Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Emoticonların İletişim Aracı Olarak Kullanılmasına Yönelik Öğrenci Tutumlarının İncelenmesi

Yıl 2018, Cilt: 26 Sayı: 4, 1081 - 1089, 15.07.2018
https://doi.org/10.24106/kefdergi.433434

Öz



Bu
çalışmada öğrencilerin duygu ve düşüncelerini yazılı olarak ifade etmek için
sıklıkla kullandığı emoticonlara yönelik tutumları incelenmiştir. Yapılan
literatür taraması sonucunda emoticonların son zamanlarda araştırmacıların
dikkatini çekse de bu konunun birçok yönden hâlâ araştırılması gerektiği
belirlenmiştir.
Özellikle eğitimde
emoticonların yeri ve öneminin tam olarak aydınlatılmaması bu çalışmayı daha elzem
kılmıştır. Öğrencilerin okul içinde ve dışında kullandıkları emoticonlara
yönelik tutumları belirlemek amacıyla “Anlamlı Suratları (Emoticon) Kullanma
Tutum
Ö
lçeği” (ASK TO)
geliştirildi. Konu alanı uzmanları ve ölçme değerlendirme uzmanlarının görüş ve
önerileriyle tamamlanan ölçeğin pilot uygulaması elli öğrenci ile yapıldı.
Bunun sonucunda gözden geçirilen ölçek ve eki, sekizinci sınıfta eğitim-öğretim
gören 297 öğrenciye uygulandı. Toplanan veriler SPSS 17 istatistik programında
analiz edilerek ölçeğin geçerlilik, güvenirlik ve faktör analizleri yapıldı.
Yapılan güvenirlik analizi sonucunda ölçeğin Cronbach's Alpha değeri (,844)
olarak belirlenmiş olup; ölçeğin oldukça güvenilir olduğu saptandı. Faktör
analizinde ise KMO (,872) 
ve
Barlet testi (p= ,000)  anlamlı
bulunarak
faktör homojenliğinin iyi olduğu belirlenmiştir. Araştırmanın sonunda
öğrencilerin emoticonlarla ilgili tutumlarının olumlu olduğu belirlenmiştir. Bu
bulgu sonucunda emoticonların eğitimde yararlı ve etkili bir araç olarak nasıl
kullanılacağı önerilmiştir.




Kaynakça

  • Büyüköztürk, Ş. (2008). Bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Pegem Akademi.
  • Çokluk, Ö., Şekercioğlu, G. ve Büyüköztürk, Ş. (2012). Sosyal bilimler için çok değişkenli istatistik: SPSS ve LİSREL uygulamaları. Ankara: Pegem Akademi.
  • De Vellis, R. F. (2014). Ölçek geliştirme kuram ve uygulamalar (Çev. Edt. Tarık Totan). Ankara: Nobel Yayıncılık.
  • Goleman, D. (2016). Duygusal zekâ EQ neden IQ’dan daha önemlidir? (Çev. Banu Seçkin Yüksel) İstanbul: Varlık Yayınları.
  • Gürçayır, S. (2009). “İnternet çağının hiyeroglifleri” ya da evrenselleşen sanal bedenler: MSN ifadeleri. Millî Folklor, 83, 111-15.
  • Halvorsen, A. (2012). Patterns of emoticon usage in ESL students’ discussion forum writing. CALICO Journal, 29 (4), 694-717.
  • Huang, A. H., Yen D. C. & Zhang, X. (2008). Exploring the potential effects of emoticons. Information & Management, 45, 466-473.
  • Hudson, M. B., B. A, S Nicolas, S. C., Howser, M. E., Lipsett, K. E., Robinson, W., Pope, L. J., Hobby, A. F. & Friedman, D. R. (2015). Examining how gender and emoticons influence facebook jealousy. Cyberpsychology, Behavior And Social Networking, 18.
  • Ito, E. & Fujimoto, T. (2013). A proposal of intuitive and immediate emoticons system to do non-verbal communication with smartphones, 2013 4th International Conference on Intelligent Systems, Modelling and Simulation, 335-339.
  • Karasar, N. (2013). Bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Noben Yayıncılık.
  • Oto, S. Pelit, P. & Aydın, A. (2002). Non-concordance in amblyopia treatment: the effective use of ‘smileys’. Strabismus, 10, 23–30.
  • Privitera, J. G., Phillips, T. E., Zuraikat, F. M. & Paque, R. (2015). Research report: Emolabeling increases healthy food choices among grade school children in a structured grocery aisle setting, Appetite, 92, 173-177.
  • Siegel, R. M., Anneken, A., Duffy, C., Simmons, K., Hudgens, M., Lockhart, M. K. & Shelly, J. (2015). Emoticon use increases plain milk and vegetable purchase in a school cafeteria without adversely affecting total milk purchase. Clinical Therapeutics, 37, 1938-1943.
  • Skovholt, K. & Kankaanranta, A. (2014). The communicative functions of emoticons in workplace e-mails: :-). Journal of Computer-Mediated Communication, 19, 780-797.
  • Visser N., Alant, E. & Harty, M. (2008). Which graphic symbols do 4-year-old children choose to represent each of the four basic emotions? Augmentative and Alternative Communication, 24 (4), 302-312.
  • Wolf, A. (2000). Emotional expression online: gender differences in emoticon use. Cyberpsychology & Behavior, 3 (59), 827-33.

