BibTex RIS Kaynak Göster

Öğretmenlerin İstenmeyen Öğrenci Davranışlarına Yönelik Görüşlerinin Değerlendirilmesi

Yıl 2016, Cilt: 24 Sayı: 2, 643 - 654, 15.07.2016

Öz

Araştırmanın amacı, ilkokul, ortaokul ve liselerde görev yapan öğretmenlerin okul ortamında karşılaştıkları istenmeyen öğrenci davranışlarını nasıl tanımladıklarını, bu davranışlara nasıl yaklaştıklarını ve bu konuda okul psikolojik danışmanının verdiği yardımı nasıl değerlendirdiklerini ortaya koymaktır. Araştırmada ayrıca, öğretmenlerin istenmeyen öğrenci davranışlarına yönelik yaklaşımlarının (uygun / uygun değil), okul düzeyine, cinsiyete ve okul danışmanı ile işbirliği yapmalarına göre anlamlı bir farklılık gösterip göstermediği de incelenmiştir. Araştırmanın çalışma grubunu, İstanbul ilinde, ilkokul, ortaokul ve lise düzeyinde görev yapan 30 öğretmen oluşturmuştur. Verilerin toplanması için “Öğretmen Değerlendirme Formu” ve “Kişisel Bilgi Formu” kullanılmıştır. Araştırmada, karma araştırma modellerinden “aşama boyunca karma model” kullanılmıştır. Toplanan veriler üzerinde nitel ve nicel çözümleme yapılmıştır. Nitel çözümleme için betimsel analiz yapılmıştır. Nicel çözümleme için frekans (f) ve yüzdelik hesapları (%) yapılmıştır. Ayrıca, çapraz tablo (crosstabs) tekniği ile iki değişkenli kay-kare (X2 ) (Chi Square Test) ve Fisher Exact testi yapılmıştır. Araştırmanın sonucunda, öğretmenlerin istenmeyen öğrenci davranışlarına yaklaşımları arasında anlamlı bir farklılık bulunmuştur. Ayrıca, öğretmenlerin okul psikolojik danışmanı ile işbirliği yapmalarına göre istenmeyen öğrenci davranışlarına yaklaşımları arasında da anlamlı bir farklılık bulunmuştur. Ancak, öğretmenlerin cinsiyeti ve görev yaptıkları okul düzeyi ile istenmeyen öğrenci davranışlarına yaklaşımları arasında anlamlı bir farklılık bulunmamıştır.

