BibTex RIS Kaynak Göster

KARMA ÖĞRENMEYE DAYALI ÖĞRETİM ORTAMININ ÖĞRENCİLERIN ÖĞRENMELERİNE VE SOSYAL BECERİLERİNE ETKİSİ

Yıl 2013, Cilt: 21 Sayı: 3, 961 - 984, 15.07.2016

Öz

Bu araştırmanın amacı, ilköğretim altıncı sınıf matematik dersi EBOB ve EKOK konuları için tasarlanan karma öğrenmeye dayalı öğrenme ortamının, öğrencilerin öğrenmeleri, sosyal becerileri ve derse karşı tutumları üzerindeki etkilerini incelemektir. Araştırma, İstanbul’da özel bir okulun altıncı sınıfına devam eden 35 öğrenci üzerinde yapılmıştır. Matematik dersi EBOB ve EKOK konuları, “birleştirme I”, “birlikte soralım birlikte öğrenelim” teknikleri, sanal sınıf ve akıllı tahta kullanılarak hazırlanan karma öğretim tasarımı, 12 ders saatinde uygulanmıştır. Araştırmada, nitel araştırmalar içerisinde yer alan örnek olay yöntemi kullanılmıştır. Veri toplama işleminde, bireysel ve odak grup görüşme tekniklerinden faydalanılmıştır. Bulgulara göre, İDÖ ve akıllı tahta öğrencilerin öğrenmelerini olumlu yönde etkilemiştir. Ayrıca öğrencilerin derse katılımlarını ve yardımlaşma davranışlarını artırmış, arkadaşlık ilişkilerini geliştirmiştir.

