düzeylerinin bazı değişkenler açısından incelenmesi. Kastamonu Eğitim Dergisi, 25(5), 1801-1818.
  • Aydın, K. & Koçak, S. (2016). Üniversite öğrencilerinin zaman yönetimi becerileri ile akademik erteleme düzeylerinin incelenmesi. Uşak Üniversitesi Eğitim Araştırmaları Dergisi, 2(3), 17-37.
  • Ayrancı, E. & Öge, E. (2011). Bir vakıf üniversitesindeki öğrencilerin sınav kaygısı hakkında araştırma. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 30, 87-102.
Toplam 6 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Eğitim Üzerine Çalışmalar
Bölüm Research Article
Yazarlar

Oya Onat Kocabıyık Bu kişi benim 0000-0003-0449-2893

Seda Donat Bacıoğlu Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 30 Eylül 2020
Kabul Tarihi 11 Eylül 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020

Kaynak Göster

APA Onat Kocabıyık, O., & Donat Bacıoğlu, S. (2020). Durumluk Sınav Kaygısını Yordamada Ruminatif Tepkiler ve Cinsiyetin Rolü. Kastamonu Education Journal, 28(5), 2165-2172. https://doi.org/10.24106/kefdergi.4087

10037