The aim of this study is to investigate the effects of extra-curricular activities of biotechnology
on bitechnology knowledge and nature of science perception of elementary students. In the study,
one group experimental design was conducted. The sample of the study was consisted of 30 8th
grade students in an elementary school in Erzurum province in the education term of 2013-2014.
Within the scope of the study, several extra-curricular activites on the biotechnology topic were
designed and provided to supplement the formal elementary science and technology curriculum
at 8th grade level. Before and after students were participated in the extra- curricular activities, Biotechnology Knowledge Test and Nature of Science Test were taken in order to compare the
effect of the treatment on students.
Results showed that there were significant differences between both pre- and post- tests. It was
revealed that extra-curricular activities had positive effects on biotechnolgy knowledge and nature
of science perception of participants. As a result of the study, there was a positive correlation
between bioteknology knowledge level change and nature of science perception change.
Biotechnology extra-curricular activities biotechnology education nature of science.
Bu çalışmanın amacı, müfredat dışı biyoteknoloji etkinliklerinin, ortaokul öğrencilerinin
biyoteknoloji bilgilerine ve bilimin doğası görüşlerine etkisini incelemektir. Tek gruplu deneysel
desenin kullanıldığı bu çalışmanın örneklemini 2013-2014 eğitim-öğretim yılında Erzurum
il merkezindeki bir ortaokul okulunda öğrenim gören 30 ortaokul sekizinci sınıf öğrencisi
oluşturmaktadır. Araştırma süresince öğrencilere programı destekleyici olarak geliştirilen
biyoteknoloji etkinlikleri uygulanmıştır. Uygulamalar öncesinde ve sonrasında veriler
Biyoteknoloji Bilgi Anketi ve Bilimin Doğası Anketi aracılığı ile toplanmıştır.
Analiz sonuçlarına göre; ortaokul öğrencilerinin Biyoteknoloji Bilgi Anketi ön test ve son
test ortalama puanları arasında istatistiksel olarak anlamlı bir farklılık olduğu görülmüştür.
Öğrencilerin Bilimin Doğası Anketi ön test ve son test ortalama puanları arasında da istatistiksel
olarak anlamlı bir farklılık bulunmuştur. Bu durum müfredat dışı biyoteknoloji etkinliklerinin
ortaokul sekizinci sınıf öğrencilerinin biyoteknoloji bilgilerini ve bilimin doğası görüşlerini
olumlu yönde etkilediğini göstermiştir. Öğrencilerin biyoteknoloji bilgisindeki değişim ile bilimin
doğası görüşlerindeki değişim arasındaki ilişkiye bakıldığında; aynı ve olumlu yönde anlamlı bir
ilişkinin olduğu görülmüştür
Biyoteknoloji müfredat dışı etkinlikler biyoteknoloji eğitimi bilimin doğası.
Konular | Eğitim Üzerine Çalışmalar |
---|---|
Bölüm | Derleme Makale |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 15 Eylül 2017 |
Kabul Tarihi | 13 Nisan 2017 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2017 Cilt: 25 Sayı: 5 |