Kaynakça

  • Akçadağ, T. (2009). Sorun davranışların yönetimi (Management of challenging behaviours) In H. Kıran (Ed)., Etkili sınıf yönetimi (pp 277-311) Ankara: Anı Yayıncılık
  • Arslan Y., Saçlı, F. & Demirhan, G. (2011). Students’ opinions on student misbehaviors that physi- cal education teachers faced and methods used against to those behaviors in the class. Hacette- pe Journal of Sport Sciences, 22 (4), 164–174.
  • Aydın, A. (2008). Sınıf yönetimi (Classroom management). Ankara: Pegem.
  • Başar, H. (1997), Sınıf yönetimi (Classroom management).Ankara: Personel Eğitim Merkezi.
  • Balay, R. & Sağlam, M. (2008). Sınıf içi olumsuz davranışlara ilişkin öğretmen görüşleri (The opi- nions of teachers concerning the negative behaviors in class) Yüzüncü Yıl Üniversitesi, Eğitim Fakültesi Dergisi. 5 (2),1-24.
  • Balcı, A. (2010). Sosyal bilimlerde araştırma (Research in social science). Ankara: Pegem
  • Beaman, R. & Wheldall, K. (2000). Teachers’ use of approval and disapproval in the classroom. Educational Psychology, 20 (4), 431-446.
  • Boyacı, A. (2009). Comparative investigation of the primary school students’ opinions about about discipline, class rules and punishment. Educational Administration: Theory and Practice,15( 60), 523-553.
  • Büyüköztürk, Ş. (2000). Veri analizi el kitabı (Data analysis handbook). Ankara: Pegem.
  • Clunies-Ross, P.; Little, E. & Kienhuis, M. (2008). Self-reported and actual use of proactive and reactive classroom management strategies and their relationship with teacher stress and student behaviour. Educational Psychology, 28 (6), 693–710.
  • Çağlar, A. (2009). Investigation of attention taking and keeping behavior of primary school teac- hers of teaching activities. Unpublished master’s thesis. Çukurova University, Adana, Turkey.
  • Çandar, H & Şahin, A. E. (2013). Teachers’ views about effects of constructivist approach on class- room management. H. U. Journal of Education, 44, 109-119.
  • Çankaya, I. & Çanakçı, H. (2011). Undesirable student behaviors faced by classroom teachers and ways of coping with this behaviors. Turkish Studies - International Periodical For The Langu- ages, Literature and History of Turkish or Turkic, 6 (2), 307-316.
  • Çapri, B., Balcı, A. & Çelikkaleli, Ö. (2010). A comparison of teacher views on primary school students’ classroom misbehaviors). MersinUniversity Journal of the Faculty of Education, 6 (2),89-102.
  • Çelik, V. (2003). Classroom management. Ankara: Nobel Yayın.
  • Çelikkaleli, Ö., Balcı, A., Çapri, B. & Büte, M. (2009). Teacher views on the sources of students’ misbehaviours at primary schools. Primary Education Online, 8 (3), 625-636.
  • Danaoğlu, G. (2009). Student’ misbehaviours and investigating tackling strategies of primary te- achers and branch teachers in fifth classes of primary education. Unpublished master’s thesis. Çukurova University, Adana, Turkey.
  • Ekinci, E. & Burgaz, B. (2009). İstenmeyen öğrenci davranışlarının öğretmen ve okuldan kaynak- lanan nedenleri (Reasons of student misbehaviors resulting from teachers and schools). Sosyal Bilimler Dergisi, 22, 91-111.
  • Erol, O., Özaydın, B. & Koç, M. (2010). Classroom management ıncidents, teacher reactions and effects on students: a narrative analysis of unforgotten classroom memories. Educational Ad- ministration-Theory and Practice, 16 (1), 25-47.
  • Girmen, P., Anılan, H., Şentürk, İ. & Öztürk, A. (2006). Sınıf öğretmenlerinin istenmeyen öğrenci davranışlarına gösterdikleri tepkiler (Reaction of primary teacher towards unwanted student behaviors). Sosyal Bilimler Dergisi, 15, 236-244.
  • Jones, V. & Jones, L. (2010). Comprehensive classroom management. New Jersey: Pearson Education Inc.
  • Kandemir, M. & Özbay, Y. (2000). Interactional effect of perceived emphatic classroom atmosphere and self-esteem on bullying. Primary Education Online, 8(2), 322-333.
  • Kaya, Z. (2002). Sınıf yönetimi (Classroom management) Ankara: Pegema Yayıncılık.
  • Laitsch, D. (2006). Student behaviors and teacher use of approval versus disapproval. Research Brief, 4(3).
  • Leung,K. & Lau S. (1989). Effects of self-concept and perceived disapproval of delinquent behavior in school children. Journal of Youth and Adolescence, 18 (4), 345-359.
  • Mahony, T. (2003). Words work How to change your language to improve behaviour in your class- room. Carmarthen, Wales: Crown House.
  • Öztürk, B. (2002). Sınıfta istenmeyen davranışların önlenmesi ve giderilmesi (The prevention and elimina- tion of misbehaviours in classroom). In E. Karip (Ed.), Sınıf yönetimi (pp.137-183). Ankara: Pegem.
  • Sayın, N. (2001). Undesirable behaviors encountered by classroom teachers and their opinions about the reasons of those behaviors and the methods for preventing them. Unpublished master’s thesis. Anadolu University, Eskişehir, Turkey.
  • Selçuk, Z. (2001). Disiplinde rehberlik yaklaşımı ve sınıf yönetimi (Guidance approach in discipli- ne and classroom management). In A. Acıkalın (Ed.), Çocuklarımız İçin Eğitim Sohbetleri (pp. 174-215). Ankara: Pegem.
  • Sezgin, F. & Duran, E. (2010). Prevention and intervention strategies of primary school teachers for the misbehaviors of students. Gazi University Journal of Gazi Educational Faculty, 30 (1), 147-168.
  • Siyez, D. M. (2009). Liselerde görev yapan öğretmenlerin istenmeyen öğrenci davranışlarına yöne- lik algıları ve tepkileri (High school teachers’ perceptions of and reactions towards the unwan- ted student behaviors).Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 1 (25), 67-80.
  • Söker, V. (2007). Expectations of primary school’s teachers for class management from guidance services -The sample of Zonguldak. Unpublished master’s thesis. Gazi University, Ankara, Turkey.
  • Türnüklü, A., Zoraloğlu, Y. & Gemici, Y. (2001). İlköğretim okullarında okul yönetimine yansıyan disiplin sorunları (Discipline issues brought to school administration in primary schools). Ku- ram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 7 (27), 417-441.
  • Ünal, S. & Ada, S. (2003). Sınıf yönetimi (Classroom management). İstanbul: Marmara Üniversitesi,Teknik Eğitim Fakültesi Matbaa Birimi.
  • Yaman, E., Çetinkaya-Mermer, E. & Mutlugil, S. (2009). İlköğretim okulu öğrencilerinin etik dav- ranışlara İlişkin görüşleri: nitel bir araştırma (Primary school students’ opinions concerning the ethical behavior: a qualitative research). Değerler Eğitimi Dergisi, 7 (17), 93-108.
  • Yurtsever, K. (2011). Research on attitudes of primary second stage teachers towards students according to gender variant. Unpublished master’s thesis. Sakarya University, Sakarya, Turkey.

