BibTex RIS Kaynak Göster

ÜNİVERSİTELERİN MİSYON İFADELERİNİN TEMATİK OLARAK İNCELENMESİ

Yıl 2014, Cilt: 22 Sayı: 2, 701 - 716, 15.07.2016

Öz

Bu araştırmada, Türkiye’deki üniversitelerin misyon ifadelerinde kullandıkları öğeleri tematik açıdan değerlendirmek, bu öğelerden hangilerinin ne sıklıkla kullanıldığını ve benzerliklerini açık bir şekilde ortaya koymak amaçlanmaktadır. Bu amaçla Türkiye’deki 103 devlet ve 65 vakıf üniversitesinin web sayfalarında yer alan misyon ifadeleri araştırmanın çalışma evrenini oluşturmuştur. Ancak yapılan incelemede 9 devlet ve 19 vakıf üniversitesinin web sayfalarında misyon ifadelerine rastlanmadığı için, ulaşılan 94 devlet ve 46 vakıf üniversitesinin misyon ifadeleri incelemeye alınmıştır. Bu ifadeler genel olarak incelendiğinde; üniversitelerin “Eğitim Öğretim Hizmeti” temasına ilişkin görev tanımlarını daha sıklıkla kullandıkları görülmüştür. Kullanım sıklığına göre bu temayı “Toplumsallık”, “Evrensellik”, “Bilim ve teknoloji”, “Değerler”, “Faaliyet alanı” ve “Demokrasi” temaları izlemiştir.

Kaynakça

  • Ackoff, R. (1987). Mission Statements. Planning Review, 15(4), 30-31.
  • Akgemici, T. (2008). Stratejik Yönetim. Ankara: Gazi Kitapevi.
  • Alkoç, G. P. (2010). Misyon ve vizyon ifadelerinin işletme stratejisindeki yeri ve işletme performansı üzerindeki etkileri. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. İstanbul Üniversitesi, İstanbul.
  • Altınkurt, Y., Yılmaz, K. (2011). İlköğretim ve Ortaöğretim Okullarının Vizyon, Misyon ve Değerleri ile İlgili Bir Çözümleme, Akademik Bakış Dergisi, 23, 1-15.
  • Arabacı, İ.B. (2007). Stratejik Planlamada Amaç, Misyon, Vizyon ve Örgütsel Slogan Gerçekleştir- me Düzeyini Belirlemeye Yönelik Bir Araştırma (Malatya MLO Örneği). A.Ü. Bayburt Eğitim Fakültesi Dergisi, 2(3), 85-98.
  • Bart, C.K. (1996). The Impact of Mission Statements of Firm İnnovativeness. International Journal of Technology Management, 11(5), 479-493.
  • Bartkus, B., Glasman, M., & Mcafee, R. B. (2000), Mission Statements: Are They Smoke and Mir- rors?. Business Horizons, 43(6), 23-28.
  • Çakmak, Ö. (2008). Eğitimin Ekonomiye ve Kalkınmaya Etkisi. D.Ü. Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, 11, 33-41
  • Çelik, A., Tonta, Y. (Ed.) (1996). Düşünce Özgürlüğü, Bilgi Edinme Özgürlüğü ve Bilgi Hizmetleri. Bilgi Edinme Özgürlüğü İçinde, Ankara: Türk Kütüphaneciler Derneği, (1-13)
  • Doğan, H. (2008). Örgütlerde Vizyon ve Misyonların Çalışanlarca Kabulü ve Adnan Menderes Üni- versitesi Örneği. Gazi Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 10(3), 93-110.
  • Doğan, S. (2002). İşletmelerde Vizyon ve Misyon Bildirisi Geliştirme ve Önemi Üzerine Bir Araştır- ma. Amme İdaresi Dergisi, 35(1), 143-174.
  • Erdem, A. R. (2005). Üniversitenin Var Oluş Nedeni (Üniversitenin Misyonu). Pamukkale Üniversi- tesi Eğitimi Fakültesi Dergisi, 17, 104–116 , 2005
  • Ertuna, Ö. (2008). Stratejik Yönetim. İstanbul: Okan Üniversitesi Yayınları.
