Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Determining The Success-Oriented Motivations of Gifted and Non-Gifted Students

Yıl 2017, Cilt: 25 Sayı: 6, 2357 - 2368, 15.11.2017

Öz

This study is aimed to determine the success-oriented motivations has been reviewed and

compared in gifted and non- gifted students in terms of different variables. For the purposes

of this research, in 2015- 2016 academic year, 100 gifted and 100 non- gifted and totally

200 students who are seventh and eighth graders in Abdürrahim Karakoç middle scholl and

Science and Art Center in Kahramanmaras city were applied the semi-structured interview,

success-oriented motivation scale and personal information form. As a result of the research,

and non-gifted students that their success-oriented motivation of the points vary according

to demographic characteristics, it was concluded that gifted students with normal students

score lower than motivation. Still referring students to the demographics of female students higher than male students in the 7th grade students of 8th grade higher than that of the student,

his mother work working students, higher than students working here mother and maternal

education level to have elementary school students with higher achievement focused Motivation

points It has increased.

Kaynakça

  • Seah, W.T. ve Bishop, A.J. (2000). Values in mathematics textbooks: A wiew throught the australasian regions. Paper Presented at the Annual Meeting of the American Educational Research Association, LA: New Orleans.
  • Thompson, T.L. ve Mintzes, J.J. (2002). Cognitive structure and the affective domain: On knowing and feeling in biology. International Journal of Science Education, 24(6), 645-660.
  • Weaver, G.C., (1998). Strategies in K-12 science instruction to promote conceptual change. Science Education, 82(4), 455-472.
  • Lee, O. ve Brophy, J. (1996). Motivational patterns observed in sixth-grade science classrooms. Journal of Research in Science Teaching, 33(3), 585-610.
  • Morgan, C.T. (1984). Psikolojiye giriş ders kitabı (Çeviri), Ankara: Meteksan Yayınları. Öncül, R. (2000). Eğitim ve eğitim bilimleri sözlüğü. İstanbul: Milli Eğitim Basımevi.
  • Schunk, D.H., (2009). Öğrenme teorileri: Eğitimsel bir bakışla (Çeviri Editörü: Dr. Muzaffer Şahin), 5. Baskıdan çeviri, Ankara: Nobel Yayınevi.
  • Wigfield, A. ve Eccles, J.S. (2000). Expectancy-value theory of achievement motivation. Contemporary Educational Psychology, 25, 68-81.
  • Açıkgöz, K. Ü. (2003). Etkili öğrenme ve öğretme. İzmir: Eğitim Dünyası Yayınları. Ülgen, G., (1994). Eğitim psikolojisi: Kavramlar, ilkeler, yöntemler, kuramlar ve uygulamala. Ankara: Lazer Ofser Matbaa.
  • Senemoğlu, N. (2007). Gelişim, öğrenme ve öğretim: Kuramdan uygulamaya. Ankara: Gönül Matbaacılık.
  • Fidan, N. (1985). Okulda öğrenme ve öğretme. Ankara: Alkım Kitapevi.
  • Ulusoy, A. (2007). Güdülenme (Editör: Prof.Dr. Ayten Ulusoy, Eğitim psikolojisi kitabında bölüm), Ankara: Anı yayıncılık.
  • Renzulli, J. S. (1998). The three-ring conception of giftedness. In S. M. Baum, S. M. Reis, & L. R. Maxfield (Eds.), Nurturing The Gifts And Talents Of Primary Grade Students (pp. 1-27). Mansfield Center, CT: Creative Learning Press
  • Sak, U. (2013). Üstün Zekalılar Özellikleri, Tanılanmaları, Eğitimleri. Ankara, Vize Yayıncılık. Yavuzer, H. (1986). “Okul Başarısının Etkileyen Nedenler” Aile ve Çocuk 1982-1983 seminer Konuşmaları. İstanbul: Ak Yayınları, 1986.
  • Karasar, N. (1995). Bilimsel araştırma yöntemi, Ankara: Alkım Kitapevi.
  • Larson, L. M. Stephen, A. Bonitz, V.S. & Wu, . F. (2014). Predicting science achievement in India: role of gender, self-efficacy, interests, and effort. Journal of Career Assessment, 22(1), 89-101.

