Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Determining Competencies of Art and Design Students Based on The Problems and Needs Related Preparing Dissertation

Yıl 2017, Cilt: 25 Sayı: 4, 1499 - 1514, 15.07.2017

Öz

The purpose of this study is to reveal the views of PhD students in art and design education
about the problems, needs and sufficiency related preparing doctorate dissertation. The
participants of this study were PhD students, national and international art education specialists.
The problems determined through the students’ views about the research development process
are the subject of thesis, choosing appropriate research method, conducting research method
and practice based process and developing visual research based vision related the research.
.The results related the field specialists showed that the students need to develop art based
viewpoints through the research process based on ‘Interpreting the visual’, ‘Collecting and
documenting the visual’, ‘Creating the visual’ and ‘Presenting the visual’ through the research
methods. 

Kaynakça

  • Altınkurt, L. (2007). Sanat Egitimi ile ilgili lisansüstü tezlerin incelenmesi, Milli Egitim, 173, 105-113.
  • Ayaydın, A. ve Kurtuldu, M. K. (2010). Güzel Sanatlar Eğitimi Bölümü öğrencilerinin bilimsel araştırma yöntemleri dersine ilişkin tutumları. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Dergisi, 10(2), 1-8.
  • Büyüköztürk, Ş., Çakmak, E. K., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş. ve Demirel, F. (2011). Bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Pegem Akademi Yayınları.
  • Chang, Y.H., Chang, C.Y., & Tseng,Y.H. (2010). Trends of science education research: An automatic content analysis. Journal of Science Education Tecnology, 19: 315-331.
  • Eisner, E. W. (2001). What does it mean to say a school is doing well? Phi Delta Kappan, 82(5), 367–372.
  • Eisner, E. W. (2002). The arts and the creation of mind. New Haven, CT: Yale University Press.
  • Eisner, E.W. (2005). Introduction: My journey as a writer in the field of education. Reimagi-ning schools: The selected works of Elliot Eisner (ss. 1–6) içinde. New York, NY: Routledge.
  • Korkmaz, Ö., Şahin, A. ve Yeşil, R. (2011a). Bilimsel araştırmaya yönelik tutum ölçeği geçerli-lik ve güvenirlik çalışması. İlköğretim Online, 10(3), 962-973.
  • Margolis, E. & Luc Pauwel, L. (2011). Handbook of visual research methods. London: SAGE
  • McMillan, J. H. ve Schumacher, S. (2010). Research in education: evidence-based inquiry. London: Pearson.Murtonen ve diğ., 2008;
  • McNiff , S (2008). Arts based research, Knowles, G. and Cole, A. (Eds), Handbook of the Arts in Qualitative Inquiry: Perspectives, Methodologies, Examples, and Issues içinde, 20-39, Thousand Oaks, CA: Sage.
  • Merriam, S. B. (1998). Qualitative research and case study applications in education. San Francisco, CA: Jossey-Bass.
  • Mitchell, C. (2011). Doing visual research. London: Sage Publication.
  • Oruç, S., Ulusoy, K. (2008). Sosyal bilgiler öğretimi alanında yapılan tez çalışmaları. Ahmet Keleşoğlu Eğitim Fakültesi Dergisi, (26), 121 -132.
  • Otacıoğlu, S.G. (2007). Öğrenci odaklı bir yaklaşım kullanarak araştırma yöntemi öğretmek: Uygulamaya yönelik eleştirel düşünceler. Kastamonu Eğitim Dergisi, 15(2); 511-520.
  • Özer, B., Yazar, T. & Eren, A. (2013). Analysis of graduate thesis papers in Turkey in the field of fine arts education between 1992 and 2012, Journal of Theory and Practice in Education, 9(4), 497-510.
  • Pauwels, L. (2006). Ethical issues of (on-line) visual research. Visual Anthropology, 19, 365-369 Robson, S. (2011). Producing and using video data in the early years: Ethical questions and practical consequences in research with young children. Children and Society, 25, 179-189.
  • Richter, O. Z., Bäcker, E.M., & Vogt,S. (2009).Rewiew of distance education research (2000 to 2008):Analysis of research areas,methods and authorship patterns. International Re-view of Research in Open and Distance Learning, 10 (6).
  • Şen, U. S. (2005). Sanat eğitiminde bilimsel araştırma yöntemlerinin kullanılması, Journal of Ataturk University Social Sciences Institute, 5(1).
  • Şimşek, A., Özdamar, N., Becit, G., Kılıçer, K., Akbulut, Y., & Yıldırım, Y. (2008). Current trends in educational technology research in Turkey. Selcuk University Journal of So-cial Sciences Institute, 19, 439-458.
  • Walker, D. A. (2010). A confirmatory factor analysis of the attitudes toward research scale. Multiple Linear Regression Viewpoints, 36(1), 18-27.
  • Yükseköğretim Kurulu. (2007). Öğretmen yetiştirme ve eğitim fakülteleri. Ankara: Yükseköğre-tim Kurulu Yayını.

