The main purpose of this study is to clarify factors that affect taking part in administration
level of female teachers working in high school and reasons. Including 133 female and
207 male, 340 teachers and school managers constitute the sample of research. Personal
information form, and Women’s School Management Lead ‘scale were used to data collection.
T-test, one way variance analayzing method, mean and Standard deviation have been used in
analyzing data. In result of study, female teachers with demographic variables between the
different demands of the participants were determined to be significantly affect the school
management relations at different levels.
Bu araştırmanın amacı, öğretmen ve yöneticilerin görüşlerine göre, liselerde çalışan
kadın öğretmenlerin yönetim kademelerinde yer almalarını etkileyen faktörleri incelemektir.
133 bayan 207 erkek toplam 340 kişi araştırmaya katılmıştır. Araştırmada ‘Kadınların Okul
Yöneticiliği Taleplerinde Rol Oynayan Faktörler’ ölçeği ve kişisel bilgi formu kullanılmıştır.
Verilerin analizinde ortalama ve standart sapma değerleri, bağımsız t testi ve tek yönlü
anova istatistiklerinden yararlanılmıştır. Araştırmanın sonucunda, katılımcıların demografik
değişkenleri ile kadın öğretmenlerin okul yöneticiliğini etkileyen farklı talepler arasında farklı
düzeylerde anlamlı ilişkiler olduğu belirlenmiştir.
Konular | Eğitim Üzerine Çalışmalar |
---|---|
Bölüm | Derleme Makale |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 15 Mayıs 2017 |
Kabul Tarihi | 14 Haziran 2016 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2017 Cilt: 25 Sayı: 3 |