Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

The Relationships Between Self Efficacy Expectations and Personality Traits Wıth Lifelong Learning Tendency

Yıl 2017, Cilt: 25 Sayı: 5, 1925 - 1940, 15.09.2017

Öz

The aim of this paper is to present pedagogical formation students’ lifelong learning tendencies
and determine individualistic characteristics and self-competence expectation predictiveness
of them in this tendency. The study group of the research is 352 students having pedagogical
formation education at Bartın, Nevşehir and Sakarya Universities. Lifelong Learning Tendency
Identification Scale, Personality Test based on Adjectives and Generalized Self-Efficacy Scale
has been used in the collection of the data. Frequency distributions, descriptive statistics, t-test
and hierarchic regression analysis have been used in the analysis of the data. At the result of the
findings, it has been determined that the students are not willing to learn new things continuously
and developing themselves. Lifelong learning tendencies of the females have been lower than the
males in the results. Also, it has been determined that as emotional imbalance of the individuals
and characteristic of openness to experience increase, lifelong learning tendencies also increase.

Kaynakça

  • Akkoyunlu, B. (2008). Bilgi okuryazarlığı ve yaşam boyu öğrenme.[http://ietc2008.home.anadolu.edu.tr/ietc2008/1b.doc] adresinden 10 Ağustos 2016 tarihinde indirildi.
  • Arslan, S. (2011).Serbest Zaman Kullanımı: Sıradan Serbest Zaman Etkinlikleri ve Sistemli Serbest Zaman Etkinlikleri. Erzincan Eğitim Fakültesi Dergisi Cilt-Sayı: 13-2,s.1-10.
  • Ayra, M. (2015). Öğretmenlerin yaşam boyu öğrenme eğilimlerinin mesleki öz yeterlik inançları ile ilişkisi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Amasya Üniversitesi, Amasya.
  • Barrett, L. F. and Pietromonaco, P. R. (1997). Accuracy of the Five-factor Model in Predicting Perceptions of Daily Social Interactions. Personality & Social Psychology Bulletin, 23 (11), 1173-1188.
  • Barry, B. and Stewart, G.L. (1997). Composition, Process and Performance in Self-managed Groups: The Role of Personality. Journal of Applied Psychology, 82 (1), 62-78.
  • Coolahan, J. (2002). Teacher Education and the Teaching Career in an Era of Lifelong Learning, OECD Education Working Papers, No. 2, OECD Publishing. doi:10.1787/226408628504
  • Coşkun, Y. D. ve Demirel, M. (2012). Üniversite Öğrencilerinin Yaşam Boyu Öğrenme Eğilimleri. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 42, 108-120.
  • Gür Erdoğan, D. (2014). Öğretmen adaylarının yaşam boyu öğrenme eğilimlerine etki eden faktörler. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Abant İzzet Baysal Üniversitesi, Bolu.
  • Demirel, M. ve Akkoyunlu, B. (2010). Öğretmen Adaylarının Yaşam Boyu Öğrenme Eğilimleri ve Bilgi Okuryazarlığı Özyeterlik Algıları. 10 th. International Educational Technology Conference, Boğaziçi Üniversitesi, İstanbul, Proceedings Book, Volume 2, 1126- 1133.
  • Dollinger, S. J., Leong, F. T. L. and Ulicni, S. K. (1996). On Traits and Values: With Special Reference to Openness to Experience. Journal of Research in Personality, 30, 23–41.
  • Dündar, H. (2016). Sınıf öğretmeni adaylarının yaşam boyu öğrenme eğilimlerinin incelenmesi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Atatürk üniversitesi : Erzurum
