This study was carried out in order to determine the effects of parents’ marital adjustments and social support systems on preschoolers’ problem behaviors. The universe of interest for this study included preschoolers, aged six, enrolled in public schools and their families in Ankara. The sample of this study consisted of 89 preschoolers, aged six, and 89 parents randomly selected from these districts, in 44 Saide ÖZBEY ... Ocak 2012 Cilt:20 No:1 Kastamonu Eğitim Dergisi total N=178 people. “Problem Behavior Scale section of Preschool and Kindergarten Behavior Scales PKBS–2 ”, “Marital Adjustment Scale”, and “Multidimensional Scale of Perceived Social Support” were used as data collection tools and “Personal Information Form” was used to collect demographic data. The present study is a descriptive study. According to the statistical analyses, it was determined that there was a statistically significant negative correlation between preschoolers’ problem behaviors and parents’ social support systems p
Kindergarden child problem behavior married adjustment perceived social support
Bu araştırma okul öncesi dönem çocukların problem davranışları ile ebeveynlerin evlilik uyumları ve sosyal destek sistemleri arasındaki ilişkiyi belirlemek amacıyla yapılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu Ankara ilinde resmi ilköğretim okullarına bağlı anasınıfına devam eden 89 altı yaş çocuğu ve 89 ebeveyn olmak üzere toplam N=178 kişi oluşturmaktadır. Araştırmada “Anaokulu ve Anasınıfı Davranış Ölçeği” Preschool and Kindergarden Behaviour Scales PKBS–2 ’nin “Problem Davranış Ölçeği” kısmı, “Evlilik Uyum Ölçeği” ve“Çok Boyutlu Algılanan Sosyal Destek Ölçeği” olmak üzere 3 farklı veri toplama aracı ve ailelere ilişkin bilgileri edinme amacıyla “Kişisel Bilgi Formu ” kullanılmıştır. Araştırma betimsel bir araştırmadır. Araştırma sonucunda, çocukların problem davranışlarıyla ebeveynlerin sosyal destek sistemleri arasında negatif yönde ve anlamlı bir ilişki olduğu saptanmıştır p
Okul öncesi çocuk problem davranış evlilik uyumu sosyal destek.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Research Article |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Ocak 2012 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2012 Cilt: 20 Sayı: 1 |