Evaluation of Teachers’ Opinions Towards Disapproved Behaviors of Students

Yıl 2016, Cilt: 24 Sayı: 2, 643 - 654, 15.07.2016

Öz

The aim of the study is to reveal how primary, secondary and high school teachers define students’ diapproved behaviors, how the teachers overcome these behaviors and how the teachers evaluate the support of school counselor for these behaviors. Additionally, in the study it is examined whether there is a significant difference between teachers’ approaches (suitable/unsuitable) to students’ disapproved behaviors according to collaboration with school counselor, school level and gender. The sample group consists of 30 teachers serving at elementary, secondary and high school levels in Istanbul. “Teacher Assessment Form” and “Personal Information Form” were used to collect data. Mixed research design was employed in the study. The collected data were subjected to quantitative and qualitative analyses. Frequency (f) and percentage (%) calculations were performed for quantitative analysis. Furthermore, bivariate chi-square (X2) and Fisher Exact tests were performed using the crosstabs technique. Descriptive analysis was made for qualitative analysis. As a result, a significant difference between teachers’ approaches towards diapproved behaviors of students was found out. Additionally, there is a significant difference between teachers’ approaches towards dispproved behaviors of students according to collaboration with school counselor. But there is no significant difference between teachers’ approaches according to teachers’ gender and teachers serving school level.