Kaynakça

  • Açıkgöz, K. (1992). İşbirlikli Öğrenme: Kuram Araştırma Uygulama. Malatya: Uğurel Matbaası.
  • Aksoy, G. (2006). İşbirlikçi Öğrenme Yönteminin Genel Kimya Laboratuvarı Dersinde Akademik Başarıya, Laboratuvar Malzemesi Tanıma Ve Kullanma Becerisine Etkisi. (Ya- yınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Atatürk Üniversitesi, Ankara.
  • Avcı S. & Fer S. (2004). Birleştirme II Tekniği İle Oluşturulan İşbirliğine Dayalı Öğrenme Ortamının Öğrenciler Üzerindeki Etkisi: Kartal Mesleki Eğitim Merkezi’nde Bir Durum Çalışması. Eğitim ve Bilim Dergisi, 29 (134), 61-74.
  • Ayna, C. (2009). Fen Ve Teknoloji Dersinde Birleştirme II (Jigsaw II) Yönteminin Kullanılma- sının Ve Sosyo-Ekonomik Düzeyin Öğrencilerin Akademik Başarı, Fen Ve Teknoloji Dersine Yönelik Tutum Ve Motivasyon Düzeylerine Etkisi. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Zonguldak Karaelmas Üniversitesi, Zonguldak.
  • Bassey, M. (1999). Case Study Research In Educational Setting. USA: Open University Press.
  • Bobbette, M., (2003). Cooperative Learnıng In Higher Education: Undergraduate Student Ref- lectıons On Group Examinations For Group Grades. College Student Journal, 37 (1), 40-50.
  • Bonk, C. J. & Graham, C. R. (2006). Handbook Of Blended Learning: Global Perspectives, Local Designs. USA: Pfeiffer Publishing.
  • Demir, K. (2008). Bütünleştirilmiş Öğretim Programının İşbirliğine Dayalı Ve Proje Tabanlı Öğrenme Yaklaşımıyla Uygulanmasının Etkililiği. (Yayınlanmamış Doktora Tezi). Hacette- pe Üniversitesi, Ankara.
  • Demirtaş, F. (2008). İşbirlikli Öğrenmede Birleştirme I Tekniğinin İlköğretim Beşinci Sınıf Öğrencilerinin Fen Ve Teknoloji Dersine İlişkin Tutumların Etkisi. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Abant İzzet Baysal Üniversitesi, Bolu.
  • Dyson, B. (2002). The İmplementation Of Cooperative Learning İn An Elementary Physical Education Program. Journal Of Teaching İn Physical Education, 22 (1), 69-86.
  • Ekici, F. (2008). Akıllı Tahta Kullanımının İlköğretim Öğrencilerinin Matematik Başarılarına Etkisi. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Marmara Üniversitesi, İstanbul.
  • Erdoğan, A. A. (2008). Fen Ve Teknoloji Dersinde Farklı İşbirlikçi Öğretim Yöntemlerinin Kul- lanılması Ve Sonuçlarının Karşılaştırılması. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Gazi Üniversitesi, Ankara.
  • Erginbaş, Ş. (2009). Teknoloji Destekli Matematik Öğretiminin Sınıf Yönetiminin Öğrenci Özellikleri Açısından Etkililiği. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Süleyman Demirel Üniversitesi, Isparta.
  • Erlaum, L. (2001). A Jigsaw Classroom Technique For Undergraduate Statistics Courses. Teac- hing Of Psychology, 28(2), 111-114.
  • Fabienne, G., Greene, M. & Widener, J. (1999). Using Smart Board In Foreign Language Clas- ses. 10th Society For Information Technology & Teacher Education International Conferen- ce, February 28-March 4, USA.
  • Finn, A. & Bucceri, M. (2004). A Case Study Approach To Blended Learning. USA: Centra Software.
  • Günay, E. (2002). Geleneksel Öğretim Yöntemleri İle İşbirlikli Öğrenmenin Öğrenci Başarısı Ve Hatırda Tutma Üzerindeki Etkileri. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Pamukkale Üniversitesi, Denizli.
  • Hedrix, J. C. (1999). Connecting Cooperative Learning And Social Studies. The Clearing Ho- use, 73 (1), 56-60.
  • Herreld, C. F. (1998). Why Isn’t Cooperative Learning Used To Teach Science? Biochince, 48 (1), 25-29.
  • Higgins, S., Beauchamp, G. & Miller, D. (2007). Reviewing The Literature On Interactive Whi- teboards. Learning, Media, & Technology, 32(3), 213-225.
  • Hills, H. (2003). Individual Preferences In E-Learning. USA: Abingdon, Oxon, Gower Publis- hing Limited.