Üstün Zekalı Olan ve Olmayan Öğrencilerin Başarı Odaklı Motivasyonlarının Belirlenmesi

Yıl 2017, Cilt: 25 Sayı: 6, 2357 - 2368, 15.11.2017

Öz

Bu araştırmanın amacı, üstün zekalı olan ve olmayan öğrencilerinin Başarı Odaklı
Motivasyonlarının belirlenmesi amaçlanmıştır. Bu araştırmanın amaçları doğrultusunda
kişisel bilgi formu, yarı yapılandırılmış görüşme formu ve Başarı Odaklı Motivasyon Ölçeği
(BOMÖ); 2015-2016 eğitim öğretim yılında, Kahramanmaraş İlinde Abdürrahim Karakoç
Orta Okulu ve Bilim Sanat Merkezi (BİLSEM) ne devam eden 100 üstün zekalı ve 100 normal
zihin düzeyinde olmak üzere toplam 200, 7. ve 8. sınıf öğrencisine uygulanmıştır. Araştırmanın
sonucunda, üstün zekalı olan ve olmayan öğrencilerin demografik özelliklerine göre Başarı
Odaklı Motivasyon puanlarının farklılık gösterdiği, üstün zekalı öğrencilerin normal öğrencilere
göre daha düşük motivasyon puanlarına sahip oldukları sonucu çıkmıştır. Yine öğrencilerin
demografik bilgilerine bakıldığında kız öğrencilerin erkek öğrencilerden daha yüksek, 7. Sınıf
öğrencilerin 8. Sınıf öğrencilerden daha yüksek, annesi çalışmayan öğrencilerin annesi çalışan
öğrencilerden daha yüksek ve anne eğitim durumu ilkokul mezunu olan öğrencilerin daha
yüksek Başarı Odaklı Motivasyon puanına sahip olduğu çıkmıştır.

Kaynakça

  • Seah, W.T. ve Bishop, A.J. (2000). Values in mathematics textbooks: A wiew throught the australasian regions. Paper Presented at the Annual Meeting of the American Educational Research Association, LA: New Orleans.
  • Thompson, T.L. ve Mintzes, J.J. (2002). Cognitive structure and the affective domain: On knowing and feeling in biology. International Journal of Science Education, 24(6), 645-660.
  • Weaver, G.C., (1998). Strategies in K-12 science instruction to promote conceptual change. Science Education, 82(4), 455-472.
  • Lee, O. ve Brophy, J. (1996). Motivational patterns observed in sixth-grade science classrooms. Journal of Research in Science Teaching, 33(3), 585-610.
  • Morgan, C.T. (1984). Psikolojiye giriş ders kitabı (Çeviri), Ankara: Meteksan Yayınları. Öncül, R. (2000). Eğitim ve eğitim bilimleri sözlüğü. İstanbul: Milli Eğitim Basımevi.
  • Schunk, D.H., (2009). Öğrenme teorileri: Eğitimsel bir bakışla (Çeviri Editörü: Dr. Muzaffer Şahin), 5. Baskıdan çeviri, Ankara: Nobel Yayınevi.
  • Wigfield, A. ve Eccles, J.S. (2000). Expectancy-value theory of achievement motivation. Contemporary Educational Psychology, 25, 68-81.
  • Açıkgöz, K. Ü. (2003). Etkili öğrenme ve öğretme. İzmir: Eğitim Dünyası Yayınları. Ülgen, G., (1994). Eğitim psikolojisi: Kavramlar, ilkeler, yöntemler, kuramlar ve uygulamala. Ankara: Lazer Ofser Matbaa.
  • Senemoğlu, N. (2007). Gelişim, öğrenme ve öğretim: Kuramdan uygulamaya. Ankara: Gönül Matbaacılık.
  • Fidan, N. (1985). Okulda öğrenme ve öğretme. Ankara: Alkım Kitapevi.
  • Ulusoy, A. (2007). Güdülenme (Editör: Prof.Dr. Ayten Ulusoy, Eğitim psikolojisi kitabında bölüm), Ankara: Anı yayıncılık.
  • Renzulli, J. S. (1998). The three-ring conception of giftedness. In S. M. Baum, S. M. Reis, & L. R. Maxfield (Eds.), Nurturing The Gifts And Talents Of Primary Grade Students (pp. 1-27). Mansfield Center, CT: Creative Learning Press
  • Sak, U. (2013). Üstün Zekalılar Özellikleri, Tanılanmaları, Eğitimleri. Ankara, Vize Yayıncılık. Yavuzer, H. (1986). “Okul Başarısının Etkileyen Nedenler” Aile ve Çocuk 1982-1983 seminer Konuşmaları. İstanbul: Ak Yayınları, 1986.
  • Karasar, N. (1995). Bilimsel araştırma yöntemi, Ankara: Alkım Kitapevi.
  • Larson, L. M. Stephen, A. Bonitz, V.S. & Wu, . F. (2014). Predicting science achievement in India: role of gender, self-efficacy, interests, and effort. Journal of Career Assessment, 22(1), 89-101.
Toplam 15 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Konular Eğitim Üzerine Çalışmalar
Bölüm Derleme Makale
Yazarlar

Deniz Özcan Bu kişi benim

Furkan Abdullah Kaya Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 15 Kasım 2017
Kabul Tarihi 15 Kasım 2016
Yayımlandığı Sayı Yıl 2017 Cilt: 25 Sayı: 6

Kaynak Göster

APA Özcan, D., & Kaya, F. A. (2017). Determining The Success-Oriented Motivations of Gifted and Non-Gifted Students. Kastamonu Eğitim Dergisi, 25(6), 2357-2368.