BibTex RIS Kaynak Göster

THE EFFECT OF PROBLEM BASED LEARNING APPROACH IN SCIENCE EDUCATION ON STUDENTS’ ACADEMIC ACHIEVEMENT, AND ATTITUDES TOWARD SCIENCE AND TECHNOLOGY COURSE

Yıl 2012, Cilt: 20 Sayı: 1, 187 - 202, 01.01.2012

Öz

The purpose of this research is to determine the effectiveness of problem-based learning approaches in science education. Towards this aim, the effect of problem-based learning approach on 6th grade students’ academic achievement about “Matter and Heat” unit in science and technology course, and attitudes toward science and technology course were investigated. In this research pretest-posttest control group experimental design was used. The experimental group was taught by problem based learning approach while the control group was taught by traditional instruction, according to the science and technology curriculum. In the study according to the pretest-posttest control group experimental design model; Matter and Heat Unit Academic Achievement Test, and Attitudes Towards Science and Technology Course Scale were administered before and after the instructional interventions. According to the results of this study, the instruction of “matter and heat” unit with problem based learning approach was positively affected students’ academic achievement, and attitudes towards science and technology course. Regarding the results of the study, suggestions were made for future scientific researches and implementations of the problem based learning approach

Kaynakça

  • 1. Şenocak, E., ve Taşkesenligil, Y. (2005). Probleme Dayalı Öğrenme ve Fen Eğitiminde Uygulanabilirliği. Kastamonu Eğitim Dergisi. 13 (2) 359-366
  • 2. Olkun, S ve Toluk, Z. (2003) İlköğretim Etkinlik Temelli Matematik Öğretimi. Ankara: Anı Yayıncılık
  • 3. Kılınç, A. (2007). Probleme Dayalı Öğrenme. Kastamonu Eğitim Dergisi. 15 (2), 561-578
  • 4. Kaptan, F. ve Korkmaz, H. (2001). Fen Eğitiminde Probleme Dayalı Öğrenme Yaklaşımı. Hacettepe Üniversitesi, Eğitim Fakültesi Dergisi, 20, 185-192
  • 5. Demirel, M. ve Turan B. A. (2010). Probleme Dayalı Öğrenmenin Başarıya, Tutuma, Bilişötesi Farkındalık ve Güdü Düzeyine Etkisi, Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 38, 55-66.
  • 6. Sağır, Ş. U., Çelik, A. Y., Armağan, F. Ö. (2009). Metalik Aktiflik Konusunun Öğretimine Probleme Dayalı Öğrenme Yaklaşımının Etkisi, Hacettepe Eğitim Fakültesi Dergisi, 36, 283-293.
  • 7. Açıkyıldız, M. (2004). Probleme Dayalı Öğrenmenin Fizikokimya laboratuarı Deneylerinde Etkililiğinin İncelenmesi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Atatürk Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü. Erzurum
  • 8. Harland, T. (2002). Zoology Students’ Experiences of Collaborative Enquiry in Problem Based Learning, Teaching in Higher Education, 7(1), 3-15
  • 9. Mayer, R.E. (2002). Invited Reaction: Cultivating Problem-Solving Skills Through Problem-Based Approaches to Professional Development, Human Resource Develop- Fen Eğitiminde Probleme Dayalı Öğrenme Yaklaşımının Öğrencilerin... 199 January 2012 Vol:20 No:1 Kastamonu Education Journal ment Quarterly, 13(3), 263-269
  • 10. Yaman, S. ve Yalçın, N. (2003) Fen Bilgisi Öğretiminde Probleme Dayalı Öğrenme Yaklaşımının Yaratıcı düşünme Becerisine Etkisi. İlköğretim-Online, 4 (1), 42-52, http:// ilkögretim-online.org.tr adresinden 21 Eylül 2008 tarihinde alınmıştır.
  • 11. Yaman, S. ve Yalçın, N. (2005). Fen Eğitiminde Probleme Dayalı Öğrenme Yaklaşımının Problem Çözme ve Öz-Yeterlilik İnanç Düzeylerinin Gelişimine Etkisi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 29, 229-236
  • 12. Kaptan, F. ve Korkmaz, H. (2002). Probleme Dayalı Öğrenme Yaklaşımının Hizmet Öncesi Fen Öğretmenlerinin Problem Çözme Becerileri ve Öz Yeterlik İnanç Düzeylerine Etkisi. http://www.fedu.metu.edu.tr adresinden 28 Temmuz 2008 tarihinde alınmıştır.
  • 13. Saban, A. (2004). Öğrenme-Öğretme Süreci. Yeni Teori ve Yaklaşımlar. Üçüncü Baskı. Ankara: Gazi Kitabevi
