BibTex RIS Kaynak Göster

Yetenek Yönetiminin Bazı Türk Üniversitelerinde Uygulanmasına İlişkin Öğretim Üyesi Görüşleri

Yıl 2016, Cilt: 24 Sayı: 2, 955 - 974, 15.07.2016

Öz

Bu araştırmada, İstanbul’da biri kamu, ikisi vakıf üç üniversitenin öğretim üyelerinin yetenek yönetiminin; yeteneğin çekilmesi, yerleştirilmesi, geliştirilmesi, tutulması ve örgütsel yedekleme olmak üzere beş alt boyutunun üniversitelerde ne düzeyde uygulandığına ilişkin görüşlerin saptanması amaçlanmıştır. Araştırmaya 11 fakülteden, 275 öğretim üyesi katılmıştır. Veriler,“Üniversitede Yetenek Yönetimi Ölçeği” ile toplanmıştır. Verilerin analizinde aritmetik ortalama ve standart sapma gibi betimsel istatistiklerle t-testi ve F-testi gibi anlam çıkarıcı istatistiksel teknikler uygulanmıştır. Araştırma bulgularına göre, yetenek yönetiminin yeteneği çekme boyutu üniversitelerde “biraz”, yeteneğin “yerleştirilmesi”, “geliştirilmesi”, “tutulması” ve “örgütsel yedekleme” boyutları “çok az” düzeyde uygulanmaktadır. Unvan değişkenine göre yeteneği yerleştirme; fakülte değişkenine göre yeteneği çekme, yerleştirme ve tutma; üniversite türü değişkenine göre ise yetenek yönetiminin tüm boyutlarında görüşler arasında anlamlı farklar vardır.