  • Holubec, E. & Johnson D.W. (1993). Impact Of Cooperative Learning On Naval Air Traffic Controller Training. Journal Of Social Psychology, 133(3), 337-347.
  • Johnson, R. T. & Johnson, D.W. (2002). An Overwiew Of Cooperative Learning. <http://clears- pecs.com/joomla15/downloads/ClearSpecs69V01_Overview%20of%20Cooperative%20 Learning.pdf> (2002, Ekim 15).
  • Jordan, A., Carlile, O. & Stack, A. (2008). Approaches To Learning : A Guide For Teachers. UK: Open University Press.
  • Kaufman, D. S. (2009). How Does The Use Of Interactive Whiteboards Affect Teaching And Learning? Distance Learning, 6 (2), 23-33.
  • Koprowski, J. L. & Perigo, N. (2000). Cooperative Learning As A Tool To Teach Vertebrate Anatomy. The American Biology Teacher, 62 (4), 282-284.
  • Lindquist, T. M., (1997). An Experimental Tets Of Cooperative Learnimg With Faculty Mem- bers As Subjects. Journal Of Education For Business, 72 (3), 157-164.
  • Macdonald, J. (2006). Blended Learning And Online Tutoring: A Good Practice Guide. UK: Ashgate Publishing.
  • McManus, S. M. & Gettinger, M. (1996). Teacher And Student Evaluations Of Cooperative Learning And Observed Interactive Behaviors. Journal Of Educational Research, 90 (1): 13-23.
  • Mounce, A. (2008). Teaching Content With Interactive Whiteboards. Journal Of Special Educa- tion Technology, 23(1), 54-58.
  • Öner, Ü. (2007). İlköğretim 7. Sınıf Sosyal Bilgiler Dersi Tarih Konularının Öğretiminde İşbirlikli Öğrenme Yönteminin Öğrenci Başarısına Etkisi. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Fırat Üniversitesi, Şanlıurfa.
  • Rada, R. (2001). Understanding Virtual Universities. Bristol, UK: Intellect Books.
  • Saban, A. (2000). Öğrenme Öğretme Süreci: Yeni Teori Ve Yaklaşımlar. Ankara: Nobel Yayınları.
  • Senemoğlu, N. (2000). Gelişim Öğrenme Ve Öğretim: Kuramdan Uygulamaya. Ankara: Gazi Kitabevi.
  • Slavin, R.E. (1988). Cooperative Learning And Individualized Instruction. Arithmetic Teacher, 35 (3), 14-16.
  • Şenol, H., Bal Ş. & Yıldırım H. İ. (2007). İlköğretim 6. Sınıf Fen Bilgisi Dersinde Duyu Organları Konusunun İşlenmesinde İşbirlikli Öğrenme Yönteminin Öğrenci Başarısı Ve Tutum Üzerinde Etkisi. Kastamonu Eğitim Dergisi, 15 (1), 211-220.
  • Şimşek, Ü. (2007). Çözeltiler Ve Kimyasal Denge Konularında Uygulanan Jigsaw Ve Birlikte Öğrenme Tekniklerinin Öğrencilerin Maddenin Tanecikli Yapıda Öğrenmeleri Ve Akademik Başarıları Üzerine Etkisi. (Yayınlanmamaış Doktora Tezi, Ankara Üniversitesi). Ankara.
  • Tanel, Z. (2006). Manyetizma Konularının Lisans Düzeyindeki Öğretiminde, Geleneksel Öğre- tim Yöntemi İle İşbirlikli Öğrenme Yönteminin Etkilerinin Karşılaştırılması. (Yayınlanma- mış Doktora Tezi). Dokuz Eylül Üniversitesi, İzmir.
  • Tataroğlu, B. (2009). Matematik Öğretiminde Akıllı Tahta Kullanımının 10. Sınıf Öğrencilerinin Akademik Başarıları, Matematik Dersine Karşı Tutumları Ve Öz-Yeterlik Düzeylerine Etki- leri. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Dokuz Eylül Üniversitesi, İzmir.
  • Tellis, W. (1997). Application Of A Case Study Methodology. The Qualitative Report, 3 (3).
  • Wood, R. & Ashfield, J. (2008). The Use Of The Interactive Whiteboard For Creative Teaching And Learning İn Literacy And Mathematics: A Case Study. British Journal Of Educational Technology, 39 (1), 84–96.
  • Yıkmış, D. (2006). Birlikte Soralım Birlikte Öğrenelim Tekniğinin Öğrenci Başarısına Etkisi: Bilgi Ve İletişim Teknolojisi Dersi Örneği. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Gazi Üni- versitesi, Ankara.
  • Yıldırım, A. & Şimşek, H. (2000). Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayınları
  • Yin, R.K. (2003). Case Study Research: Design And Methods. USA: Sage Publications.