Kaynakça

  • Akçadağ, T. (2009). Sorun davranışların yönetimi (Management of challenging behaviours) In H. Kıran (Ed)., Etkili sınıf yönetimi (pp 277-311) Ankara: Anı Yayıncılık
  • Arslan Y., Saçlı, F. & Demirhan, G. (2011). Students’ opinions on student misbehaviors that physi- cal education teachers faced and methods used against to those behaviors in the class. Hacette- pe Journal of Sport Sciences, 22 (4), 164–174.
  • Aydın, A. (2008). Sınıf yönetimi (Classroom management). Ankara: Pegem.
  • Başar, H. (1997), Sınıf yönetimi (Classroom management).Ankara: Personel Eğitim Merkezi.
  • Balay, R. & Sağlam, M. (2008). Sınıf içi olumsuz davranışlara ilişkin öğretmen görüşleri (The opi- nions of teachers concerning the negative behaviors in class) Yüzüncü Yıl Üniversitesi, Eğitim Fakültesi Dergisi. 5 (2),1-24.
  • Balcı, A. (2010). Sosyal bilimlerde araştırma (Research in social science). Ankara: Pegem
  • Beaman, R. & Wheldall, K. (2000). Teachers’ use of approval and disapproval in the classroom. Educational Psychology, 20 (4), 431-446.
  • Boyacı, A. (2009). Comparative investigation of the primary school students’ opinions about about discipline, class rules and punishment. Educational Administration: Theory and Practice,15( 60), 523-553.
  • Büyüköztürk, Ş. (2000). Veri analizi el kitabı (Data analysis handbook). Ankara: Pegem.
  • Clunies-Ross, P.; Little, E. & Kienhuis, M. (2008). Self-reported and actual use of proactive and reactive classroom management strategies and their relationship with teacher stress and student behaviour. Educational Psychology, 28 (6), 693–710.
  • Çağlar, A. (2009). Investigation of attention taking and keeping behavior of primary school teac- hers of teaching activities. Unpublished master’s thesis. Çukurova University, Adana, Turkey.
  • Çandar, H & Şahin, A. E. (2013). Teachers’ views about effects of constructivist approach on class- room management. H. U. Journal of Education, 44, 109-119.
  • Çankaya, I. & Çanakçı, H. (2011). Undesirable student behaviors faced by classroom teachers and ways of coping with this behaviors. Turkish Studies - International Periodical For The Langu- ages, Literature and History of Turkish or Turkic, 6 (2), 307-316.
  • Çapri, B., Balcı, A. & Çelikkaleli, Ö. (2010). A comparison of teacher views on primary school students’ classroom misbehaviors). MersinUniversity Journal of the Faculty of Education, 6 (2),89-102.
  • Çelik, V. (2003). Classroom management. Ankara: Nobel Yayın.
  • Çelikkaleli, Ö., Balcı, A., Çapri, B. & Büte, M. (2009). Teacher views on the sources of students’ misbehaviours at primary schools. Primary Education Online, 8 (3), 625-636.
  • Danaoğlu, G. (2009). Student’ misbehaviours and investigating tackling strategies of primary te- achers and branch teachers in fifth classes of primary education. Unpublished master’s thesis. Çukurova University, Adana, Turkey.
  • Ekinci, E. & Burgaz, B. (2009). İstenmeyen öğrenci davranışlarının öğretmen ve okuldan kaynak- lanan nedenleri (Reasons of student misbehaviors resulting from teachers and schools). Sosyal Bilimler Dergisi, 22, 91-111.
  • Erol, O., Özaydın, B. & Koç, M. (2010). Classroom management ıncidents, teacher reactions and effects on students: a narrative analysis of unforgotten classroom memories. Educational Ad- ministration-Theory and Practice, 16 (1), 25-47.
  • Girmen, P., Anılan, H., Şentürk, İ. & Öztürk, A. (2006). Sınıf öğretmenlerinin istenmeyen öğrenci davranışlarına gösterdikleri tepkiler (Reaction of primary teacher towards unwanted student behaviors). Sosyal Bilimler Dergisi, 15, 236-244.
  • Jones, V. & Jones, L. (2010). Comprehensive classroom management. New Jersey: Pearson Education Inc.
  • Kandemir, M. & Özbay, Y. (2000). Interactional effect of perceived emphatic classroom atmosphere and self-esteem on bullying. Primary Education Online, 8(2), 322-333.
  • Kaya, Z. (2002). Sınıf yönetimi (Classroom management) Ankara: Pegema Yayıncılık.
  • Laitsch, D. (2006). Student behaviors and teacher use of approval versus disapproval. Research Brief, 4(3).
  • Leung,K. & Lau S. (1989). Effects of self-concept and perceived disapproval of delinquent behavior in school children. Journal of Youth and Adolescence, 18 (4), 345-359.
  • Mahony, T. (2003). Words work How to change your language to improve behaviour in your class- room. Carmarthen, Wales: Crown House.
  • Öztürk, B. (2002). Sınıfta istenmeyen davranışların önlenmesi ve giderilmesi (The prevention and elimina- tion of misbehaviours in classroom). In E. Karip (Ed.), Sınıf yönetimi (pp.137-183). Ankara: Pegem.
  • Sayın, N. (2001). Undesirable behaviors encountered by classroom teachers and their opinions about the reasons of those behaviors and the methods for preventing them. Unpublished master’s thesis. Anadolu University, Eskişehir, Turkey.
  • Selçuk, Z. (2001). Disiplinde rehberlik yaklaşımı ve sınıf yönetimi (Guidance approach in discipli- ne and classroom management). In A. Acıkalın (Ed.), Çocuklarımız İçin Eğitim Sohbetleri (pp. 174-215). Ankara: Pegem.
  • Sezgin, F. & Duran, E. (2010). Prevention and intervention strategies of primary school teachers for the misbehaviors of students. Gazi University Journal of Gazi Educational Faculty, 30 (1), 147-168.
  • Siyez, D. M. (2009). Liselerde görev yapan öğretmenlerin istenmeyen öğrenci davranışlarına yöne- lik algıları ve tepkileri (High school teachers’ perceptions of and reactions towards the unwan- ted student behaviors).Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 1 (25), 67-80.
  • Söker, V. (2007). Expectations of primary school’s teachers for class management from guidance services -The sample of Zonguldak. Unpublished master’s thesis. Gazi University, Ankara, Turkey.
  • Türnüklü, A., Zoraloğlu, Y. & Gemici, Y. (2001). İlköğretim okullarında okul yönetimine yansıyan disiplin sorunları (Discipline issues brought to school administration in primary schools). Ku- ram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 7 (27), 417-441.
  • Ünal, S. & Ada, S. (2003). Sınıf yönetimi (Classroom management). İstanbul: Marmara Üniversitesi,Teknik Eğitim Fakültesi Matbaa Birimi.
  • Yaman, E., Çetinkaya-Mermer, E. & Mutlugil, S. (2009). İlköğretim okulu öğrencilerinin etik dav- ranışlara İlişkin görüşleri: nitel bir araştırma (Primary school students’ opinions concerning the ethical behavior: a qualitative research). Değerler Eğitimi Dergisi, 7 (17), 93-108.
  • Yurtsever, K. (2011). Research on attitudes of primary second stage teachers towards students according to gender variant. Unpublished master’s thesis. Sakarya University, Sakarya, Turkey.
Toplam 36 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Diğer ID JA42RD64HM
Bölüm Derleme Makale
Yazarlar

Fulya Yüksel-şahin Bu kişi benim

Erkan Tabancalı Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 15 Temmuz 2016
Yayımlandığı Sayı Yıl 2016 Cilt: 24 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Yüksel-şahin, F., & Tabancalı, E. (2016). Evaluation of Teachers’ Opinions Towards Disapproved Behaviors of Students. Kastamonu Education Journal, 24(2), 643-654.