Kaynakça

  • American Psychological Association (2006).APA Dictionary of Psychology. Vandenbas, G.R. (Ed). Washington DC.
  • Axelrod, E. L., Handfield-Jones, H. & Welsh, T. A. (2001). The War For Talent, Survey-Part Two. McKinsey Quarterly, 2 , 9-12.
  • Balcı, A. (2009). Sosyal Bilimlerde Araştırma: Yöntem, Teknik ve İlkeler. (7. baskı). Ankara: Pege- mA Yayıncılık.
  • Baştürk, R. (2011). Türkiye’deki Üniversitelere Atanan Rektörlerin Bağlı Oldukları Fakültelere Göre Dağılımının İncelenmesi. E-uluslararası Eğitim Araştırmaları Dergisi, 2(2), 50-64.
  • Benligiray, S. (2009). Türkiye’de İnsan Kaynakları Yönetimi Alanında Yapılan Lisansüstü Tezler ve Bu Tezlerde İncelenen Temaların Analizi: 1983-2008 Dönemi. Eskişehir Osmangazi Üniver- sitesi İİBF Dergisi, 4(1), 167-197.
  • Berger, L. A. (2003). Creating a talent management system for organizational excellence: Connec- ting the dots. L. In A. Berger and D. R. Berger (Ed.), The Talent Management Handbook. 1-21, USA: McGraw-Hill Trade.
  • Bisbee, C. D. & Miller, M. T. (2003). A survey of the literature related to executive succession in Land Grant Universities. Unpublished doctoral thesis, USA: University of Arkansas.
  • Boer, H. & Goedegebuure, L. (2009). The Changing Nature of the Academic Deanship. Leadership, (5) 3, 347-364.
  • Ceylan, N.(2009). İnsan kaynakları yönetiminde yetenek yönetimi ve bir uygulama. Yayımlanma- mış yüksek lisans tezi. İstanbul Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • CIPD. (2007). “Talent management, research insight”. [Online]http://www.cipd.co.uk/NR/rdonl- yres/B513502C-8F42-419C-818C-D3C12D87E0D3/0/talentmanage.pdf (20.04.2012)
  • CIPD. (2010). “Annual Survey Report 2010, Resourcing and Talent Planning”. http://www.cipd. co.uk/binaries/5250_RTP_survey_report.pdf (22.11.2011)
  • Cheese, P., Thomas, R. J. & Craig, E. (2008). The Talent Powered Organizations: Strategies For Globalization, Talent Management and High Performance. Kogan Page Ltd., England: London.
  • Contreras, Y. M. (2008). A Descriptive study : Coaching school leaders for 21th century schools : a new context for leadership development.Unpublished doctoral thesis. University of La Verne, USA: California.
  • Erçokses, B. (2009). Yetenek yönetimi sürecinde çalışanların eğitilmesi ve geliştirilmesi ve bir uygula- ma. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Marmara Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Erickson, T. J. & Gratton, L, (2008). Burada Çalışmak Ne Anlama Geliyor?. Yetenek Yönetimi: Harward Businness Review Dergisinden Seçmeler. İstanbul: Mess Yayınları.
  • Fang Li, F. & Devos, P. (2008). Talent management: Art or science: The invisible mechanism between talent and talent factory. Unpublished master’s thesis. University of Kalmar, Sweden.
  • Frank, F. D. , Finnegan, R.P. & Taylor, C. R. (2004). The race for talents retaining and angaging workers in the 21st century, Human Resource Planning, 27(3), 12-25.
  • Franklin, K. K. & Hart, J. K. (2006). Influence of web-based distance education on the academic department chair role. Educational Technology & Society, 9 (1), 213-228.
  • Gagne, F. (2004). Transforming gift into talents: the DMGT as a developmental theory. High Ability Studies, 15 (2), 119-147.
  • Ginsburg, S. G. (1993). Paving the way for the 21st century : human factor in higher education fi- nancial management. National Association of Collage and University Business Officers Pub- lication. U.S.A. : Washinghton D.C.
  • Garrow, V. & Hirsh, W (2008). Talent management: issues of focus and fit, Public Personnel Ma- nagement , 37 (4) , 389-402.
  • Gubman, E. L. (1998). The talent solution: aligning strategy and people to achieve extraordinary results. USA: McGraw-Hill Professional Book Group.
  • Hatum, A.(2010). Next Generation Talent Management:Talent Management to Survive Turmoil. England: Palgrave Macmillan.
  • Heuer, J. J. (2003). Successsion planning for key administrators at Ivy-Plus Universities.Unpublis- hed doctoral thesis, University of Pennsylvania, USA.
  • Huselid, M. A., Beatty, R. W. & Becker, B. E. (2008). Birinci sınıf oyuncular mı, birinci sınıf ko- numlar mı? iş gücü yönetiminin stratejik mantığı. Yetenek Yönetimi: Harward Businness Revi- ew Dergisinden Seçmeler. İstanbul : Mess Yayınları.