THE EFFECTS OF BLENDED LEARNING ENVIRONMENT ON STUDENTS’ LEARNING AND SOCIAL SKILLS

Yıl 2013, Cilt: 21 Sayı: 3, 961 - 984, 15.07.2016

Öz

The purpose of this study is to analyze the effects caused by the blended learning enviroment designed for the greatest common divisior (GCD) - least common multiple (LCM) subjects in mathmetics on the 6th grade students. This research was conducted with 35 sixth grade students who attended in a private elementary school in Istanbul. The blended learning environment design, which was formed by using jigsaw I, ask together - learn together, visual classroom and interactive whiteboard techniques, included the exercises about the subjects of GCD and LCM in mathmetics and lasted 12 class hours. The study was based on case study methodology. The qualitative data were collected via individual and focus group interviews with the teacher and students. According to the findings of this study, cooperative learning techniques and interactive whiteboard have positive impacts on children’s learning. In addition, it increases the interests of children towards the lesson, helps them develop the friendship relationships, and augments mutual aid behaviors.

Kaynakça

  • Açıkgöz, K. (1992). İşbirlikli Öğrenme: Kuram Araştırma Uygulama. Malatya: Uğurel Matbaası.
  • Aksoy, G. (2006). İşbirlikçi Öğrenme Yönteminin Genel Kimya Laboratuvarı Dersinde Akademik Başarıya, Laboratuvar Malzemesi Tanıma Ve Kullanma Becerisine Etkisi. (Ya- yınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Atatürk Üniversitesi, Ankara.
  • Avcı S. & Fer S. (2004). Birleştirme II Tekniği İle Oluşturulan İşbirliğine Dayalı Öğrenme Ortamının Öğrenciler Üzerindeki Etkisi: Kartal Mesleki Eğitim Merkezi’nde Bir Durum Çalışması. Eğitim ve Bilim Dergisi, 29 (134), 61-74.
  • Ayna, C. (2009). Fen Ve Teknoloji Dersinde Birleştirme II (Jigsaw II) Yönteminin Kullanılma- sının Ve Sosyo-Ekonomik Düzeyin Öğrencilerin Akademik Başarı, Fen Ve Teknoloji Dersine Yönelik Tutum Ve Motivasyon Düzeylerine Etkisi. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Zonguldak Karaelmas Üniversitesi, Zonguldak.
  • Bassey, M. (1999). Case Study Research In Educational Setting. USA: Open University Press.
  • Bobbette, M., (2003). Cooperative Learnıng In Higher Education: Undergraduate Student Ref- lectıons On Group Examinations For Group Grades. College Student Journal, 37 (1), 40-50.
  • Bonk, C. J. & Graham, C. R. (2006). Handbook Of Blended Learning: Global Perspectives, Local Designs. USA: Pfeiffer Publishing.
  • Demir, K. (2008). Bütünleştirilmiş Öğretim Programının İşbirliğine Dayalı Ve Proje Tabanlı Öğrenme Yaklaşımıyla Uygulanmasının Etkililiği. (Yayınlanmamış Doktora Tezi). Hacette- pe Üniversitesi, Ankara.
  • Demirtaş, F. (2008). İşbirlikli Öğrenmede Birleştirme I Tekniğinin İlköğretim Beşinci Sınıf Öğrencilerinin Fen Ve Teknoloji Dersine İlişkin Tutumların Etkisi. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Abant İzzet Baysal Üniversitesi, Bolu.
  • Dyson, B. (2002). The İmplementation Of Cooperative Learning İn An Elementary Physical Education Program. Journal Of Teaching İn Physical Education, 22 (1), 69-86.
  • Ekici, F. (2008). Akıllı Tahta Kullanımının İlköğretim Öğrencilerinin Matematik Başarılarına Etkisi. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Marmara Üniversitesi, İstanbul.
  • Erdoğan, A. A. (2008). Fen Ve Teknoloji Dersinde Farklı İşbirlikçi Öğretim Yöntemlerinin Kul- lanılması Ve Sonuçlarının Karşılaştırılması. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Gazi Üniversitesi, Ankara.
  • Erginbaş, Ş. (2009). Teknoloji Destekli Matematik Öğretiminin Sınıf Yönetiminin Öğrenci Özellikleri Açısından Etkililiği. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Süleyman Demirel Üniversitesi, Isparta.
  • Erlaum, L. (2001). A Jigsaw Classroom Technique For Undergraduate Statistics Courses. Teac- hing Of Psychology, 28(2), 111-114.
  • Fabienne, G., Greene, M. & Widener, J. (1999). Using Smart Board In Foreign Language Clas- ses. 10th Society For Information Technology & Teacher Education International Conferen- ce, February 28-March 4, USA.
  • Finn, A. & Bucceri, M. (2004). A Case Study Approach To Blended Learning. USA: Centra Software.
  • Günay, E. (2002). Geleneksel Öğretim Yöntemleri İle İşbirlikli Öğrenmenin Öğrenci Başarısı Ve Hatırda Tutma Üzerindeki Etkileri. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Pamukkale Üniversitesi, Denizli.
  • Hedrix, J. C. (1999). Connecting Cooperative Learning And Social Studies. The Clearing Ho- use, 73 (1), 56-60.
