The aim of this study is to determine the reinforcements and punishments that primary
school teachers use in lessons and examine the effectiveness according to the teachers’
opinions. Research is the case study one of the method of qualitative research methods.
Research was carried out with 12 primary school teachers and 297 primary school children
they teach in Erzurum Pasinler district in december 2014. Research data was collected by
observation and interview and descriptive analysis was used in data analysis.As a result of the
study,it was understood that financial reinforcements were not effective for the studets having
good economic conditions and different reinforcements cause different reactions in different
students according toindividual differences.,the effectiveness and goodness of punishments but
not effective for the students having behavioral disorders and punisments’causing different
reactions in different students. 10 to 12 teachers stated that the punishment is effective and
useful. For students with behavioral disorders stated that punishment is effective. Different
students different punishment is determined as a result of individual differences.
Bu araştırmanın amacı sınıf öğretmenlerinin derslerde kullandıkları pekiştireç ve
cezaların belirlenmesi ve etkililiğinin öğretmen görüşlerine göre incelenmesidir. Çalışma,
nitel araştırma yöntemlerinden durum çalışması yöntemindedir. Araştırma 2014 Aralık ayında
Erzurum ili Pasinler ilçesindeki 12 sınıf öğretmeni ile ve okuttukları 297 ilkokul öğrencisi
ile gerçekleştirilmiştir. Veriler gözlem ve görüşme ile toplanmış, verilerin çözümlenmesinde
betimsel analiz kullanılmıştır. Çalışma sonucunda ekonomik durumu iyi olan öğrencilerde
maddi pekiştireçlerin etkili olmadığı, öğrenci bireysel farklılıklarına göre farklı pekiştireçlerin
farklı öğrencilerde farklı tepkiler doğurduğu, cezaların etkili ve yararlı olduğu fakat davranış
bozukluğu olan öğrencilerde cezanın etkili olmadığı, cezaların farklı öğrencilerde farklı tepkiler
ortaya çıkardığı belirlenmiştir.
Konular | Eğitim Üzerine Çalışmalar |
---|---|
Bölüm | Derleme Makale |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 15 Mart 2017 |
Kabul Tarihi | 20 Mayıs 2016 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2017 Cilt: 25 Sayı: 2 |