  • Karalar, E. B. (2008). Yetenek yönetiminin üretim sektöründeki çalışanlar üzerine etkileri ve Türkiye’de faaliyet gösteren çok uluslu bir firmada uygulanması. Yayımlanmamış yüksek li- sans tezi, Marmara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Kermally, S. (2004). Developing and Managing Talent. London: Thorogood Publishing.
  • McCauley, C. & M. Wakefield (winter, 2006). Talent management in the 21 st century: help your company find, develop and keep its strongest workers, The Journal For Quality & Participation, 29(4), 4-7.
  • McKinsey & Company (2001,April). The War For Talent. Organization and Leadership Practice. 1-8.
  • Mercer, C. B. (2009). A multi-site case study of informal leadership succession planning in three higher education institutions.Unpublished doctoral thesis, University of Calgary, Canada.
  • Michaels, E., Hanfield-Jones & H., Axelroad, B. (2001). The War For Talent. McKinsey & Co. Inc. Harvard Businness School Press.
  • Mucha, R. T. (2004). Business as performance art, exploring relationships between passion, people and performance. Unpublished doctoral thesis, Fielding Graduate University, USA.
  • Olsen R. (2000). Harnessing the internet with human capital management, Workspan, 43 (11), 24–27.
  • Ortaş, İ. (2004). Sorun Rektör Atanmasından Değil, YÖK Sistemi ve Öğretim Üyesi Seçimin- de. (e-dergi) Üniversite ve Toplum. (4), 3. [Online]: http://www.universitetoplum.org/text. php3?id=201 (24 Mart 2011)
  • Philips, J. J., Edwards, L. (2009). Managing talent retention:an ROI approach. USA: Pfeiffer Publishing.
  • Prahalad, C. K. & Hamel, G. (winter, 1990). Organization Development, The Core Competence of the Corporation, Harvard Business Review, 68 (3), 79-91.
  • Rappaport, A. , Bancroft, E. , Okum, L.(2003). The aging workforce raises new talent management issues for employers. Journal of Organizational Excellence. 53-66.
  • Riccio, S.J. (2010). Talent management in higher education: identifying and developing emerging leaders within the administration at private colleges and universities. Unpublished doctoral the- sis. University of Nebraska: Faculty of the Graduate College, USA.
  • Rothwell, W. J. & Lindholm, J. E. (1999). Competency identification, modelling and assessment in the USA. International Journal of Training and Development, 3 (2), 90-105.
  • Rothwell, W. J. (2005). Effective succession planning: ensuring leadership continuity and building ta- lent from within. (Third edition). American Management Association. USA : AMACOM Books.
  • Rugerrio, J. A. & Botsford, B (2008). Identifying and developing high potential leadership talent. Journal of Personal Finance. 7 (2), 13-33.
  • Ruse, D. H. & Jansen, K. E. (2008). Using human capital planning to predict future talent needs. Cupa-HR Journal, spring-summer, 28-33.
  • Shelton-Johnson L. (2006). Talent Management & Succession Planning. Prepared for the AASHTO Standing Committee on Quality Annual Conference.
  • Sinclair, M. L. (2004). A Talent management strategy for the justice institute of BC. Unpublished doctoral thesis, Royal Roads University, Victoria, Canada.
  • Sweem, S. (2009). Leveraging Employee Engagement Through a Talent Management Strategy: Optimi- zing Human Capital Through Human Resources and Organizational Strategy in a Field Study. Un- published Doctoral Dissertation, Faculty of Benedictine University, Wheaton. (UMI Nuber: 3349408)
  • Ventegodt, S., Andersen, N. J. & Merrick, J.(2003). The Life Mission Theory III. Theory of Talent. The Scientific World Journal, (3), 1286-1293.
  • Wolverton, M. & Gmelch, W. H. (2002). Collage Deans: Leading From Within. Westport, Oryx Press.
  • www.cambridge.ac.uk. http://www.admin.cam.ac.uk/offices/hr/ (26 Nisan 2010)
  • www.odtu.edu.tr.http://sp.metu.edu.tr/sites/sp.metu.edu.tr/files/dokuman/ODTU_StratejikP- lan_2011_2016.pdf (24 Nisan 2012)
  • http://www.admin.ox.ac.uk/media/global/wwwadminoxacuk/localsites/personnel/docu- ments/hrstrategy2009.pdf. (20 Nisan 2010)
  • www.stanford.edu . http://med.stanford.edu/dfa/documents/ Stanford-talent-manage- ment-101309.pdf (20 Nisan 2010)