  • Hoài, V. T. T. (2011). A discourse analysis of mission statements of American and Vietnamese Uni- versities (English Versus Vietnamese). Unpublished Master’s Thesis, Ministry of Education and Training University, Danang.
  • Karabulut, E. T. (2009). A Content Analysis of the Mission Statements of Turkish State Universities. <http://www.icabr.com/fullpapers/Temel%20Elif%20Karabulut.pdf> (2013, Mayıs 2).
  • Kılıç, M. (2010). Stratejik Yönetim Sürecinde Değerler, Vizyon ve Misyon Kavramları Arasındaki İlişki. Sosyo Ekonomi, 13(2), 81-98.
  • Köseoğlu, M. A., Ocak, S. (2010). Misyon İfadelerinde Kullanılan Öğeler İşletmelerin Mülkiyet Ya- pısına Göre Değişir mi?: Özel ve Kamu Hastaneleri Üzerine Bir Araştırma. Hacettepe Sağlık İdaresi Dergisi, 13(1), 63-82.
  • Kunt, Ş. (2012). Türkiye’de üniversitelerin stratejik planlarındaki misyon, vizyon ve stratejik amaçla- rın içerik analizi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Çukurova Üniversitesi, Adana.
  • Nartgün, Ş. S. (2004). Öğrenen Örgütlerde Strateji ve Planlama. K. Demir ve C. Elma, (Ed.). Öğre- nen Örgütler. ( s.161–194), Ankara: Sandal Yayınları.
  • Önemli, A. (2010). Stratejik performans yönetim modeli olarak dengeli performans yönetimi ve hiz- met sektöründe alan çalışması örnekleri. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Atılım Üniversi- tesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Özdaşlı, K., Alan, B., Koyuncu, O., Alparslan, A. M. (2012). Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Çalı- şanlarının Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi’nin Stratejik Yönlendiricileri Konusundaki Tutumla- rı. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, (6), 1-13.
  • Özdem, G. (2011). Yükseköğretim Kurumlarının Stratejik Planlarında Yer Alan Vizyon ve Misyon İfadelerinin Analizi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 11(4),1869-1894.
  • Saban, A. (2008). Okula İlişkin Metaforlar. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 55, 459-496.
  • Sabuncuoğlu, A., Gök, O. (2008). Büyük İşletmelerin Web Sitelerinde Yer Alan Misyon ve Vizyon İfadelerinin Pazar Odaklılık Açısından İncelenmesi. Afyon Kocatepe Üniversitesi, İ.İ.B.F. Der- gisi, X (I), 123-141.
  • Sönal, M. (2007). Firmaların vizyon ve misyon bildirgelerinin analizi. Yayımlanmamış Yüksek Li- sans Tezi. Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi, Kahramanmaraş.
  • Şengel, S. (2010). Muhasebe Meslek Odalarının Vizyon ve Misyonu Üzerine Bir Araştırma. Ulusla- rarası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 3(14), 472-488.
  • Turan, S., Durceylan, B., Şişman, M. (2005). Üniversite Yöneticilerinin Benimsedikleri İdari ve Kül- türel Değerler. Manas Sosyal Araştırmalar Dergisi, 7(13), 181-202.
  • Wang, W. N. (2011). A Factor Analysis Study on the Mission Characteristics of Taiwanese Commu- nity Colleges. Literacy Information and Computer Education Journal (LICEJ), 2(4).
  • Yıldırım, A., Şimşek, H. (2011). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. (8. Tıpkı Basım) An- kara: Seçkin Yayıncılık.

