In this study autonomous-seperate self, heteronomous-related self and autonomousrelated self-construal was examined in terms of living in rural and urban areas and gender among adolescents. The research group consisted of 352 students, 74% 261 of whom from the urban high schools and 26% 91 from rural area. Adolescents were 14 to 18 years of age M=16.26, SD=1.06 . The participants responded to the items of personel information sheet and “Autonomous-related Self-in Family Scales”. Results showed that while adolescents’ heteronomous-relational self-construal did not vary with their rural or urban backgrounds, autonomous-seperate and autonomous-relational self-construal was fond to be higher among adolescents from urban areas. Results also indicated that autonomous self-construal scores did not vary with the gender of adolescents, but heteronomous-relational and autonomous- 82 Yalçın ÖZDEMİR ... Ocak 2012 Cilt:20 No:1 Kastamonu Eğitim Dergisi relational self-construal scores of girls higher than males. Findings were discussed in the contex of self-construal development and culture
Self-construal autonomous-seperate self heteronomous-related self autonomous-related self
Bu çalışmada özerk-ayrık, bağımlı-ilişkisel ve özerk-ilişkisel benlik kurgusunun ergenlerin yaşadıkları yere ve cinsiyete göre farklılaşıp farklılaşmadığı incelenmiştir. Araştırmaya % 74’ü 261 kentteki liselerden ve % 26’sı 91 kırsal bölgeden olmak üzere 352 öğrenci katılmıştır. Araştırmaya katılan öğrencilerin 205’ ini % 58 kız, 147’sini % 42 erkek öğrenci oluşturmuştur. Araştırma gurubundaki ergenlerin yaş ortalaması 16.28 SS=1.10 ve yaş aralığı 14-19’dur. Bu öğrenciler demografik bilgi formunu ve “Ailede Özerk-ilişkisel Benlik Ölçekleri” ni doldurmuşlardır. Sonuçlar ergenlerin bağımlı-ilişkisel benlik kurgularının kırsal kesimde ya da kentte yaşamaya göre farklılık göstermediğini, ancak kentte yaşayan ergenlerin özerk-ayrık ve özerk-ilişkisel benlik kurgusu puan ortalamalarının daha yüksek olduğunu göstermiştir. Sonuçlardan ergenlerin özerk-ayrık benlik kurgusu puan ortalamaları cinsiyet açısından farklılık göstermezken, kızların bağımlı-ilişkisel ve özerk-ilişkisel benlik kurgusu puan ortalamalarının erkek ergenlerin ortalamalarında daha yüksek olduğu görülmüştür. Sonuçlar benlik kurgusu gelişimi ve kültür bağlamında tartışılmıştır
Benlik kurgusu özerk-ayrık benlik bağımlı-ilişkisel benlik özerkilişkisel benlik.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Research Article |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Ocak 2012 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2012 Cilt: 20 Sayı: 1 |