Bu araştırmada, ortaokullarda görev yapan öğretmen algılarına göre, okulların değişime açıklığı ile okul müdürlerinin dönüşümcü liderlik davranışları arasındaki ilişki incelenmiştir. Araştırmanın örneklemi 2013-2014 eğitim-öğretim yılında Erzurum ili Yakutiye ilçesindeki Milli Eğitim Bakanlığına bağlı devlet ortaokullarında görev yapmakta olan 251 öğretmenden oluşmaktadır. Araştırmada veri toplama aracı olarak, “Değişime Açıklık Ölçeği” ile “Dönüşümcü Liderlik Anketi” kullanılmıştır. Betimsel bir çalışma olan bu araştırmada verilerin çözümlenmesinde standart sapma, ortalama, Pearson Momentler Çarpım korelasyonu ve çoklu doğrusal regresyon analizinden faydalanılmıştır. Araştırmanın sonuçlarına göre, dönüşümcü liderlik boyutlarından idealleştirilmiş etki boyutu en yüksek düzeyde algılanan boyut olurken, değişime açıklığa ilişkin dağılımlara bakıldığında ise, müdürün değişime açıklığı boyutu en yüksek düzeyde algılanan boyut olmuştur. Dönüşümcü liderlik ile değişime açıklık ölçeğinin tüm boyutları arasında pozitif yönde anlamlı bir ilişki olduğu görülmüştür. Regresyon analizi sonuçları incelendiğinde, dönüşümcü liderliğin idealleştirilmiş etki, entelektüel uyarım ve bireyselleştirilmiş boyutları okulların değişime açıklığı ölçeğinin tüm boyutlarını pozitif yönde ve anlamlı düzeyde yordadığı görülmüştür. Araştırmanın sonuçları, okulların değişime açıklığının ve okul müdürlerinin dönüşümcü liderlik davranışlarının geliştirilmesi bağlamında tartışılmıştır.
Değişime Açıklık Dönüşümcü Liderlik Okul müdürleri Ortaokul öğretmenleri
In this study, the relation between the openness of the schools to change and transformational leadership behaviors of the principals were analyzed according to the perceptions of the teachers working in secondary schools. The sample of the study consist of 251 teachers working in state schools under Ministry of National Education in Yakutiye County, Erzurum, in 2013-2014 educational years. “Openness to Change Inventory” and “Transformational Leadership Scale” were used as data collecting tools in the study. In this descriptive study, standard deviation, mean, Pearson Product-Moment correlation and multi-linear regression analyses were done in the analysis of the data. As a result of the study, idealized influence dimension among the transformational leadership dimensions is the most perceived dimension, and on looking at the distributions related to openness to change, principals’ openness to change dimension is the most perceived dimension. It was seen that there is a positive and significant relation between all of the dimensions of transformational leadership and openness to change scales. On analyzing the results of regression analysis, it was seen that idealized influence, intellectual stimulation and individualized consideration dimensions of transformational leadership scale predict positively and significantly all dimensions of openness of the schools to change. The results of the study were discussed in the context of developing the openness of the schools to change and transformational behaviors of the principals.On analyzing the results of the regression analysis, it is seen that idealized influence, intellectual stimulation and individualized consideration dimensions of transformational leadership positively and significantly predict all the dimensions of the openness of the schools to the change inventory.
Openness to Change Transformational Leadership Principals Secondary School Teachers
Diğer ID | JA42PJ39CY |
---|---|
Bölüm | Derleme Makale |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 15 Temmuz 2016 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2016 Cilt: 24 Sayı: 2 |