The main purpose of this
research is to reveal the cognitive structures of class teacher candidates in
terms of curriculum, instruction, instruction planning and evaluating instruction.
In accordance with the said purpose, mapping of the cognitive structures of primary
school teacher candidates in regard to the terms mentioned above and assessment
of the level of knowledge about these terms have been studied. 109 primary
teacher candidates who attend a foundation university in Gaziantep in the
academic year 2017-2018 constitute the sample of our research which has been
created with the survey model. The data have been gathered via word association
test. The gathered data have been analyzed and the proper results have been
produced with the interslice distance technique and the descriptive analysis
method. In this research, it was found that even though the candidates produced
a lot of words about curriculum, instruction, instruction planning and
evaluating instruction terms, they appeared limited when it comes to linking
these four terms to each other by only using words such as goal/achievement,
student, teacher and duration/time. It was noteworthy that the candidates put
the term curriculum in the center. On the other hand it was also observed that
the candidates coded the term evaluating instruction more independently in
their minds than the other terms These obvservations reveal the inadequacy of
the structures in candidates’ minds in regard to the aforementioned terms which
are related to each other. It was determined that the candidates’ level of
misconception, from highest to lowest, could be sorted in the following order:
curriculum, instruction planning, instruction and evaluating instruction. It
was also detected that the candidates made a lot of unscientific conceptulatizations
about the term curriculum while making the least amount of unscientific
conceptualizations about the term evaluating instruction.
cognitive structure curriculum and instruction word association test
Araştırmanın genel amacı, sınıf öğretmeni adaylarının
eğitim programı, öğretim, öğretimi planlama ve öğretimi değerlendirme
kavramlarına ilişkin bilişsel yapılarının ortaya çıkartılmasıdır. Bu genel amaç
doğrultusunda, sınıf öğretmeni adaylarının ilgili kavramlara ilişkin bilişsel
yapılarının nasıl haritalandığı ve kavramsal bilgi durumlarının tespiti
üzerinde durulmuştur. Tarama modeline göre yürütülen araştırmanın çalışma
grubunu, 2017-2018 eğitim yılında Gaziantep ilindeki bir vakıf üniversitesinde
öğrenim gören 109 sınıf öğretmeni adayı oluşturmuştur. Araştırmada veriler
kelimle ilişkilendirme testi aracılığıyla toplanmıştır. Elde edilen veriler
kesme aralığı tekniğine ve betimsel analize göre bulgulara dönüştürülmüştür.
Araştırmada sınıf öğretmeni adaylarının eğitim programı, öğretim, öğretimi
planlama ve öğretimi değerlendirme kavramlarına ilişkin çok sayıda kelime
ürettikleri ancak dört kavram arasındaki bağı hedef/kazanım, öğrenci, öğretmen
ve süre/zaman olmak üzere sınırlı kelimelerle kurdukları tespit edilmiştir. Adayların
eğitim programı kavramını merkeze almaları dikkat çekmiştir. Ancak zihinlerinde, öğretimi değerlendirme
kavramını diğer kavramlara göre daha bağımsız kodladıkları da görülmüştür. Bu
durumlar, birbirleriyle ilişkili bu kavramların zihinlerdeki yapılanmasının
yetersizliğini göstermiştir. Adayların eğitim programı kavramıyla ilgili en fazla, öğretimi planlama kavramıyla
ilgili ikinci sırada, öğretim kavramıyla üçüncü sırada ve öğretimi değerlendirme
kavramıyla da ilgili en az kavram yanılgısı yaşadıkları da tespit edilmiştir. Adayların
eğitim programı kavramıyla ilgili bilimsel açıdan kabul edilmeyecek kavramsallaştırmalarının
fazla olduğu; öğretimi değerlendirme kavramıyla ilgili de bilimsel açıdan doğru
olmayan kavramsallaştırmalarının en az düzeyde olduğu saptanmıştır.
bilişsel yapı eğitim programı ve öğretimi kelime ilişkilendirme testi
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Eğitim Üzerine Çalışmalar |
Bölüm | Derleme Makale |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 15 Mart 2019 |
Kabul Tarihi | 7 Mayıs 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 27 Sayı: 2 |