THE THEMATIC EXAMINATION OF UNIVERSITIES’ EXPRESSIONS OF MISSION

Yıl 2014, Cilt: 22 Sayı: 2, 701 - 716, 15.07.2016

Öz

This study intends to assess thematically the elements used in the Turkish universities’ expressions of mission and to present what items are expressed and how frequent they are used and to exhibit their similarities clearly. To that end, 103 state and 65 foundation universities’ expressions of mission which are published on their web pages in Turkey constituted the target population of this study. However, 94 state and 19 foundation universities’ expressions of mission were addressed in this study because 9 state and 19 foundation universities haven’t published their expressions of mission on their web pages. When those expressions are generally addressed, it is seen that universities express their missions under the theme of “Education and Training Service” more frequently. This theme is followed by “Collectivism”, “Universalism”, “Science and Technology”, “Values”, “Field of Activity” and “Democracy” themes according to the frequency of use.

Kaynakça

  • Ackoff, R. (1987). Mission Statements. Planning Review, 15(4), 30-31.
  • Akgemici, T. (2008). Stratejik Yönetim. Ankara: Gazi Kitapevi.
  • Alkoç, G. P. (2010). Misyon ve vizyon ifadelerinin işletme stratejisindeki yeri ve işletme performansı üzerindeki etkileri. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. İstanbul Üniversitesi, İstanbul.
  • Altınkurt, Y., Yılmaz, K. (2011). İlköğretim ve Ortaöğretim Okullarının Vizyon, Misyon ve Değerleri ile İlgili Bir Çözümleme, Akademik Bakış Dergisi, 23, 1-15.
  • Arabacı, İ.B. (2007). Stratejik Planlamada Amaç, Misyon, Vizyon ve Örgütsel Slogan Gerçekleştir- me Düzeyini Belirlemeye Yönelik Bir Araştırma (Malatya MLO Örneği). A.Ü. Bayburt Eğitim Fakültesi Dergisi, 2(3), 85-98.
  • Bart, C.K. (1996). The Impact of Mission Statements of Firm İnnovativeness. International Journal of Technology Management, 11(5), 479-493.
  • Bartkus, B., Glasman, M., & Mcafee, R. B. (2000), Mission Statements: Are They Smoke and Mir- rors?. Business Horizons, 43(6), 23-28.
  • Çakmak, Ö. (2008). Eğitimin Ekonomiye ve Kalkınmaya Etkisi. D.Ü. Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, 11, 33-41
  • Çelik, A., Tonta, Y. (Ed.) (1996). Düşünce Özgürlüğü, Bilgi Edinme Özgürlüğü ve Bilgi Hizmetleri. Bilgi Edinme Özgürlüğü İçinde, Ankara: Türk Kütüphaneciler Derneği, (1-13)
  • Doğan, H. (2008). Örgütlerde Vizyon ve Misyonların Çalışanlarca Kabulü ve Adnan Menderes Üni- versitesi Örneği. Gazi Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 10(3), 93-110.
  • Doğan, S. (2002). İşletmelerde Vizyon ve Misyon Bildirisi Geliştirme ve Önemi Üzerine Bir Araştır- ma. Amme İdaresi Dergisi, 35(1), 143-174.
  • Erdem, A. R. (2005). Üniversitenin Var Oluş Nedeni (Üniversitenin Misyonu). Pamukkale Üniversi- tesi Eğitimi Fakültesi Dergisi, 17, 104–116 , 2005
  • Ertuna, Ö. (2008). Stratejik Yönetim. İstanbul: Okan Üniversitesi Yayınları.
  • Hoài, V. T. T. (2011). A discourse analysis of mission statements of American and Vietnamese Uni- versities (English Versus Vietnamese). Unpublished Master’s Thesis, Ministry of Education and Training University, Danang.
  • Karabulut, E. T. (2009). A Content Analysis of the Mission Statements of Turkish State Universities. <http://www.icabr.com/fullpapers/Temel%20Elif%20Karabulut.pdf> (2013, Mayıs 2).
  • Kılıç, M. (2010). Stratejik Yönetim Sürecinde Değerler, Vizyon ve Misyon Kavramları Arasındaki İlişki. Sosyo Ekonomi, 13(2), 81-98.
  • Köseoğlu, M. A., Ocak, S. (2010). Misyon İfadelerinde Kullanılan Öğeler İşletmelerin Mülkiyet Ya- pısına Göre Değişir mi?: Özel ve Kamu Hastaneleri Üzerine Bir Araştırma. Hacettepe Sağlık İdaresi Dergisi, 13(1), 63-82.
  • Kunt, Ş. (2012). Türkiye’de üniversitelerin stratejik planlarındaki misyon, vizyon ve stratejik amaçla- rın içerik analizi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Çukurova Üniversitesi, Adana.
  • Nartgün, Ş. S. (2004). Öğrenen Örgütlerde Strateji ve Planlama. K. Demir ve C. Elma, (Ed.). Öğre- nen Örgütler. ( s.161–194), Ankara: Sandal Yayınları.
  • Önemli, A. (2010). Stratejik performans yönetim modeli olarak dengeli performans yönetimi ve hiz- met sektöründe alan çalışması örnekleri. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Atılım Üniversi- tesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Özdaşlı, K., Alan, B., Koyuncu, O., Alparslan, A. M. (2012). Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Çalı- şanlarının Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi’nin Stratejik Yönlendiricileri Konusundaki Tutumla- rı. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, (6), 1-13.
  • Özdem, G. (2011). Yükseköğretim Kurumlarının Stratejik Planlarında Yer Alan Vizyon ve Misyon İfadelerinin Analizi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 11(4),1869-1894.
  • Saban, A. (2008). Okula İlişkin Metaforlar. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 55, 459-496.
  • Sabuncuoğlu, A., Gök, O. (2008). Büyük İşletmelerin Web Sitelerinde Yer Alan Misyon ve Vizyon İfadelerinin Pazar Odaklılık Açısından İncelenmesi. Afyon Kocatepe Üniversitesi, İ.İ.B.F. Der- gisi, X (I), 123-141.
  • Sönal, M. (2007). Firmaların vizyon ve misyon bildirgelerinin analizi. Yayımlanmamış Yüksek Li- sans Tezi. Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi, Kahramanmaraş.
  • Şengel, S. (2010). Muhasebe Meslek Odalarının Vizyon ve Misyonu Üzerine Bir Araştırma. Ulusla- rarası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 3(14), 472-488.
  • Turan, S., Durceylan, B., Şişman, M. (2005). Üniversite Yöneticilerinin Benimsedikleri İdari ve Kül- türel Değerler. Manas Sosyal Araştırmalar Dergisi, 7(13), 181-202.
  • Wang, W. N. (2011). A Factor Analysis Study on the Mission Characteristics of Taiwanese Commu- nity Colleges. Literacy Information and Computer Education Journal (LICEJ), 2(4).
  • Yıldırım, A., Şimşek, H. (2011). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. (8. Tıpkı Basım) An- kara: Seçkin Yayıncılık.
Toplam 29 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Diğer ID JA43JE56MS
Bölüm Derleme Makale
Yazarlar

İmam Bakır Arabacı Bu kişi benim

Gönül Şener Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 15 Temmuz 2016
Yayımlandığı Sayı Yıl 2014 Cilt: 22 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Arabacı, İ. B., & Şener, G. (2016). THE THEMATIC EXAMINATION OF UNIVERSITIES’ EXPRESSIONS OF MISSION. Kastamonu Education Journal, 22(2), 701-716.