Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Lisans ve Lisansüstü Öğrencilerin Sosyal Ağ Siteleri Kullanım Amaçlarının İncelenmesi

Yıl 2019, Cilt: 27 Sayı: 1, 219 - 229, 15.01.2019
https://doi.org/10.24106/kefdergi.2481

Öz

Bu araştırmada lisans ve lisansüstü öğrencilerin sosyal ağ kullanım
amaçları incelenmiştir. Araştırma tarama modelinde betimsel bir çalışmadır.
Araştırmanın katılımcılarını Facebook sosyal ağına üyeliği bulunan 228 lisans
ve lisansüstü öğrenci oluşturmaktadır. Veri toplama aracı olarak, Karal ve
Kokoç (2010) tarafından geliştirilen “Sosyal Ağ Siteleri Kullanım Amaçları
Ölçeği” ve katılımcıların kişisel özelliklerini belirlemek amacıyla “Kişisel
Bilgi Formu” kullanılmıştır. Araştırma sonuçlarına göre öğrencilerin sosyal
ağları daha çok eğitsel amaçlı kullandıkları görülmüştür. Ölçeğin tanıma ve
tanınma amaçlı kullanımı alt boyutunda cinsiyete göre anlamlı bir farklılık
ortaya çıkarken diğer alt boyutlarda cinsiyete göre bir farklılaşmaya
rastlanmamıştır. Ölçeğin eğitim amaçlı kullanımı alt boyutu ve sosyal etkileşim
ve iletişim amaçlı kullanımı alt boyutunda yaş değişkenine göre anlamlı bir
farklılık ortaya çıkarken diğer alt boyutta bir farklılaşmaya rastlanmamıştır.
Öğrencilerin öğrenim düzeyi, herhangi bir gruba üye olma durumları, üye
oldukları grup türlerine göre ve sosyal ağa bağlanılan cihaz değişkenine göre
sosyal ağ kullanım amaçlarında anlamlı bir farklılık olmadığı sonucuna
ulaşılmıştır.