  • Herreld, C. F. (1998). Why Isn’t Cooperative Learning Used To Teach Science? Biochince, 48 (1), 25-29.
  • Higgins, S., Beauchamp, G. & Miller, D. (2007). Reviewing The Literature On Interactive Whi- teboards. Learning, Media, & Technology, 32(3), 213-225.
  • Hills, H. (2003). Individual Preferences In E-Learning. USA: Abingdon, Oxon, Gower Publis- hing Limited.
  • Holubec, E. & Johnson D.W. (1993). Impact Of Cooperative Learning On Naval Air Traffic Controller Training. Journal Of Social Psychology, 133(3), 337-347.
  • Johnson, R. T. & Johnson, D.W. (2002). An Overwiew Of Cooperative Learning. <http://clears- pecs.com/joomla15/downloads/ClearSpecs69V01_Overview%20of%20Cooperative%20 Learning.pdf> (2002, Ekim 15).
  • Jordan, A., Carlile, O. & Stack, A. (2008). Approaches To Learning : A Guide For Teachers. UK: Open University Press.
  • Kaufman, D. S. (2009). How Does The Use Of Interactive Whiteboards Affect Teaching And Learning? Distance Learning, 6 (2), 23-33.
  • Koprowski, J. L. & Perigo, N. (2000). Cooperative Learning As A Tool To Teach Vertebrate Anatomy. The American Biology Teacher, 62 (4), 282-284.
  • Lindquist, T. M., (1997). An Experimental Tets Of Cooperative Learnimg With Faculty Mem- bers As Subjects. Journal Of Education For Business, 72 (3), 157-164.
  • Macdonald, J. (2006). Blended Learning And Online Tutoring: A Good Practice Guide. UK: Ashgate Publishing.
  • McManus, S. M. & Gettinger, M. (1996). Teacher And Student Evaluations Of Cooperative Learning And Observed Interactive Behaviors. Journal Of Educational Research, 90 (1): 13-23.
  • Mounce, A. (2008). Teaching Content With Interactive Whiteboards. Journal Of Special Educa- tion Technology, 23(1), 54-58.
  • Öner, Ü. (2007). İlköğretim 7. Sınıf Sosyal Bilgiler Dersi Tarih Konularının Öğretiminde İşbirlikli Öğrenme Yönteminin Öğrenci Başarısına Etkisi. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Fırat Üniversitesi, Şanlıurfa.
  • Rada, R. (2001). Understanding Virtual Universities. Bristol, UK: Intellect Books.
  • Saban, A. (2000). Öğrenme Öğretme Süreci: Yeni Teori Ve Yaklaşımlar. Ankara: Nobel Yayınları.
  • Senemoğlu, N. (2000). Gelişim Öğrenme Ve Öğretim: Kuramdan Uygulamaya. Ankara: Gazi Kitabevi.
  • Slavin, R.E. (1988). Cooperative Learning And Individualized Instruction. Arithmetic Teacher, 35 (3), 14-16.
  • Şenol, H., Bal Ş. & Yıldırım H. İ. (2007). İlköğretim 6. Sınıf Fen Bilgisi Dersinde Duyu Organları Konusunun İşlenmesinde İşbirlikli Öğrenme Yönteminin Öğrenci Başarısı Ve Tutum Üzerinde Etkisi. Kastamonu Eğitim Dergisi, 15 (1), 211-220.
  • Şimşek, Ü. (2007). Çözeltiler Ve Kimyasal Denge Konularında Uygulanan Jigsaw Ve Birlikte Öğrenme Tekniklerinin Öğrencilerin Maddenin Tanecikli Yapıda Öğrenmeleri Ve Akademik Başarıları Üzerine Etkisi. (Yayınlanmamaış Doktora Tezi, Ankara Üniversitesi). Ankara.
  • Tanel, Z. (2006). Manyetizma Konularının Lisans Düzeyindeki Öğretiminde, Geleneksel Öğre- tim Yöntemi İle İşbirlikli Öğrenme Yönteminin Etkilerinin Karşılaştırılması. (Yayınlanma- mış Doktora Tezi). Dokuz Eylül Üniversitesi, İzmir.
  • Tataroğlu, B. (2009). Matematik Öğretiminde Akıllı Tahta Kullanımının 10. Sınıf Öğrencilerinin Akademik Başarıları, Matematik Dersine Karşı Tutumları Ve Öz-Yeterlik Düzeylerine Etki- leri. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Dokuz Eylül Üniversitesi, İzmir.
  • Tellis, W. (1997). Application Of A Case Study Methodology. The Qualitative Report, 3 (3).
  • Wood, R. & Ashfield, J. (2008). The Use Of The Interactive Whiteboard For Creative Teaching And Learning İn Literacy And Mathematics: A Case Study. British Journal Of Educational Technology, 39 (1), 84–96.
  • Yıkmış, D. (2006). Birlikte Soralım Birlikte Öğrenelim Tekniğinin Öğrenci Başarısına Etkisi: Bilgi Ve İletişim Teknolojisi Dersi Örneği. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Gazi Üni- versitesi, Ankara.
  • Yıldırım, A. & Şimşek, H. (2000). Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayınları
  • Yin, R.K. (2003). Case Study Research: Design And Methods. USA: Sage Publications.
Toplam 44 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Diğer ID JA43RK33PD
Bölüm Derleme Makale
Yazarlar

Arzu Yüksel Bu kişi benim

Süleyman Avcı Bu kişi benim

Meral Alpan Bu kişi benim

Selçuk Doğan Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 15 Temmuz 2016
Yayımlandığı Sayı Yıl 2013 Cilt: 21 Sayı: 3

Kaynak Göster

APA Yüksel, A., Avcı, S., Alpan, M., Doğan, S. (2016). THE EFFECTS OF BLENDED LEARNING ENVIRONMENT ON STUDENTS’ LEARNING AND SOCIAL SKILLS. Kastamonu Education Journal, 21(3), 961-984.

10037