Örgütsel toksisite ya da
örgütsel zehirlenme, toksik davranışlar olarak sınıflandırılan bireysel
faktörlerin bir sonucu olarak ortaya çıkar. Bundan dolayı, bu çalışmanın amacı,
farklı üniversitelerdeki akademisyenlerin algılarına göre algılanan örgütsel
toksisite, toksisitenin algılanan etkileri ve toksisiteyle başa çıkma
düzeylerini incelemektir. Çalışma için gerekli verilerin toplanması için karma
araştırma yöntemi kullanılmıştır. Çalışmaya 116’sı erkek ve 90’ı kadın olmak
üzere toplam 206 akademisyen seçkisiz olmayan bir yöntemle seçilmiştir. Karma
yöntemlerin kullanıldığı çalışmanın nicel bölümünde betimsel tarama modeli
kullanılmıştır. Araştırmanın nitel kısmı, açık uçlu sorular içeren yarı
yapılandırılmış bir görüşme tekniği içermektedir. Nicel verileri analiz etmek
için parametrik olmayan istatistiksel yöntemler kullanılmıştır. Nitel verilerin
analiz edilmesi için ise içerik analizi yöntemi kullanılmıştır. Çalışmanın
bulguları örgütsel toksisitenin etkisinin, yükseköğretimdeki akademisyenlerin
toksisite ile başa çıkma düzeylerinden daha yüksek olduğunu ortaya koymuştur.
Bulgular ayrıca algılanan örgütsel toksisite ile toksisitenin algılanan
etkileri arasında pozitif yönde ve anlamlı bir ilişki olduğunu belirtmiştir.
Bunlara ek olarak, akademisyenler, çalıştıkları bölümlerde bazı durumlarda
meslektaşları tarafından kıskanıldıklarını da belirtmişlerdir.
Örgütsel toksisite Akademisyenler Yükseköğretim Üniversiteler
Organizational
toxicity occurs as a result of individual factors classified as toxic
behaviors. For this aim, the objective of this study is to determine the levels
of perceived organizational toxicity, detected effects of toxicity, and
strategies of coping with toxicity of academicians at different universities. A
mixed research method was selected for collecting adequate data for the study.
A total of 206 participants including 116 males and 90 females were selected
through a non-random selection. The study employed a mixed method approach. The
survey model of descriptive method was used in the quantitative part of the
study. The qualitative part of the study included a semi-structured interview
technique involving open ended questions. Non-parametric statistical methods
were employed to analyze quantitative data. In addition, content analysis
method was employed to analyze qualitative data. The findings of the study showed
that the effects
of organizational toxicity were higher on academicians in higher education than
their coping with toxicity. The findings also indicated that there were positive and significant correlations
between perceived organizational toxicity and detected effects of toxicity. Furthermore,
most of the academicians agreed that they have experienced toxic behaviors such
as jealousy from their colleagues in their departments.
Organizational toxicity Academicians Higher education Universities
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | Eğitim Üzerine Çalışmalar |
Diğer ID | 2222 |
Bölüm | Derleme Makale |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 15 Temmuz 2018 |
Kabul Tarihi | 23 Ekim 2017 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 Cilt: 26 Sayı: 4 |