Kaynakça

  • Akar, E. (2010). Sanal Toplulukların Bir Türü Olarak Sosyal Ağ Siteleri – Bir Pazarlama İletişimi Kanalı Olarak İşleyişi. Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 10(1),1, 107-122.
  • Ayvaz, T. (2016). İnternet ve Sosyal Medya Kullanıcı İstatistikleri 2016. http://www.dijitalajanslar.com/internetve-sosyal-medya-kullanici-istatistikleri-2016/ adre-sinden Nisan 2016 tarihinde erişilmiştir.
  • Back, M. D., Stopfer, J. M., Vazire, S., Gaddis, S., Schmukle, S. C., Egloff, B., et al. (2010). Facebook profiles reflect actual personality, not self-idealization. Psychological Science, 21, 372-374.
  • Bartlett-Bragg, A. (2006). Reflections on pedagogy: Reframing practice to foster informal lear-ning with social software. Retrieved, 1, 2014.
  • Buss, A. & Strauss, N. (2009). Online Communities Handbook: Building Your Business and Brand On The Web. USA: New Riders Press.
  • Çetin, E. (2009). Sosyal İletişim Ağları ve Gençlik: Facebook Örneği. Uluslararası Davraz Kongresi Bildiri Kitabı, 1094-1105. Retrieved from
  • Erdemci, H. (2017). Meslek Yüksekokulu Öğrencilerinin Sosyal Ağ Kullanım Amaçlarının İncelenmesi (The Investigation of Social Network Usage Analysis of Vocational School Students). Academia Eğitim Araştırmaları Dergisi, 2(1), 20-27. http://academiadergi.com.
  • Filiz, O., Osman, E. R. O. L., Dönmez, F. İ., & Kurt, A. A. (2014). BÖTE bölümü öğrencilerinin sosyal ağ siteleri kullanım amaçları ile internet bağımlılıkları arasındaki ilişkinin incelenmesi. Journal of Instructional Technologies & Teacher Education, 3(2).
  • Geray, H. (1994). Yeni İletişim Teknolojileri. Ankara: Kılıçaslan Matbaacılık.
  • Gülbahar, Y., Kalelioğlu, F. ve Madran, O. (2010). Sosyal Ağların Eğitim Amaçlı Kullanımı. XV. Türkiye'de İnternet Konferansı, 2-4 Aralık 2010, İstanbul Teknik Üniversitesi, İstanbul. http://idc.sdu.edu.tr/tammetinler/bilim/bilim15.pdf
  • Kabilan, M. K., Ahmad N. & Abidin, M.J.Z. (2010). Facebook: An online environment for learning of English in institutions of higher education?. The Internet and Higher Education, 13, 4, 179 – 187.
  • Karal, H., & Kokoç, M. (2010). Üniversite öğrencilerinin sosyal ağ siteleri kullanım amaçlarını belirlemeye yönelik bir ölçek geliştirme çalışması. Turkish Journal of Computer and Mat-hematics Education (TURCOMAT), 1(3).
  • Karasar, N. (2012). Bilimsel araştırma yöntemi: kavramlar, ilkeler, teknikler. Nobel Yayın Dağıtım.
  • Kert, A., Kert, S.B. (2010). The Usage Potential of Social Network Sites for Educational Pur-poses. International Online Journal of Educational Sciences, 2 (2), 486-507.
  • Kwon, O., & Wen, Y. (2010). An empirical study of the factors affecting social network service use. Computers in Human Behavior, 26(2), 254-263.
  • Lai, L. S., & Turban, E. (2008). Groups formation and operations in the Web 2.0 environment and socialnetworks. Group Decision and negotiation, 17(5), 387-402.
  • Manago, A. M., Taylor, T., & Greenfield, P. M. (2012). Me and my 400 friends: The anatomy of college students' Facebook networks, their communication patterns, and well-being. Developmental Psychology, 48(2), 369-380.
  • Mazman, S. G., & Usluel, Y. K. (2011). Gender differences in using social networks. TOJET: The Turkish Online Journal of Educational Technology, 10(2).
  • McKenna, K. Y. A., Green, A. S. and Glenson M. E. J. (2002). Relationship formation on the Internet:What’s the big attraction? Journal of Social Issues, 58(1): 9–31.
  • Mitchell, K. (2009). ESOL students on Facebook. Portland, Oregon: Portland State University Unpublished Master's thesis.
  • Onat, F. & Alikılıç Ö. A. (2008). Sosyal Ağ Sitelerinin Reklam ve Halkla İlişkiler Ortamları Olarak Değerlendirilmesi. Journal of Yaşar University, 3(9), 1111-1143.
  • Öztürk, M., & Akgün, Ö. E. (2012). Üniversite öğrencilerinin sosyal paylaşım sitelerini kullanma amaçları ve bu sitelerin eğitimlerinde kullanılması ile ilgili görüşleri. Sakarya University Journal of Education, 2(3), 49-67.
  • Pettenati, M. C., & Ranieri, M. (2006). Informal learning theories and tools to support knowledge management in distributed CoPs. Proceedings of Innovative approaches for le-arning and knowledge sharing, 345-355.
  • Stevenson, M. P. & Liu, M. (2010). Learning a language with web 2.0: Exploring the use of social networking features of foreign language learning websites. CALICO Journal, 27(2), 233−259.
  • Tiryakioglu, F., & Erzurum, F. (2011). Use of social networks as an education tool. Contempo-rary Educational Technology, 2(2).
  • Vural, Z., & Bat, M. (2010). Yeni Bir İletişim Ortami Olarak Sosyal Medya: Ege Üniversitesi İletişim Fakültesine Yönelik Bir Araştirma. Journal of Yasar University, 5(20).
  • We Are Social (2017). Digital in 2017 Global Overview. https://wearesocial.com/blog/2017/01/ digital-in-2017 global-overview adresinden 01.04.2017 tarihinde erişilmiştir.
  • Yılmazsoy, B., & Kahraman, M. (2017). Üniversite Öğrencilerinin Sosyal Medya Bağımlılığı ile Sosyal Medyayı Eğitsel Amaçlı Kullanımları Arasındaki İlişkinin İncelenmesi: Facebook Örneği. Journal of Instructional Technologies & Teacher Education Vol, 6(1), 9-20.
  • Zarrella, D. (2010). The Social Media Marketing Book. Kanada: O'Reilly Media, Inc

