This research aimed to determine the
learning styles of elementary school mathematics teacher candidates and the
proof schemes they preferred about trigonometry and to examine them in terms of
different variables and to show the change according to the learning styles of
the proof schemes. This study has been carried as a survey study. The
participants of the study included 1st, 2nd, 3rd and 4th grade elementary
school mathematics teacher candidates studying at Kastamonu University during
the 2013-2014 academic year. Data were collected through Kolb learning style
inventory and Trigonometry Proof Inventory. While the learning styles of the
participants were determined according to the answers given in the inventory, teacher
candidates’ proof schemes were determined by means of descriptive analysis.
Findings from the research showed that the assimilated learning was the most
prevalent learning style among the participants and that learning styles did
not differ according to gender and grade level. However, it was seen that
analytic proof scheme was the most preferred proof scheme in trigonometry and
that the proof schemes they preferred while proving did not differ according to
learning styles.
Learning styles proof scheme mathematics education trigonometry
Bu araştırmada ilköğretim matematik öğretmeni adaylarının
öğrenme stillerinin ve trigonometri konusunda tercih ettikleri kanıt
şemalarının belirlenmesi ve bunların farklı değişkenler açısından incelenerek
kanıt şemalarının öğrenme stillerine göre değişimini ortaya koymak
amaçlanmıştır. Bu amaç doğrultusunda tarama yönteminin kullanıldığı bu
araştırmada 2013-2014 eğitim öğretim yılında Kastamonu Üniversitesi Eğitim
Fakültesi İlköğretim Bölümü Matematik Öğretmenliği Anabilim Dalında öğrenim
gören 170 öğretmen adayı araştırmanın çalışma grubunu oluşturmuştur.
Araştırmada veri toplama aracı olarak Kolb öğrenme stili envanteri ve
Trigonometri İspat Envanteri (TİE)
kullanılmıştır. Katılımcıların öğrenme stilleri, envantere verilen
yanıtlara göre belirlenirken, kanıt şemaları betimsel analiz yöntemi ile
belirlenmiştir. Araştırmadan elde edilen bulgulara göre katılımcılar arasında
baskın olan öğrenme stilinin özümseyen olduğu ve aynı zamanda öğrenme
stillerinin cinsiyete ve sınıf düzeyine göre farklılaşmadığı görülmüştür.
Bununla birlikte katılımcıların en çok analitik kanıt şemasını kullanmayı
tercih ettiği ve kanıt yaparken kullandıkları kanıt şemalarının öğrenme
stillerine göre farklılaşmadığı tespit edilmiştir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Eğitim Üzerine Çalışmalar |
Bölüm | Derleme Makale |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 15 Mayıs 2019 |
Kabul Tarihi | 2 Ağustos 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 27 Sayı: 3 |