  • 14. Çiftçi, S., Meydan, A., Ektem, I. S. (2005), Sosyal Bilgiler Öğretiminde Probleme Dayalı Öğrenmeyi Kullanmanın Öğrencilerin Başarısına ve Tutumlarına Etkisi. http://www.sosyalbil.selcuk.edu.tr adresinden 28 Temmuz 2008 tarihinde alınmıştır.
  • 15. Çakır, Ö. ve Tekkaya, C. (1999). Problem-Based Learning and Its Application into Science Education, Hacettepe Eğitim Fakültesi Dergisi, 15, 137-144.
  • 16. Tavukcu, K. (2006). Fen Bilgisi Dersinde Probleme Dayalı Öğrenmenin Öğrenme Ürünlerine Etkisi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Zonguldak Karaelmas Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Zonguldak.
  • 17. Karamustafaoğlu, O. ve Yaman, S. (2006). Fen Eğitiminde Özel Öğretim Yöntemleri: I-II, Ankara: Anı Yayıncılık.
  • 18. İnce, E. (2007). İlköğretim 6. Sınıf Öğrencilerinin Fen ve Teknoloji Dersine Karşı Olumlu Tutum Geliştirmelerinde Ve Sınav Kaygısının Giderilmesinde Portfolyo Tekniğinin Etkisi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • 19. Korkmaz, H. (2002). Fen Eğitiminde Proje Tabanlı Öğrenmenin Yaratıcı Düşünme, Problem Çözme ve Akademik Risk Alma Düzeylerine Etkisi. Yayınlanmamış Doktora Tezi, Hacettepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara
  • 20. Uslu, G. (2006). Ortaöğretim matematik dersinde probleme dayalı öğrenmenin öğrencilerin derse ilişkin tutumlarına, akademik başarılarına ve kalıcılık düzeylerine etkisi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Balıkesir Üniversitesi, Balıkesir.
  • 21. Sungur, S. ve Tekkaya, C. (2006). Effects of problem based learning and traditional instruction on self-regulated learning.The Journal of Educational Research, 99 (5), 307-317
  • 22. Deveci, H. (2002). Sosyal bilgiler dersinde probleme dayalı öğrenmenin öğrencilerin derse ilişkin tutumlarına, akademik başarılarına ve hatırlama düzeylerine etkisi. Yayımlanmış doktora tezi, Anadolu Üniversitesi, Eskişehir.
  • 23. Sifoğlu, N. (2007). İlköğretim 8. Sınıf Fen Bilgisi Dersinde Yapısalcı Öğrenme Ve Probleme Dayalı Öğrenme Yaklaşımlarının Öğrenci Başarısı Üzerine Etkisi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • 24. Tavukcu, K. (2006). Fen Bilgisi Dersinde Probleme Dayalı Öğrenmenin Öğrenme Ürünlerine Etkisi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Zonguldak Karaelmas Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Zonguldak. 200 Elif ÇELİ, Barış EROĞLU, Mahmut SELVİ ... Ocak 2012 Cilt:20 No:1 Kastamonu Eğitim Dergisi
  • 25. Özkardeş Tandoğan, R. (2006). Fen Eğitiminde Probleme Dayalı Aktif Öğrenmenin Öğrencilerin Başarılarına ve Kavram Öğrenmelerine Etkisi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Marmara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • 26. Korucu, E. N. (2007). Probleme Dayalı Öğretim ve İşbirlikli Öğrenme Yöntemlerinin İlköğretim Öğrencilerinin Başarıları Üzerine Etkileri. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Selçuk Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Konya.
  • 27. Deveci, H. (2002). Sosyal Bilgiler Dersinde Probleme Dayalı Öğrenmenin Öğrencilerin Derse ilişkin Tutumlarına, Akademik Başarılarına ve Hatırlama Düzeylerine Etkisi. Yayınlanmamış Doktora Tezi. Anadolu Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Eskişehir.
  • 28. Cantürk Günhan, B. (2006). İlköğretim II. Kademede Matematik Dersine Probleme Dayalı Öğrenmenin Uygulanabilirliği Üzerine Bir Araştırma. Yayınlanmamış Doktora Tezi. Dokuz Eylül Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İzmir.
  • 29. Bayrak, R. (2007). Probleme Dayalı Öğrenme Yaklaşımı İle Katılar Konusunun Öğretimi. Yayınlanmamış Doktora Tezi. Atatürk Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Erzurum.
  • 30. Tatar, E. (2007). Probleme Dayalı Öğrenme Yaklaşımının Termodinamiğin Birinci Kanununu Anlamaya Etkisi. Yayımlanmamış Doktora Tezi, Atatürk Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Erzurum.
  • 31. Pallant, J. (2001). Spss Survival Manual. Philadelphia: Open University Press.
  • 32. Cohen, J. (1988). Statistical power analysis for the behavioral sciences. Hillsdale, NJ:Erlbaum.