Examination on the Students’ Attitudes towards Using Emoticons for Communication

Yıl 2018, Cilt: 26 Sayı: 4, 1081 - 1089, 15.07.2018
https://doi.org/10.24106/kefdergi.433434

Öz





The present study examines the children’s attitudes
towards emoticons they frequently use both in verbal and written communication
to express their feelings and ideas. The literature survey conducted shows that
although emoticons have been a curious subject for researchers lately, there is
still a need to study the concept further in many aspects. The fact that the
place and importance of emoticons in education have not been explained
completely makes the present study more essential. We developed “Attitude Scale
for Using Emoticons (ASK TO)” in order to determine children’s attitudes
towards emoticons they use both in school environment and other places. The
scale has been completed in accordance with the comments and recommendations by
authorities in the field and by assessment and evaluation specialists. Then the
pilot study was implemented on fifty students. At the end of the
implementation, the scale and appendix were reviewed and implemented on 297
students of eighth grade. Data from the implementation were analyzed through
SPSS 17 statistics program and the validity, reliability and factor analyses of
the scale were done. The result of the analyses gave a Cronbach’s Alpha value
of (,844), suggesting a high reliability for the scale. In the factor analysis,
KMO value was found to be (,872) and the
Barlett test was (p= ,000) found
significant, suggesting that the factor has a good homogeneity
. At the end of the research it was determined that
the students' attitudes towards emoticones were very positive.
As
a result of this finding
it has been
suggested that emoticons can be used as a useful tool in some areas of
education.


Kaynakça

  • Büyüköztürk, Ş. (2008). Bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Pegem Akademi.
  • Çokluk, Ö., Şekercioğlu, G. ve Büyüköztürk, Ş. (2012). Sosyal bilimler için çok değişkenli istatistik: SPSS ve LİSREL uygulamaları. Ankara: Pegem Akademi.
  • De Vellis, R. F. (2014). Ölçek geliştirme kuram ve uygulamalar (Çev. Edt. Tarık Totan). Ankara: Nobel Yayıncılık.
  • Goleman, D. (2016). Duygusal zekâ EQ neden IQ’dan daha önemlidir? (Çev. Banu Seçkin Yüksel) İstanbul: Varlık Yayınları.
  • Gürçayır, S. (2009). “İnternet çağının hiyeroglifleri” ya da evrenselleşen sanal bedenler: MSN ifadeleri. Millî Folklor, 83, 111-15.
  • Halvorsen, A. (2012). Patterns of emoticon usage in ESL students’ discussion forum writing. CALICO Journal, 29 (4), 694-717.
  • Huang, A. H., Yen D. C. & Zhang, X. (2008). Exploring the potential effects of emoticons. Information & Management, 45, 466-473.
  • Hudson, M. B., B. A, S Nicolas, S. C., Howser, M. E., Lipsett, K. E., Robinson, W., Pope, L. J., Hobby, A. F. & Friedman, D. R. (2015). Examining how gender and emoticons influence facebook jealousy. Cyberpsychology, Behavior And Social Networking, 18.
  • Ito, E. & Fujimoto, T. (2013). A proposal of intuitive and immediate emoticons system to do non-verbal communication with smartphones, 2013 4th International Conference on Intelligent Systems, Modelling and Simulation, 335-339.
  • Karasar, N. (2013). Bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Noben Yayıncılık.
  • Oto, S. Pelit, P. & Aydın, A. (2002). Non-concordance in amblyopia treatment: the effective use of ‘smileys’. Strabismus, 10, 23–30.
  • Privitera, J. G., Phillips, T. E., Zuraikat, F. M. & Paque, R. (2015). Research report: Emolabeling increases healthy food choices among grade school children in a structured grocery aisle setting, Appetite, 92, 173-177.
  • Siegel, R. M., Anneken, A., Duffy, C., Simmons, K., Hudgens, M., Lockhart, M. K. & Shelly, J. (2015). Emoticon use increases plain milk and vegetable purchase in a school cafeteria without adversely affecting total milk purchase. Clinical Therapeutics, 37, 1938-1943.
  • Skovholt, K. & Kankaanranta, A. (2014). The communicative functions of emoticons in workplace e-mails: :-). Journal of Computer-Mediated Communication, 19, 780-797.
  • Visser N., Alant, E. & Harty, M. (2008). Which graphic symbols do 4-year-old children choose to represent each of the four basic emotions? Augmentative and Alternative Communication, 24 (4), 302-312.
  • Wolf, A. (2000). Emotional expression online: gender differences in emoticon use. Cyberpsychology & Behavior, 3 (59), 827-33.
Toplam 16 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Eğitim Üzerine Çalışmalar
Bölüm Derleme Makale
Yazarlar

Hülya Sönmez

Yayımlanma Tarihi 15 Temmuz 2018
Kabul Tarihi 21 Kasım 2017
Yayımlandığı Sayı Yıl 2018 Cilt: 26 Sayı: 4

Kaynak Göster

APA Sönmez, H. (2018). Emoticonların İletişim Aracı Olarak Kullanılmasına Yönelik Öğrenci Tutumlarının İncelenmesi. Kastamonu Education Journal, 26(4), 1081-1089. https://doi.org/10.24106/kefdergi.433434

10037