Examination of Social Media Usage Purposes of Undergraduate and Graduate Students

Yıl 2019, Cilt: 27 Sayı: 1, 219 - 229, 15.01.2019
https://doi.org/10.24106/kefdergi.2481

Öz

In this
study, social media usage of undergraduate and graduate students has been
examined. Research is a descriptive study in the screening model. Participants
of the research are 228 undergraduate and graduate students with membership in
the Facebook social network. As data collection tools, "Social Network
Sites Usage Scale" developed by Karal and Kokoç (2010) and "Personal
Information Form" was used to determine the personal characteristics of
the participants. According to the results of the research, it is seen that
students use social networks more for educational purposes. While there was a
significant difference in the subscale of the scale for recognition and
recognition purposes, there was no difference in the other subscales according
to sex. There was a significant difference in the subscale of the scale for
educational use and social interaction and communication use subscale compared
to the age variable, but no difference was found in the other subscale. The
result is that there is no significant difference in social media usage
according to the level of education of students, membership status of any
group, group types they belong to, and device variable connected to social
network

Kaynakça

  • Akar, E. (2010). Sanal Toplulukların Bir Türü Olarak Sosyal Ağ Siteleri – Bir Pazarlama İletişimi Kanalı Olarak İşleyişi. Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 10(1),1, 107-122.
  • Ayvaz, T. (2016). İnternet ve Sosyal Medya Kullanıcı İstatistikleri 2016. http://www.dijitalajanslar.com/internetve-sosyal-medya-kullanici-istatistikleri-2016/ adre-sinden Nisan 2016 tarihinde erişilmiştir.
  • Back, M. D., Stopfer, J. M., Vazire, S., Gaddis, S., Schmukle, S. C., Egloff, B., et al. (2010). Facebook profiles reflect actual personality, not self-idealization. Psychological Science, 21, 372-374.
  • Bartlett-Bragg, A. (2006). Reflections on pedagogy: Reframing practice to foster informal lear-ning with social software. Retrieved, 1, 2014.
  • Buss, A. & Strauss, N. (2009). Online Communities Handbook: Building Your Business and Brand On The Web. USA: New Riders Press.
  • Çetin, E. (2009). Sosyal İletişim Ağları ve Gençlik: Facebook Örneği. Uluslararası Davraz Kongresi Bildiri Kitabı, 1094-1105. Retrieved from
  • Erdemci, H. (2017). Meslek Yüksekokulu Öğrencilerinin Sosyal Ağ Kullanım Amaçlarının İncelenmesi (The Investigation of Social Network Usage Analysis of Vocational School Students). Academia Eğitim Araştırmaları Dergisi, 2(1), 20-27. http://academiadergi.com.
  • Filiz, O., Osman, E. R. O. L., Dönmez, F. İ., & Kurt, A. A. (2014). BÖTE bölümü öğrencilerinin sosyal ağ siteleri kullanım amaçları ile internet bağımlılıkları arasındaki ilişkinin incelenmesi. Journal of Instructional Technologies & Teacher Education, 3(2).
  • Geray, H. (1994). Yeni İletişim Teknolojileri. Ankara: Kılıçaslan Matbaacılık.
  • Gülbahar, Y., Kalelioğlu, F. ve Madran, O. (2010). Sosyal Ağların Eğitim Amaçlı Kullanımı. XV. Türkiye'de İnternet Konferansı, 2-4 Aralık 2010, İstanbul Teknik Üniversitesi, İstanbul. http://idc.sdu.edu.tr/tammetinler/bilim/bilim15.pdf
  • Kabilan, M. K., Ahmad N. & Abidin, M.J.Z. (2010). Facebook: An online environment for learning of English in institutions of higher education?. The Internet and Higher Education, 13, 4, 179 – 187.