Fen Eğitiminde Probleme Dayalı Öğrenme Yaklaşımının Öğrencilerin Akademik Başarısı ile Fen ve Teknoloji Dersine Yönelik Tutumlarına Etkisi

Yıl 2012, Cilt: 20 Sayı: 1, 187 - 202, 01.01.2012

Öz

Bu araştırmanın amacı, fen eğitiminde probleme dayalı öğrenme yaklaşımının etkililiğini belirlemektir. Bu amaç doğrultusunda ilköğretim 6. sınıf Fen ve Teknoloji dersinde “Madde ve Isı” ünitesinin öğretiminde probleme dayalı öğrenme yaklaşımının öğrencilerin akademik başarısı ile Fen ve Teknoloji dersine yönelik tutumuna etkisinin olup olmadığı incelenmiştir. Bu araştırmada ön test-son test kontrol gruplu deneysel desen kullanılmıştır. Deney grubunda probleme dayalı öğrenme yaklaşımı, kontrol grubunda ise geleneksel öğrenme yöntemi kullanılarak Fen ve Teknoloji Öğretim Programı çerçevesinde uygulamalar yapılmıştır. Araştırmada ön test-son test kontrol gruplu deneysel desen modeline göre Madde ve Isı Ünitesi Akademik Başarı Testi ile Fen ve Teknoloji Dersine Yönelik Tutum Ölçeği uygulamanın başlangıcında ve bitiminde olmak üzere iki kez uygulanmıştır. Araştırma sonuçlarına göre “Madde ve Isı” ünitesinin probleme dayalı öğrenme yaklaşımı ile öğretimi, öğrencilerin akademik başarıları ile Fen ve Teknoloji dersine yönelik tutumlarını olumlu yönde etkilemiştir. Bu bulgulara dayanarak probleme dayalı öğrenme yaklaşımının uygulamalarına yönelik ve ileride yapılabilecek bilimsel araştırmalara dair öneriler sunulmuştur