Sanat ve Tasarım Öğrencilerinin Tez Oluşturma Sürecinde Karşılaştıkları Sorunlar ve Gereksinimlerine Dayalı Olarak Kazanması Gereken Yeterliliklerin Belirlenmesi

Yıl 2017, Cilt: 25 Sayı: 4, 1499 - 1514, 15.07.2017

Öz

Bu araştırma sanat ve tasarım alanlarında eğitim gören lisansüstü öğrencilerin tez
araştırması gerçekleştirme ve tez yazım sürecinde temel olarak karşılaştıkları sorunlar ile
gereksinimlerini belirleme ve uluslararası katılımlı alan uzmanlarının görüşlerine göre çözüm
önerilerine dayalı olarak kazanmaları gereken yeterlilikleri belirleme amacını taşır. Araştırma
sürecinde lisansüstü öğrencilerin tez konusunu belirleme, uygun yöntemi belirleme, yöntem ile
uygulama sürecini ilişkilendirme, uygulama sürecinde görsel odaklı bir yaklaşım yapılandırma
gibi konularda sorun yaşadıkları belirlenmiştir. Alan uzmanlarının görüşleri çerçevesinde
ise lisansüstü öğrencilerin yöntem belirleme sürecinde sanat uygulamaları odaklı bir bakış
açısı geliştirmelerine ilişkin gereksinimler üzerinde durulmuştur. Bu çerçevede lisansüstü
öğrencilerin kazanması gereken yeterlilikler görseli yorumlama, görseli toplama/belgeleme,
görseli yaratma/oluşturma ve görseli sunma odaklı araştırma yöntem ve yaklaşımları olarak
belirlenmiştir. 

Kaynakça

  • Altınkurt, L. (2007). Sanat Egitimi ile ilgili lisansüstü tezlerin incelenmesi, Milli Egitim, 173, 105-113.
  • Ayaydın, A. ve Kurtuldu, M. K. (2010). Güzel Sanatlar Eğitimi Bölümü öğrencilerinin bilimsel araştırma yöntemleri dersine ilişkin tutumları. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Dergisi, 10(2), 1-8.
  • Büyüköztürk, Ş., Çakmak, E. K., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş. ve Demirel, F. (2011). Bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Pegem Akademi Yayınları.
  • Chang, Y.H., Chang, C.Y., & Tseng,Y.H. (2010). Trends of science education research: An automatic content analysis. Journal of Science Education Tecnology, 19: 315-331.
  • Eisner, E. W. (2001). What does it mean to say a school is doing well? Phi Delta Kappan, 82(5), 367–372.
  • Eisner, E. W. (2002). The arts and the creation of mind. New Haven, CT: Yale University Press.
  • Eisner, E.W. (2005). Introduction: My journey as a writer in the field of education. Reimagi-ning schools: The selected works of Elliot Eisner (ss. 1–6) içinde. New York, NY: Routledge.
  • Korkmaz, Ö., Şahin, A. ve Yeşil, R. (2011a). Bilimsel araştırmaya yönelik tutum ölçeği geçerli-lik ve güvenirlik çalışması. İlköğretim Online, 10(3), 962-973.
  • Margolis, E. & Luc Pauwel, L. (2011). Handbook of visual research methods. London: SAGE
  • McMillan, J. H. ve Schumacher, S. (2010). Research in education: evidence-based inquiry. London: Pearson.Murtonen ve diğ., 2008;
  • McNiff , S (2008). Arts based research, Knowles, G. and Cole, A. (Eds), Handbook of the Arts in Qualitative Inquiry: Perspectives, Methodologies, Examples, and Issues içinde, 20-39, Thousand Oaks, CA: Sage.
  • Merriam, S. B. (1998). Qualitative research and case study applications in education. San Francisco, CA: Jossey-Bass.
  • Mitchell, C. (2011). Doing visual research. London: Sage Publication.
  • Oruç, S., Ulusoy, K. (2008). Sosyal bilgiler öğretimi alanında yapılan tez çalışmaları. Ahmet Keleşoğlu Eğitim Fakültesi Dergisi, (26), 121 -132.
  • Otacıoğlu, S.G. (2007). Öğrenci odaklı bir yaklaşım kullanarak araştırma yöntemi öğretmek: Uygulamaya yönelik eleştirel düşünceler. Kastamonu Eğitim Dergisi, 15(2); 511-520.
  • Özer, B., Yazar, T. & Eren, A. (2013). Analysis of graduate thesis papers in Turkey in the field of fine arts education between 1992 and 2012, Journal of Theory and Practice in Education, 9(4), 497-510.
  • Pauwels, L. (2006). Ethical issues of (on-line) visual research. Visual Anthropology, 19, 365-369 Robson, S. (2011). Producing and using video data in the early years: Ethical questions and practical consequences in research with young children. Children and Society, 25, 179-189.
  • Richter, O. Z., Bäcker, E.M., & Vogt,S. (2009).Rewiew of distance education research (2000 to 2008):Analysis of research areas,methods and authorship patterns. International Re-view of Research in Open and Distance Learning, 10 (6).
  • Şen, U. S. (2005). Sanat eğitiminde bilimsel araştırma yöntemlerinin kullanılması, Journal of Ataturk University Social Sciences Institute, 5(1).
  • Şimşek, A., Özdamar, N., Becit, G., Kılıçer, K., Akbulut, Y., & Yıldırım, Y. (2008). Current trends in educational technology research in Turkey. Selcuk University Journal of So-cial Sciences Institute, 19, 439-458.
  • Walker, D. A. (2010). A confirmatory factor analysis of the attitudes toward research scale. Multiple Linear Regression Viewpoints, 36(1), 18-27.
  • Yükseköğretim Kurulu. (2007). Öğretmen yetiştirme ve eğitim fakülteleri. Ankara: Yükseköğre-tim Kurulu Yayını.
Toplam 22 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Konular Eğitim Üzerine Çalışmalar
Bölüm Derleme Makale
Yazarlar

Suzan Duygu Bedir Erişti

Yayımlanma Tarihi 15 Temmuz 2017
Kabul Tarihi 17 Ağustos 2016
Yayımlandığı Sayı Yıl 2017 Cilt: 25 Sayı: 4

Kaynak Göster

APA Bedir Erişti, S. D. (2017). Determining Competencies of Art and Design Students Based on The Problems and Needs Related Preparing Dissertation. Kastamonu Education Journal, 25(4), 1499-1514. https://doi.org/10.24106/kefdergi.332495

10037