  • Eraslan, L. ve Çakıcı, D. (2011). Pedagojik Formasyon Programı Öğrencilerinin Öğretmenlik Mesleğine Yönelik Tutumları. Kastamonu Eğitim Dergisi Cilt:19 No:2 427-438
  • Ergün, S. ve Özata, S. C. (2016). Okul Öncesi Öğretmenliği Bölümüne Devam Eden Öğrencilerin Yaşam Boyu Öğrenme Eğilimleri. International Journal of Human Science, 13 (1), 1851-1861.
  • Evin Gencel, İ. (2013). Öğretmen Adaylarının Yaşam Boyu Öğrenme Yeterliklerine Yönelik Algıları. Eğitim ve Bilim, 38 (170).
  • Friedman, H.S. and Schustack, M. W. (2003). Personality Classic Theories and Modern Research (2th ed.). Boston : Allyn and Bacon.
  • HBÖ (2014). Türkiye Hayat Boyu Öğrenme Strateji Belgesi ve Eylem Planı (2014-2018). MEB Hayat Boyu Öğrenme Genel Müdürlüğü.
  • HBÖ (2009). 2009-2013 Hayat Boyu Öğrenme Strateji Belgesi
  • İlğan, A., Sevinç Ö.S. ve Arı, E. (2013). Pedagojik Formasyon Programı Öğretmen Adaylarının Mesleki Tutum Ve Çağdaş Öğretmen Algıları. Ondokuz Mayıs Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 32 (2), 175-195.
  • Kalaycı, Ş. (2008). SPSS Uygulamalı Çok Değişkenli İstatistik Teknikleri. Ankara: Asil.
  • Kalkınma Planı (2013). Onuncu Kalkınma Planı ( 2014-2018). T.C. Kalkınma Bakanlığı. www.kalkinma.gov.tr/Lists/Kalknma%20Planlar/.../Onuncu%20Kalkınma%20Planı.pdf
  • McCrae, R. R. and Costa, P. T. (1987). Validation of the Five-factor Model of Personality Across Instruments and Observers. Journal of Personality and Social Psychology, 52 (1), 81-90.
  • McCrae, R. R. and Costa, P. T. (1997). Personality Trait Structure as a Human Universal. American Psychologist, 52 (5), 509-516
  • Savuran, Y. (2014). İngilizce öğretmen adaylarının mentorlarına kıyasla yaşam boyu öğrenme becerileri. Yayınlanmamış Yüksek LisansTezi. Hacettepe Üniversitesi, Ankara
  • Schunk, D. H. (1996). Self-Efficacy for Learning and Performance. Annual Conference of the American Educational Research Association .[http://www.eric.ed.gov/PDFS/ED394663.pdf] adresinden 25Nisan tarihinde indirildi.
  • ShumanL. J., Besterfield-Sacre, M., & McGourty, J. (2005). The ABET "Professional Skills" - Can They Be Taught? Can They Be Assessed? Journal of Engineering Education, 94 (1), 41-55.
  • Sneed, C. D., McCrae, R. R. and Funder, D.C. (1998). Lay Conceptions of The Five –factor model and Its Indicators. Personality and Socail Psychology Bulletin, 24, 115-126.
  • Süral, S. ve Sarıtaş, E (2015). Pedagojik Formasyon Programına Katılan Öğrencilerin Öğretmenlik Mesleğine Yönelik Yeterliklerinin İncelenmesi. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 11 (1), 62-75.
  • Şahin, M., Akbaşlı, S. ve Yanpar Yelken, T. (2010). Key Competences for Lifelong Learning: The Case of Prospective teachers. Educational Research and Review, 5 (10), 545-556
  • Tepeli, Y. ve Caner, M (2014). Pedagojik Formasyon Programı Öğrencilerinin Öğretmenlik Uygulaması İle İlgili Görüşleri. Eğitim Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 4 (2), 313-328.
  • Tunca, N. , Alkın Şahin, S., Aydın, Ö. (2015). Öğretmen Adaylarının Yaşam Boyu Öğrenme Eğilimleri. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 11 (2), 432-446
  • Yapıcı, M. ve Yapıcı, Ş. (2013). Öğretmen Adaylarının Pedagojik Formasyona İlişkin Metaforları. Turkish Studies - International Periodical For The Languages, Literature and History of Turkish or Turkic, 8 (8) Summer, 1421-1429.

Yaşam Boyu Öğrenme Eğilimleri İle Özyetkinlik Beklentisi ve Kişilik Özellikleri Arasındaki İlişkinin İncelenmesi

