The aim of this research is to analyze emotional intelligence and emphatic tendency levels
of high school students according to variables of age, gender and doing sports. 189 high school
students from different schools in Burdur city center have participated in the research. At the
end of the research it has been found out that the emphatic tendency abilities do not show
a significant difference according to their genders. However it has been found out that the
emotional intelligence levels of students statistically show significant difference on the behalf
of the students who are older and do the sports with license. It has been determined that while
the emotional intelligence levels of students show meaningful differences according to gender,
the emotional intelligence levels of students do not statistically show a meaningful difference
according to age groups and doing sports with license.
Bu araştırmanın amacı ortaöğretim kurumlarında öğrenim görmekte olan öğrencilerin
duygusal zekâ ve empatik eğilim düzeylerini yaş, cinsiyet ve spor yapma durumuna göre
incelemektir. Araştırmaya Burdur il merkezindeki farklı ortaöğretim kurumlarında öğrenim
gören 189 öğrenci katılmıştır. Araştırmanın sonunda öğrencilerin empatik eğilim becerilerinin
cinsiyetlerine göre istatistiksel olarak anlamlı farklılık göstermediği bulunmuştur. Buna karşılık
öğrencilerin duygusal zekâ düzeylerinin yaşları büyük olan öğrenciler ile lisanslı olarak
spor yapan öğrenciler lehine istatistiksel olarak anlamlı farklılık gösterdiği bulunmuştur.
Öğrencilerin duygusal zekâ düzeylerinin cinsiyetlerine göre anlamlı farklılıklar gösterdiği,
öğrencilerin duygusal zekâ düzeylerinin yaş gruplarına ve lisanslı olarak spor yapma
durumlarına göre istatistiksel olarak anlamlı farklılıklar göstermediği belirlenmiştir.
Konular | Eğitim Üzerine Çalışmalar |
---|---|
Bölüm | Derleme Makale |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 15 Eylül 2016 |
Kabul Tarihi | 9 Kasım 2015 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2016 Cilt: 24 Sayı: 4 |