Kaynakça

  • 1. Şenocak, E., ve Taşkesenligil, Y. (2005). Probleme Dayalı Öğrenme ve Fen Eğitiminde Uygulanabilirliği. Kastamonu Eğitim Dergisi. 13 (2) 359-366
  • 2. Olkun, S ve Toluk, Z. (2003) İlköğretim Etkinlik Temelli Matematik Öğretimi. Ankara: Anı Yayıncılık
  • 3. Kılınç, A. (2007). Probleme Dayalı Öğrenme. Kastamonu Eğitim Dergisi. 15 (2), 561-578
  • 4. Kaptan, F. ve Korkmaz, H. (2001). Fen Eğitiminde Probleme Dayalı Öğrenme Yaklaşımı. Hacettepe Üniversitesi, Eğitim Fakültesi Dergisi, 20, 185-192
  • 5. Demirel, M. ve Turan B. A. (2010). Probleme Dayalı Öğrenmenin Başarıya, Tutuma, Bilişötesi Farkındalık ve Güdü Düzeyine Etkisi, Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 38, 55-66.
  • 6. Sağır, Ş. U., Çelik, A. Y., Armağan, F. Ö. (2009). Metalik Aktiflik Konusunun Öğretimine Probleme Dayalı Öğrenme Yaklaşımının Etkisi, Hacettepe Eğitim Fakültesi Dergisi, 36, 283-293.
  • 7. Açıkyıldız, M. (2004). Probleme Dayalı Öğrenmenin Fizikokimya laboratuarı Deneylerinde Etkililiğinin İncelenmesi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Atatürk Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü. Erzurum
  • 8. Harland, T. (2002). Zoology Students’ Experiences of Collaborative Enquiry in Problem Based Learning, Teaching in Higher Education, 7(1), 3-15
  • 9. Mayer, R.E. (2002). Invited Reaction: Cultivating Problem-Solving Skills Through Problem-Based Approaches to Professional Development, Human Resource Develop- Fen Eğitiminde Probleme Dayalı Öğrenme Yaklaşımının Öğrencilerin... 199 January 2012 Vol:20 No:1 Kastamonu Education Journal ment Quarterly, 13(3), 263-269
  • 10. Yaman, S. ve Yalçın, N. (2003) Fen Bilgisi Öğretiminde Probleme Dayalı Öğrenme Yaklaşımının Yaratıcı düşünme Becerisine Etkisi. İlköğretim-Online, 4 (1), 42-52, http:// ilkögretim-online.org.tr adresinden 21 Eylül 2008 tarihinde alınmıştır.
  • 11. Yaman, S. ve Yalçın, N. (2005). Fen Eğitiminde Probleme Dayalı Öğrenme Yaklaşımının Problem Çözme ve Öz-Yeterlilik İnanç Düzeylerinin Gelişimine Etkisi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 29, 229-236
  • 12. Kaptan, F. ve Korkmaz, H. (2002). Probleme Dayalı Öğrenme Yaklaşımının Hizmet Öncesi Fen Öğretmenlerinin Problem Çözme Becerileri ve Öz Yeterlik İnanç Düzeylerine Etkisi. http://www.fedu.metu.edu.tr adresinden 28 Temmuz 2008 tarihinde alınmıştır.
  • 13. Saban, A. (2004). Öğrenme-Öğretme Süreci. Yeni Teori ve Yaklaşımlar. Üçüncü Baskı. Ankara: Gazi Kitabevi
  • 14. Çiftçi, S., Meydan, A., Ektem, I. S. (2005), Sosyal Bilgiler Öğretiminde Probleme Dayalı Öğrenmeyi Kullanmanın Öğrencilerin Başarısına ve Tutumlarına Etkisi. http://www.sosyalbil.selcuk.edu.tr adresinden 28 Temmuz 2008 tarihinde alınmıştır.
  • 15. Çakır, Ö. ve Tekkaya, C. (1999). Problem-Based Learning and Its Application into Science Education, Hacettepe Eğitim Fakültesi Dergisi, 15, 137-144.
  • 16. Tavukcu, K. (2006). Fen Bilgisi Dersinde Probleme Dayalı Öğrenmenin Öğrenme Ürünlerine Etkisi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Zonguldak Karaelmas Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Zonguldak.
  • 17. Karamustafaoğlu, O. ve Yaman, S. (2006). Fen Eğitiminde Özel Öğretim Yöntemleri: I-II, Ankara: Anı Yayıncılık.
  • 18. İnce, E. (2007). İlköğretim 6. Sınıf Öğrencilerinin Fen ve Teknoloji Dersine Karşı Olumlu Tutum Geliştirmelerinde Ve Sınav Kaygısının Giderilmesinde Portfolyo Tekniğinin Etkisi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • 19. Korkmaz, H. (2002). Fen Eğitiminde Proje Tabanlı Öğrenmenin Yaratıcı Düşünme, Problem Çözme ve Akademik Risk Alma Düzeylerine Etkisi. Yayınlanmamış Doktora Tezi, Hacettepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara
  • 20. Uslu, G. (2006). Ortaöğretim matematik dersinde probleme dayalı öğrenmenin öğrencilerin derse ilişkin tutumlarına, akademik başarılarına ve kalıcılık düzeylerine etkisi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Balıkesir Üniversitesi, Balıkesir.
  • 21. Sungur, S. ve Tekkaya, C. (2006). Effects of problem based learning and traditional instruction on self-regulated learning.The Journal of Educational Research, 99 (5), 307-317
  • 22. Deveci, H. (2002). Sosyal bilgiler dersinde probleme dayalı öğrenmenin öğrencilerin derse ilişkin tutumlarına, akademik başarılarına ve hatırlama düzeylerine etkisi. Yayımlanmış doktora tezi, Anadolu Üniversitesi, Eskişehir.
  • 23. Sifoğlu, N. (2007). İlköğretim 8. Sınıf Fen Bilgisi Dersinde Yapısalcı Öğrenme Ve Probleme Dayalı Öğrenme Yaklaşımlarının Öğrenci Başarısı Üzerine Etkisi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • 24. Tavukcu, K. (2006). Fen Bilgisi Dersinde Probleme Dayalı Öğrenmenin Öğrenme Ürünlerine Etkisi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Zonguldak Karaelmas Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Zonguldak. 200 Elif ÇELİ, Barış EROĞLU, Mahmut SELVİ ... Ocak 2012 Cilt:20 No:1 Kastamonu Eğitim Dergisi
  • 25. Özkardeş Tandoğan, R. (2006). Fen Eğitiminde Probleme Dayalı Aktif Öğrenmenin Öğrencilerin Başarılarına ve Kavram Öğrenmelerine Etkisi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Marmara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • 26. Korucu, E. N. (2007). Probleme Dayalı Öğretim ve İşbirlikli Öğrenme Yöntemlerinin İlköğretim Öğrencilerinin Başarıları Üzerine Etkileri. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Selçuk Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Konya.
  • 27. Deveci, H. (2002). Sosyal Bilgiler Dersinde Probleme Dayalı Öğrenmenin Öğrencilerin Derse ilişkin Tutumlarına, Akademik Başarılarına ve Hatırlama Düzeylerine Etkisi. Yayınlanmamış Doktora Tezi. Anadolu Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Eskişehir.
  • 28. Cantürk Günhan, B. (2006). İlköğretim II. Kademede Matematik Dersine Probleme Dayalı Öğrenmenin Uygulanabilirliği Üzerine Bir Araştırma. Yayınlanmamış Doktora Tezi. Dokuz Eylül Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İzmir.
  • 29. Bayrak, R. (2007). Probleme Dayalı Öğrenme Yaklaşımı İle Katılar Konusunun Öğretimi. Yayınlanmamış Doktora Tezi. Atatürk Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Erzurum.
  • 30. Tatar, E. (2007). Probleme Dayalı Öğrenme Yaklaşımının Termodinamiğin Birinci Kanununu Anlamaya Etkisi. Yayımlanmamış Doktora Tezi, Atatürk Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Erzurum.
  • 31. Pallant, J. (2001). Spss Survival Manual. Philadelphia: Open University Press.
  • 32. Cohen, J. (1988). Statistical power analysis for the behavioral sciences. Hillsdale, NJ:Erlbaum.
Toplam 32 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Research Article
Yazarlar

Elif Çelik Bu kişi benim

Barış Eroğlu Bu kişi benim

Mahmut Selvi Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Ocak 2012
Yayımlandığı Sayı Yıl 2012 Cilt: 20 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Çelik, E., Eroğlu, B., & Selvi, M. (2012). Fen Eğitiminde Probleme Dayalı Öğrenme Yaklaşımının Öğrencilerin Akademik Başarısı ile Fen ve Teknoloji Dersine Yönelik Tutumlarına Etkisi. Kastamonu Education Journal, 20(1), 187-202.