Yıl 2017, Cilt: 25 Sayı: 5, 1925 - 1940, 15.09.2017

Öz

Bu çalışmanın amacı; pedagojik formasyon öğrencilerinin yaşam boyu öğrenme eğilimlerinin
ortaya konulması, bu eğilimde kişilik özellikleri ve özyetkinlik beklentisinin yordayıcılığının
belirlenmesidir. Araştırmanın çalışma grubu Bartın, Nevşehir ve Sakarya Üniversitesinde
pedagojik formasyon eğitimi alan toplam 352 öğrencidir. Verilerin toplanmasında, Yaşam Boyu
Öğrenme Eğilimlerini Belirleme Ölçeği, Sıfatlara Dayalı Kişilik Testi ve Genellenmiş Özyetkinlik
Beklentisi Ölçeği kullanılmıştır. Verilerin analizinde frekans dağılımları, betimsel istatistikler, t
testi ve hiyerarşik regresyon analizi kullanılmıştır. Elde edilen bulgular sonucunda öğrencilerin
sürekli yeni şeyler öğrenmek ve kendini geliştirmek konusunda istekli olmadıkları belirlenmiştir.
Kadınların yaşam boyu öğrenme eğilimleri erkeklere göre daha düşük bulunmuştur. Ayrıca
bireylerin duygusal dengesizliği ve deneyime açıklık özellikleri azaldıkça yaşam boyu öğrenme
eğilimlerinin arttığı belirlenmiştir.
Anahtar 

