Leadership behaviors of school principals in educational institutions would undoubtedly have
an important role in a successful knowledge management. The purpose of the present study is to
present the relationships among leadership, organizational culture and knowledge management
in secondary schools based on teachers’ perceptions. The study was designed in the correlational
survey design. The independent variables of the study are leadership styles and organizational
culture; and the dependent variable is knowledge management. Simple random sampling method
was used in the research. Data were collected from a total of 630 teachers working at secondary
schools in the central districts of Balçova, Buca, Karabağlar and Konak in Izmir. The study found
that the highest contribution to knowledge management was made by instrumental leadership in
the organic culture while it was by participative leadership in the mechanistic culture. According
to the partial correlations and the values of variance explained in the study; organic culture was
observed to have a greater effect on knowledge management than mechanistic culture at schools.
Knowledge Management Leadership Styles Organizational Culture
Eğitim yönetimi yazınında, okul yöneticilerinin liderlik stillerinin örgüt kültürü, örgüt içi
iletişim, okul başarısı, bilgi yönetimi vb. konularda etkisi olduğu belirtilmektedir. Bu araştırmanın
amacı; ortaöğretim okullarında liderlik, örgüt kültürü ve bilgi yönetimi arasındaki ilişkiyi
öğretmen algılarına göre ortaya koymaktır. Araştırma ilişkisel tarama modelindedir. Çalışmanın
bağımsız değişkenleri liderlik stilleri ve örgüt kültürü; bağımlı değişkeni ise bilgi yönetimidir.
Araştırma kapsamında, basit tesadüfü örnekleme yöntemi ile İzmir’in Balçova, Buca, Karabağlar
ve Konak ilçelerindeki ortaöğretim okullarında görev yapan 630 öğretmenden veri toplanmıştır.
Araştırmada bilgi yönetimine organik kültürde en yüksek katkıyı yönlendirici liderlik; mekanik
kültürde ise katılımcı liderlik yapmıştır. Araştırmada kısmi korelasyonlara ve açıklanan varyans
değerlerine göre, okullarda organik kültürün mekanik kültüre göre bilgi yönetiminde etkisinin
daha yüksek olduğu görülmüştür.
Konular | Eğitim Üzerine Çalışmalar |
---|---|
Bölüm | Derleme Makale |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 15 Temmuz 2017 |
Kabul Tarihi | 12 Temmuz 2016 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2017 Cilt: 25 Sayı: 4 |