The purpose of this research is to investigate the educational beliefs of the primary school
teachers’ in terms of several variables. Descriptive scanning model was used in the research.
Working group of the research consisted of 95 primary school teachers. The appropriate
sampling method was used in determining the working group. Personal information form and
educational beliefs scale were used as the data collection tools. Descriptive statistics and
multivariate analysis of variance (MANOVA) were used in the analysis of the data. It was
observed as a result of the research that the primary school teachers absolutely agreed on the
subscales of the existentialist education, progressivism and re-constructionism and they agreed
on the idealism and they disagreed on the essentialism in terms of their educational beliefs.
While there were meaningful differences among the teachers relating to the progressivism and
existential education based on the gender, there were not any meaningful differences relating to
the subscales of the educational status and educational beliefs.
Bu çalışmanın amacı, sınıf öğretmenlerinin eğitim inançlarını çeşitli değişkenler açısından
incelemektir. Araştırmada betimsel tarama modeli kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma
grubunu 95 sınıf öğretmeni oluşturmaktadır. Çalışma grubu belirlenirken uygun örnekleme
yöntemi kullanılmıştır. Veri toplama aracı olarak kişisel bilgiler formu ile Eğitim İnançları
Ölçeği kullanılmıştır. Verilerin analizinde betimsel istatistik ile çok değişkenli varyans analizi
(MANOVA) kullanılmıştır. Araştırma sonucunda sınıf öğretmenlerinin eğitim inançları
açısından varoluşçu eğitim, ilerlemecilik, yeniden kurmacılık alt boyutlarına kesinlikle
katılıyorum düzeyinde, daimicilik alt boyutuna katılıyorum düzeyinde ve esasicilik alt boyutuna
katılmıyorum düzeyinde görüş belirttikleri görülmüştür. Öğretmenlerin cinsiyetleri ile eğitim
inançları ölçeğine ait ilerlemecilik ve varoluşçu eğitim boyutları arasında, kıdemleri ile
daimicilik alt boyutu arasında anlamlı farklılık tespit edilirken; eğitim durumları ile eğitim
inançları ölçeğinin alt boyutları arasında anlamlı farklılık çıkmıştır.
Konular | Eğitim Üzerine Çalışmalar |
---|---|
Bölüm | Derleme Makale |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 15 Temmuz 2017 |
Kabul Tarihi | 26 Eylül 2016 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2017 Cilt: 25 Sayı: 4 |