The Opinions of Academics on The Implemantation of Talent Management at Some Turkish Universities

Yıl 2016, Cilt: 24 Sayı: 2, 955 - 974, 15.07.2016

Öz

This study aimed to reveal opinions of academics on the implementation of talent management in five different dimensions which are attracting, deploying, developing, retaining talent and succession planning at three universities in İstanbul. The sample of the study comprised of 275 academics who were working in 11 faculties of the given universities. Data were collected through “Talent Management Scale”. Research results reveal that according to the academics, attracting dimension of talent management has been implemented in “some degree”,deploying talent, developing talent, retaining talent and succession planning dimensions have been implemented “rarely” in Universities. Results also show that academics’s opinions differ by type of university, academic title and type of faculty.

Kaynakça

  • American Psychological Association (2006).APA Dictionary of Psychology. Vandenbas, G.R. (Ed). Washington DC.
  • Axelrod, E. L., Handfield-Jones, H. & Welsh, T. A. (2001). The War For Talent, Survey-Part Two. McKinsey Quarterly, 2 , 9-12.
  • Balcı, A. (2009). Sosyal Bilimlerde Araştırma: Yöntem, Teknik ve İlkeler. (7. baskı). Ankara: Pege- mA Yayıncılık.
  • Baştürk, R. (2011). Türkiye’deki Üniversitelere Atanan Rektörlerin Bağlı Oldukları Fakültelere Göre Dağılımının İncelenmesi. E-uluslararası Eğitim Araştırmaları Dergisi, 2(2), 50-64.
  • Benligiray, S. (2009). Türkiye’de İnsan Kaynakları Yönetimi Alanında Yapılan Lisansüstü Tezler ve Bu Tezlerde İncelenen Temaların Analizi: 1983-2008 Dönemi. Eskişehir Osmangazi Üniver- sitesi İİBF Dergisi, 4(1), 167-197.
  • Berger, L. A. (2003). Creating a talent management system for organizational excellence: Connec- ting the dots. L. In A. Berger and D. R. Berger (Ed.), The Talent Management Handbook. 1-21, USA: McGraw-Hill Trade.
  • Bisbee, C. D. & Miller, M. T. (2003). A survey of the literature related to executive succession in Land Grant Universities. Unpublished doctoral thesis, USA: University of Arkansas.
  • Boer, H. & Goedegebuure, L. (2009). The Changing Nature of the Academic Deanship. Leadership, (5) 3, 347-364.
  • Ceylan, N.(2009). İnsan kaynakları yönetiminde yetenek yönetimi ve bir uygulama. Yayımlanma- mış yüksek lisans tezi. İstanbul Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • CIPD. (2007). “Talent management, research insight”. [Online]http://www.cipd.co.uk/NR/rdonl- yres/B513502C-8F42-419C-818C-D3C12D87E0D3/0/talentmanage.pdf (20.04.2012)
  • CIPD. (2010). “Annual Survey Report 2010, Resourcing and Talent Planning”. http://www.cipd. co.uk/binaries/5250_RTP_survey_report.pdf (22.11.2011)
  • Cheese, P., Thomas, R. J. & Craig, E. (2008). The Talent Powered Organizations: Strategies For Globalization, Talent Management and High Performance. Kogan Page Ltd., England: London.
  • Contreras, Y. M. (2008). A Descriptive study : Coaching school leaders for 21th century schools : a new context for leadership development.Unpublished doctoral thesis. University of La Verne, USA: California.
  • Erçokses, B. (2009). Yetenek yönetimi sürecinde çalışanların eğitilmesi ve geliştirilmesi ve bir uygula- ma. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Marmara Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Erickson, T. J. & Gratton, L, (2008). Burada Çalışmak Ne Anlama Geliyor?. Yetenek Yönetimi: Harward Businness Review Dergisinden Seçmeler. İstanbul: Mess Yayınları.
  • Fang Li, F. & Devos, P. (2008). Talent management: Art or science: The invisible mechanism between talent and talent factory. Unpublished master’s thesis. University of Kalmar, Sweden.
  • Frank, F. D. , Finnegan, R.P. & Taylor, C. R. (2004). The race for talents retaining and angaging workers in the 21st century, Human Resource Planning, 27(3), 12-25.
  • Franklin, K. K. & Hart, J. K. (2006). Influence of web-based distance education on the academic department chair role. Educational Technology & Society, 9 (1), 213-228.
  • Gagne, F. (2004). Transforming gift into talents: the DMGT as a developmental theory. High Ability Studies, 15 (2), 119-147.
  • Ginsburg, S. G. (1993). Paving the way for the 21st century : human factor in higher education fi- nancial management. National Association of Collage and University Business Officers Pub- lication. U.S.A. : Washinghton D.C.
  • Garrow, V. & Hirsh, W (2008). Talent management: issues of focus and fit, Public Personnel Ma- nagement , 37 (4) , 389-402.
  • Gubman, E. L. (1998). The talent solution: aligning strategy and people to achieve extraordinary results. USA: McGraw-Hill Professional Book Group.
  • Hatum, A.(2010). Next Generation Talent Management:Talent Management to Survive Turmoil. England: Palgrave Macmillan.
  • Heuer, J. J. (2003). Successsion planning for key administrators at Ivy-Plus Universities.Unpublis- hed doctoral thesis, University of Pennsylvania, USA.