Kaynakça

  • Akkoyunlu, B. (2008). Bilgi okuryazarlığı ve yaşam boyu öğrenme.[http://ietc2008.home.anadolu.edu.tr/ietc2008/1b.doc] adresinden 10 Ağustos 2016 tarihinde indirildi.
  • Arslan, S. (2011).Serbest Zaman Kullanımı: Sıradan Serbest Zaman Etkinlikleri ve Sistemli Serbest Zaman Etkinlikleri. Erzincan Eğitim Fakültesi Dergisi Cilt-Sayı: 13-2,s.1-10.
  • Ayra, M. (2015). Öğretmenlerin yaşam boyu öğrenme eğilimlerinin mesleki öz yeterlik inançları ile ilişkisi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Amasya Üniversitesi, Amasya.
  • Barrett, L. F. and Pietromonaco, P. R. (1997). Accuracy of the Five-factor Model in Predicting Perceptions of Daily Social Interactions. Personality & Social Psychology Bulletin, 23 (11), 1173-1188.
  • Barry, B. and Stewart, G.L. (1997). Composition, Process and Performance in Self-managed Groups: The Role of Personality. Journal of Applied Psychology, 82 (1), 62-78.
  • Coolahan, J. (2002). Teacher Education and the Teaching Career in an Era of Lifelong Learning, OECD Education Working Papers, No. 2, OECD Publishing. doi:10.1787/226408628504
  • Coşkun, Y. D. ve Demirel, M. (2012). Üniversite Öğrencilerinin Yaşam Boyu Öğrenme Eğilimleri. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 42, 108-120.
  • Gür Erdoğan, D. (2014). Öğretmen adaylarının yaşam boyu öğrenme eğilimlerine etki eden faktörler. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Abant İzzet Baysal Üniversitesi, Bolu.
  • Demirel, M. ve Akkoyunlu, B. (2010). Öğretmen Adaylarının Yaşam Boyu Öğrenme Eğilimleri ve Bilgi Okuryazarlığı Özyeterlik Algıları. 10 th. International Educational Technology Conference, Boğaziçi Üniversitesi, İstanbul, Proceedings Book, Volume 2, 1126- 1133.
  • Dollinger, S. J., Leong, F. T. L. and Ulicni, S. K. (1996). On Traits and Values: With Special Reference to Openness to Experience. Journal of Research in Personality, 30, 23–41.
  • Dündar, H. (2016). Sınıf öğretmeni adaylarının yaşam boyu öğrenme eğilimlerinin incelenmesi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Atatürk üniversitesi : Erzurum
  • Eraslan, L. ve Çakıcı, D. (2011). Pedagojik Formasyon Programı Öğrencilerinin Öğretmenlik Mesleğine Yönelik Tutumları. Kastamonu Eğitim Dergisi Cilt:19 No:2 427-438
  • Ergün, S. ve Özata, S. C. (2016). Okul Öncesi Öğretmenliği Bölümüne Devam Eden Öğrencilerin Yaşam Boyu Öğrenme Eğilimleri. International Journal of Human Science, 13 (1), 1851-1861.
  • Evin Gencel, İ. (2013). Öğretmen Adaylarının Yaşam Boyu Öğrenme Yeterliklerine Yönelik Algıları. Eğitim ve Bilim, 38 (170).
  • Friedman, H.S. and Schustack, M. W. (2003). Personality Classic Theories and Modern Research (2th ed.). Boston : Allyn and Bacon.
  • HBÖ (2014). Türkiye Hayat Boyu Öğrenme Strateji Belgesi ve Eylem Planı (2014-2018). MEB Hayat Boyu Öğrenme Genel Müdürlüğü.
  • HBÖ (2009). 2009-2013 Hayat Boyu Öğrenme Strateji Belgesi
  • İlğan, A., Sevinç Ö.S. ve Arı, E. (2013). Pedagojik Formasyon Programı Öğretmen Adaylarının Mesleki Tutum Ve Çağdaş Öğretmen Algıları. Ondokuz Mayıs Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 32 (2), 175-195.
  • Kalaycı, Ş. (2008). SPSS Uygulamalı Çok Değişkenli İstatistik Teknikleri. Ankara: Asil.
  • Kalkınma Planı (2013). Onuncu Kalkınma Planı ( 2014-2018). T.C. Kalkınma Bakanlığı. www.kalkinma.gov.tr/Lists/Kalknma%20Planlar/.../Onuncu%20Kalkınma%20Planı.pdf
  • McCrae, R. R. and Costa, P. T. (1987). Validation of the Five-factor Model of Personality Across Instruments and Observers. Journal of Personality and Social Psychology, 52 (1), 81-90.
  • McCrae, R. R. and Costa, P. T. (1997). Personality Trait Structure as a Human Universal. American Psychologist, 52 (5), 509-516
  • Savuran, Y. (2014). İngilizce öğretmen adaylarının mentorlarına kıyasla yaşam boyu öğrenme becerileri. Yayınlanmamış Yüksek LisansTezi. Hacettepe Üniversitesi, Ankara
  • Schunk, D. H. (1996). Self-Efficacy for Learning and Performance. Annual Conference of the American Educational Research Association .[http://www.eric.ed.gov/PDFS/ED394663.pdf] adresinden 25Nisan tarihinde indirildi.
  • ShumanL. J., Besterfield-Sacre, M., & McGourty, J. (2005). The ABET "Professional Skills" - Can They Be Taught? Can They Be Assessed? Journal of Engineering Education, 94 (1), 41-55.
  • Sneed, C. D., McCrae, R. R. and Funder, D.C. (1998). Lay Conceptions of The Five –factor model and Its Indicators. Personality and Socail Psychology Bulletin, 24, 115-126.
  • Süral, S. ve Sarıtaş, E (2015). Pedagojik Formasyon Programına Katılan Öğrencilerin Öğretmenlik Mesleğine Yönelik Yeterliklerinin İncelenmesi. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 11 (1), 62-75.
  • Şahin, M., Akbaşlı, S. ve Yanpar Yelken, T. (2010). Key Competences for Lifelong Learning: The Case of Prospective teachers. Educational Research and Review, 5 (10), 545-556
  • Tepeli, Y. ve Caner, M (2014). Pedagojik Formasyon Programı Öğrencilerinin Öğretmenlik Uygulaması İle İlgili Görüşleri. Eğitim Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 4 (2), 313-328.
  • Tunca, N. , Alkın Şahin, S., Aydın, Ö. (2015). Öğretmen Adaylarının Yaşam Boyu Öğrenme Eğilimleri. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 11 (2), 432-446
  • Yapıcı, M. ve Yapıcı, Ş. (2013). Öğretmen Adaylarının Pedagojik Formasyona İlişkin Metaforları. Turkish Studies - International Periodical For The Languages, Literature and History of Turkish or Turkic, 8 (8) Summer, 1421-1429.
Toplam 31 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Konular Eğitim Üzerine Çalışmalar
Bölüm Derleme Makale
Yazarlar

Subhan Ekşioğlu Bu kişi benim

Sinem Tarhan Bu kişi benim

Hicran Çetin Gündüz Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 15 Eylül 2017
Kabul Tarihi 17 Şubat 2017
Yayımlandığı Sayı Yıl 2017 Cilt: 25 Sayı: 5

Kaynak Göster

APA Ekşioğlu, S., Tarhan, S., & Çetin Gündüz, H. (2017). The Relationships Between Self Efficacy Expectations and Personality Traits Wıth Lifelong Learning Tendency. Kastamonu Education Journal, 25(5), 1925-1940.

10037