  • Karal, H., & Kokoç, M. (2010). Üniversite öğrencilerinin sosyal ağ siteleri kullanım amaçlarını belirlemeye yönelik bir ölçek geliştirme çalışması. Turkish Journal of Computer and Mat-hematics Education (TURCOMAT), 1(3).
  • Karasar, N. (2012). Bilimsel araştırma yöntemi: kavramlar, ilkeler, teknikler. Nobel Yayın Dağıtım.
  • Kert, A., Kert, S.B. (2010). The Usage Potential of Social Network Sites for Educational Pur-poses. International Online Journal of Educational Sciences, 2 (2), 486-507.
  • Kwon, O., & Wen, Y. (2010). An empirical study of the factors affecting social network service use. Computers in Human Behavior, 26(2), 254-263.
  • Lai, L. S., & Turban, E. (2008). Groups formation and operations in the Web 2.0 environment and socialnetworks. Group Decision and negotiation, 17(5), 387-402.
  • Manago, A. M., Taylor, T., & Greenfield, P. M. (2012). Me and my 400 friends: The anatomy of college students' Facebook networks, their communication patterns, and well-being. Developmental Psychology, 48(2), 369-380.
  • Mazman, S. G., & Usluel, Y. K. (2011). Gender differences in using social networks. TOJET: The Turkish Online Journal of Educational Technology, 10(2).
  • McKenna, K. Y. A., Green, A. S. and Glenson M. E. J. (2002). Relationship formation on the Internet:What’s the big attraction? Journal of Social Issues, 58(1): 9–31.
  • Mitchell, K. (2009). ESOL students on Facebook. Portland, Oregon: Portland State University Unpublished Master's thesis.
  • Onat, F. & Alikılıç Ö. A. (2008). Sosyal Ağ Sitelerinin Reklam ve Halkla İlişkiler Ortamları Olarak Değerlendirilmesi. Journal of Yaşar University, 3(9), 1111-1143.
  • Öztürk, M., & Akgün, Ö. E. (2012). Üniversite öğrencilerinin sosyal paylaşım sitelerini kullanma amaçları ve bu sitelerin eğitimlerinde kullanılması ile ilgili görüşleri. Sakarya University Journal of Education, 2(3), 49-67.
  • Pettenati, M. C., & Ranieri, M. (2006). Informal learning theories and tools to support knowledge management in distributed CoPs. Proceedings of Innovative approaches for le-arning and knowledge sharing, 345-355.
  • Stevenson, M. P. & Liu, M. (2010). Learning a language with web 2.0: Exploring the use of social networking features of foreign language learning websites. CALICO Journal, 27(2), 233−259.
  • Tiryakioglu, F., & Erzurum, F. (2011). Use of social networks as an education tool. Contempo-rary Educational Technology, 2(2).
  • Vural, Z., & Bat, M. (2010). Yeni Bir İletişim Ortami Olarak Sosyal Medya: Ege Üniversitesi İletişim Fakültesine Yönelik Bir Araştirma. Journal of Yasar University, 5(20).
  • We Are Social (2017). Digital in 2017 Global Overview. https://wearesocial.com/blog/2017/01/ digital-in-2017 global-overview adresinden 01.04.2017 tarihinde erişilmiştir.
  • Yılmazsoy, B., & Kahraman, M. (2017). Üniversite Öğrencilerinin Sosyal Medya Bağımlılığı ile Sosyal Medyayı Eğitsel Amaçlı Kullanımları Arasındaki İlişkinin İncelenmesi: Facebook Örneği. Journal of Instructional Technologies & Teacher Education Vol, 6(1), 9-20.
  • Zarrella, D. (2010). The Social Media Marketing Book. Kanada: O'Reilly Media, Inc
Toplam 29 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Eğitim Üzerine Çalışmalar
Bölüm Derleme Makale
Yazarlar

Burak Yılmazsoy 0000-0001-5462-4247

Mehmet Kahraman 0000-0002-2551-6623

Yayımlanma Tarihi 15 Ocak 2019
Kabul Tarihi 19 Şubat 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019 Cilt: 27 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Yılmazsoy, B., & Kahraman, M. (2019). Lisans ve Lisansüstü Öğrencilerin Sosyal Ağ Siteleri Kullanım Amaçlarının İncelenmesi. Kastamonu Education Journal, 27(1), 219-229. https://doi.org/10.24106/kefdergi.2481

10037