Bu çalışmanın temel amacı, genellenebilirlik kuramı ile
farklı değişkenlik kaynaklarından da gelen hatalar dikkate alınarak medya
okuryazarlığı dersinde öğrencilerin medya metinlerine ilişkin performanslarını
ölçmeye yarayan, geçerli ve güvenilir bir ölçme aracı geliştirmektir.
Genellenebilirlik Kuramı ile elde edilen puanlayıcı güvenirlikleri
incelendiğinden, bu çalışma bir temel araştırma olarak tanımlanabilir.
Araştırmaya Mersin Üniversitesi 2014-2015 Bahar öğretim dönemi Türkçe öğretmen
adayları katılmıştır. Araştırma verilerinin elde edilmesi amacıyla, aynı
performans görevinin değerlendirilmesinde medya okuryazarlığı puanlama anahtarı
hazırlanmıştır. Medya okuryazarlığı derecelendirilmiş puanlama anahtarında
(rubrik) yer alan 6 performans görevinin 8 puanlayıcı tarafından
puanlanmasından elde edilen veriler, genellenebilirlik kuramı kapsamında analiz
edilmiş ve elde edilen bulgular incelenmiştir.
8 puanlayıcının 110 öğrenciyi medya okuryazarlığı rubriğinde yer alan
yedi görev doğrultusunda puanlamasıyla oluşturulmuş öxpxg deseni yedi varyans
kaynağına ayrılmıştır. Ayrıca, medya okuryazarlığına ilişkin ait 7 görev olmak
üzere toplamda 8 puanlayıcı tarafından 110 öğrenci performanslarının
puanlamasıyla elde edilen genellenebilirlik (G) katsayısı 0.80, Phi katsayısı
ise 0.73 olarak kestirilmiştir. Bu
sonuçlar bağlamında medya okuryazarlığı dereceli puanlama anahtarı,
öğrencilerin medya unsurlarını inceledikleri performanslar için uygun bir ölçme
aracıdır. Araştırmada geliştirilen dereceli puanlama anahtarının farklı
araştırmalarla farklı medya unsurlarında kullanılması ve sonuçlarının analiz
edilmesi, dereceli puanlama anahtarının standartlaşması açısından önemlidir.
Medya okuryazarlığı Dereceli puanlama anahtarı Genellenebilirlik Kuramı Türkçe eğitimi
The aim of the study is to develop a valid and reliable
measurement tool through generalizability theory and considering the errors
seen in different variation sources. This scale will be used to test students’
performance on media texts during media literacy course. As interscorer
reliability obtained via generalizability theory was examined, this study can
be defined as a basic research. Turkish candidate teachers of Mersin University
during 2014-2015 spring semester participated in the study. To obtain research
data, media literacy rubric was prepared in assessing the identical performance
tasks. The data obtained from eight scorer related to six performance tasks in
the rubric were analyzed according to generalizability theory and the findings
were examined accordingly. After eight scorer evaluated 110 students into seven
tasks of the rubric, “ö x p x g” pattern was divided into seven variance
sources. In addition, generalizability (G) coefficient was found 0.80, and Phi
coefficient, 0.73. Considering these results, media literacy rubric proves to
be convenient for students’ performance on examining media components. It is
important that the rubric developed in the study will be used in different
researches with different media tools, and the results will be analyzed. This
will help the rubric get standardized.
Media literacy Rubrics Generalizability theory Turkish education
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Eğitim Üzerine Çalışmalar |
Diğer ID | 1475 |
Bölüm | Derleme Makale |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 15 Temmuz 2018 |
Kabul Tarihi | 24 Ekim 2017 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 Cilt: 26 Sayı: 4 |