  • Huselid, M. A., Beatty, R. W. & Becker, B. E. (2008). Birinci sınıf oyuncular mı, birinci sınıf ko- numlar mı? iş gücü yönetiminin stratejik mantığı. Yetenek Yönetimi: Harward Businness Revi- ew Dergisinden Seçmeler. İstanbul : Mess Yayınları.
  • Karalar, E. B. (2008). Yetenek yönetiminin üretim sektöründeki çalışanlar üzerine etkileri ve Türkiye’de faaliyet gösteren çok uluslu bir firmada uygulanması. Yayımlanmamış yüksek li- sans tezi, Marmara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Kermally, S. (2004). Developing and Managing Talent. London: Thorogood Publishing.
  • McCauley, C. & M. Wakefield (winter, 2006). Talent management in the 21 st century: help your company find, develop and keep its strongest workers, The Journal For Quality & Participation, 29(4), 4-7.
  • McKinsey & Company (2001,April). The War For Talent. Organization and Leadership Practice. 1-8.
  • Mercer, C. B. (2009). A multi-site case study of informal leadership succession planning in three higher education institutions.Unpublished doctoral thesis, University of Calgary, Canada.
  • Michaels, E., Hanfield-Jones & H., Axelroad, B. (2001). The War For Talent. McKinsey & Co. Inc. Harvard Businness School Press.
  • Mucha, R. T. (2004). Business as performance art, exploring relationships between passion, people and performance. Unpublished doctoral thesis, Fielding Graduate University, USA.
  • Olsen R. (2000). Harnessing the internet with human capital management, Workspan, 43 (11), 24–27.
  • Ortaş, İ. (2004). Sorun Rektör Atanmasından Değil, YÖK Sistemi ve Öğretim Üyesi Seçimin- de. (e-dergi) Üniversite ve Toplum. (4), 3. [Online]: http://www.universitetoplum.org/text. php3?id=201 (24 Mart 2011)
  • Philips, J. J., Edwards, L. (2009). Managing talent retention:an ROI approach. USA: Pfeiffer Publishing.
  • Prahalad, C. K. & Hamel, G. (winter, 1990). Organization Development, The Core Competence of the Corporation, Harvard Business Review, 68 (3), 79-91.
  • Rappaport, A. , Bancroft, E. , Okum, L.(2003). The aging workforce raises new talent management issues for employers. Journal of Organizational Excellence. 53-66.
  • Riccio, S.J. (2010). Talent management in higher education: identifying and developing emerging leaders within the administration at private colleges and universities. Unpublished doctoral the- sis. University of Nebraska: Faculty of the Graduate College, USA.
  • Rothwell, W. J. & Lindholm, J. E. (1999). Competency identification, modelling and assessment in the USA. International Journal of Training and Development, 3 (2), 90-105.
  • Rothwell, W. J. (2005). Effective succession planning: ensuring leadership continuity and building ta- lent from within. (Third edition). American Management Association. USA : AMACOM Books.
  • Rugerrio, J. A. & Botsford, B (2008). Identifying and developing high potential leadership talent. Journal of Personal Finance. 7 (2), 13-33.
  • Ruse, D. H. & Jansen, K. E. (2008). Using human capital planning to predict future talent needs. Cupa-HR Journal, spring-summer, 28-33.
  • Shelton-Johnson L. (2006). Talent Management & Succession Planning. Prepared for the AASHTO Standing Committee on Quality Annual Conference.
  • Sinclair, M. L. (2004). A Talent management strategy for the justice institute of BC. Unpublished doctoral thesis, Royal Roads University, Victoria, Canada.
  • Sweem, S. (2009). Leveraging Employee Engagement Through a Talent Management Strategy: Optimi- zing Human Capital Through Human Resources and Organizational Strategy in a Field Study. Un- published Doctoral Dissertation, Faculty of Benedictine University, Wheaton. (UMI Nuber: 3349408)
  • Ventegodt, S., Andersen, N. J. & Merrick, J.(2003). The Life Mission Theory III. Theory of Talent. The Scientific World Journal, (3), 1286-1293.
  • Wolverton, M. & Gmelch, W. H. (2002). Collage Deans: Leading From Within. Westport, Oryx Press.
  • www.cambridge.ac.uk. http://www.admin.cam.ac.uk/offices/hr/ (26 Nisan 2010)
  • www.odtu.edu.tr.http://sp.metu.edu.tr/sites/sp.metu.edu.tr/files/dokuman/ODTU_StratejikP- lan_2011_2016.pdf (24 Nisan 2012)
  • http://www.admin.ox.ac.uk/media/global/wwwadminoxacuk/localsites/personnel/docu- ments/hrstrategy2009.pdf. (20 Nisan 2010)
  • www.stanford.edu . http://med.stanford.edu/dfa/documents/ Stanford-talent-manage- ment-101309.pdf (20 Nisan 2010)
Toplam 51 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Diğer ID JA42SG44VJ
Bölüm Derleme Makale
Yazarlar

Filiz Akar Bu kişi benim

Ali Balcı Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 15 Temmuz 2016
Yayımlandığı Sayı Yıl 2016 Cilt: 24 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Akar, F., & Balcı, A. (2016). The Opinions of Academics on The Implemantation of Talent Management at Some Turkish Universities. Kastamonu Education Journal, 24(2), 955-974.