Türk eğitim sisteminde Müdürün en önemli görev yetki ve
sorumluluklarından birisi de personelin yetiştirilmesi ve geliştirilmesi için
gerekli tedbirleri almak ve öğretmenlerin performanslarını artırmak amacıyla
her öğretim yılında en az bir defa dersini izlemek ve rehberlikte bulunmaktır.
Bu çalışmada Okul müdürleri tarafından gerçekleştirilen ders denetimi
etkinliklerinin rehberlik etkililiği açısından incelenmesi amaçlanmıştır.
Araştırma nitel araştırma desenindedir. Araştırma durum çalışmalarından
bütüncül çoklu durum desenindedir. Çalışma Antalya ili Alanya ilçesinde bulunan
ilkokullarda gerçekleştirilmiştir. Çalışma gurubunun belirlenmesinde maksimum
çeşitlilik örneklemesi kullanılmıştır. Verilerin toplanması amacıyla yarı
yapılandırılmış bir görüşme formu kullanılmıştır. Sonuç olarak, çalışma gurubu,
iki özel ilkokul ile üç devlet ilkokulunda görev yapan toplam 5 müdür ve 5
öğretmenden oluşmuştur. Verileri elde etmek üzere yarı yapılandırılmış bir
görüşme formu kullanılmıştır. Verilerin analizinde betimsel ve içerik analizi
yöntemleri kullanılmıştır. Bulgulara göre okul müdürlerinin gözlem öncesi
görüşme aşamasında, gözlem ve gözlem sonrası görüşmelerde kapsamlı bir denetim
anlayışı yansıttıkları söylenebilir. Okul müdürlerinin başvurdukları düzey
belirleyici değerlendirmenin yerine bireysel farklılıkları esas alan farklı
değerlendirme yöntemlerine ihtiyaç olduğu anlaşılmaktadır. Ayrıca yapılan
denetimlerde üzerinde durulan kapsamlı konuların niteliksel açıdan durumunu
belirlemeye yönelik çalışmalara ihtiyaç vardır. Okul müdürleri, denetleme ve
rehberlik konularında tüm süreçlerde ihtiyaç duyacakları bilgi ve becerileri
kazandırmaya yönelik, süreklilik temelinde, teorik ve uygulamalı eğitimlerle
desteklenmelidir. Denetim modeli olarak okul müdürünü merkeze alan bir yaklaşımda,
modelin başarılı olabilmesi için okul müdürlerinin üstlendikleri görev ve sorumlulukların,
öğretim ve program liderliği odaklı olarak yeniden yapılandırılması gerektiği
söylenebilir.
In the
Turkish education system, one of the most important tasks and responsibilities
of the principal is take the necessary precautions for the training and
development of the personnel and increase the performance of the teachers by
monitoring and guiding classroom at
least once every academic year. The purpose of this study was to examine
classroom supervision activities conducted by school principals in practice in
terms of effective guidance. In this study, qualitative research method has been
used. The study was utilized using embedded multiple-case pattern. The study
was conducted in primary schools in the district of Alanya of Antalya province.
In selecting working group, maximum variation sampling was used. As a result,
the working group consisted of 5 principals and 5 teachers working in two
private and three state schools. A
semi-structured interview form was used to obtain the data. Descriptive and
content analysis methods were used in the analysis of the data. According to
the data obtained, school principals have a comprehensive approach to classroom
supervision for pre-observation, observation and after observation processes.
There is a need for a different way of evaluating the supervision process
because they still adopt the “evaluating with standards” approach. Moreover
there is a need to determine the quality of the supervised topics found in this
study. School principals should also be supported by theory and implementations
about supervision in order to develop their skills and information. In order to
be successful in principal based supervision model, the process should be
re-organized constructing the position of the principal as instruction and
programme leader.
Educational supervision guidance school supervision teacher supervision
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Eğitim Üzerine Çalışmalar |
Bölüm | Derleme Makale |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 15 Eylül 2019 |
Kabul Tarihi | 18 Aralık 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 27 Sayı: 5 |