The aim of the study is to determine the effect of the jigsaw, reading-writing-presentation
and group investigation techniques which are used in cooperative learning on the academic success and retention of secondary school 6th grade students. In the study, a pre-test/post-test
was used without a control group experimental design, and they were conducted with three
experimental groups randomly determined at three different classes. Each experimental group
was called with the name of cooperative teaching method applied to them. Thus, the first group
was determined as the “Jigsaw Group” (JG), the second was selected as the “Reading-Writing-
Presenting Group “(RWPG) and the third was selected as the “Group Investigation Group”
(GIG). The sample of study consists of 92 6th-class students in total, studying at three different
classes of Erzurum Sabanci secondary state school in the second half semester of the 2012-
2013 academic year. The teaching of the unit “Democracy’s Adventure” in the social studies
course to the each experimental groups were carried out by using the mentioned methods in a
5-week period. The Academic Achievement Test (AAT) developed by the researcher was used
in research as a pretest-posttest and a retention test as a data collection tool. The results of
the statistical analysis obtained from the study show that group investigation method is more
effective than other cooperative learning methods in terms of both academic achievement and
retention.
Jigsaw Reading-Writing-Presentation Group Investigation Academic Achievement and Retention
Bu araştırmanın amacı, işbirlikli öğrenme modelinin uygulanmasında kullanılan Jigsaw,
Okuma-Yazma-Uygulama (OYU) ve Grup Araştırması (GA) yöntemlerinin ilkokul 6. sınıf
öğrencilerinin akademik başarıları ve öğrendikleri bilgilerin kalıcılığı üzerindeki etkisini
tespit etmektir. Öntest-sontest kontrol grupsuz deneysel desenin kullanıldığı araştırma 3
farklı sınıfta random olarak belirlenen 3 deney grubuyla yürütülmüştür. Her bir deney grubu
kendisine uygulanan işbirlikli öğretim yönteminin ismiyle anılmıştır. Böylece gruplardan biri
Jigsaw Grubu (JG), biri Okuma-Yazma-Uygulama Grubu (OYUG) ve biri de Grup Araştırması
Grubu (GAG) olarak belirlenmiştir. Araştırmanın çalışma gurubunu 2012-2013 eğitim-
öğretim yılının bahar döneminde Erzurum Sabancı Ortaokulu’nun 6. sınıflarında öğrenim
gören toplam 92 öğrenci oluşturmaktadır. 6. sınıf sosyal bilgiler ders kitabında yer alan
“Demokrasinin Serüveni” ünitesinin öğretimi her bir deney grubu için belirlenen söz konusu
işbirlikli yöntemlerle 5 hafta süreyle işlenmiştir. Araştırmacı tarafından geliştirilen Akademik
Başarı Testi (ABT) veri toplama aracı olarak öntest-sontest ve kalıcılık testi olarak araştırmada
kullanılmıştır. Araştırmadan elde edilen istatistiksel analiz sonuçları, hem akademik başarı
hem de kalıcılık açısından GA yönteminin diğer işbirlikli yöntemlere göre daha etkili olduğunu
göstermiştir.
Jigsaw Okuma-Yazma-Uygulama Grup Araştırması Akademik Başarı ve Kalıcılık
Konular | Eğitim Üzerine Çalışmalar |
---|---|
Bölüm | Derleme Makale |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 15 Mart 2017 |
Kabul Tarihi | 16 Şubat 2016 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2017 Cilt: 25 Sayı: 2 |