BibTex RIS Kaynak Göster

ELEMENTARY MATHEMATICS TEACHER CANDIDATES’ PROCESSES OF PROBLEM SOLVING ABOUT THREE DIMENSIONAL OBJECTS THROUGH DYNAMIC MATHEMATICS SOFTWARE

Yıl 2012, Cilt: 20 Sayı: 2, 591 - 604, 01.05.2012

Öz

Problem Situation: This study aims to study how elementary mathematics teacher candidates solve a problem about three dimensional objects using the GeoGebra software. Methodology: In this study, case study approach was used. Participants of the research were three teacher candidates of year three in elementary mathematics teaching program. While collecting data for the research, semi-structured interview and a problem were used. Findings: The process of finding the answer to the problem remained at the level of prediction. However, it was observed that in the process of using the GeoGebra software, the facilities that the software offers was used to solve the problem. Discussion: All of the teacher candidates have managed to find the desired angle value approximately

Kaynakça

  • 1. Thomas, J. W. (2000). A review of research on project-based learning. http://www.bie.org/ index.php/site/RE/pbl_research/29 adresinden 14 Eylül 2011 tarihinde alınmıştır.
  • 2. Aktumen, M., Baltaci, S. ve Yildiz, A. (2011). Calculating the surface area of the water in a rolling cylinder and visualization as two and three dimensional by means of GeoGebra . International Journal of Computer Applications 25(1):42-46, Published by Foundation of Computer Science, New York, USA.
  • 3. Accascina,G. ve Rogora, E. (2006). Using Cabri 3D diyagrams for teaching geometry, International Journal for Technology in Mathematics Education, 13(1).
  • 4. Bako, M. (2003). Different projecting methods in teaching spatial geometry. Europen Research in Mathematics Education III., 7. 1-9.
  • 5. Baki, A., Kösa, T. ve Karakuş, F. (2008). Uzay geometri öğretiminde 3D dinamik geometri yazılımı kullanımı: Öğretmen görüşleri, International Educational Technology Conference, Anadolu University, Eskişehir.
  • 6. Yolcu, B. ve Kurtuluş, A. (2008). 6. sınıf öğrencilerinin uzamsal görselleştirme yeteneklerini geliştirme üzerine bir çalışma, İlkögretim Online, 9 (1), 256–274.
  • 7. Kösa,T. ve Karakuş, F. (2010). Using dynamic geometry software Cabri 3D for teaching analytic geometry, Procedia Social and Behavioral Sciences, 2, 1385-1389.
  • 8. Aktümen, M., Horzum, T., Yıldız, A. ve Ceylan T. (2010). Bir dinamik matematik yazılımı: GeoGebra ve ilköğretim 6-8. sınıf matematik dersleri için örnek etkinlikler, ISBN: 978-605-125-189-9. http://ankarageogebra.org/cms/aktumen/ekitap/ adresinden 25 Ekim 2011 tarihinde alınmıştır. 602 Avni YILDIZ, Serdal BALTACI, Muharrem AKTÜMEN Mayıs 2012 Cilt:20 No:2 Kastamonu Eğitim Dergisi
  • 9. Hohenwarter, M. ve Jones, K. (2007). Ways of linking geometry and algebra: The case of GeoGebra Proceedings of the British Society for Research into Learning Mathematics, 27 (3).
  • 10. Couco, A. A. ve Goldenberg, E. P. (1996). A role for technology in mathematics education. Journal of Education, 178(2), 15-32.
  • 11. Arcavi, A. ve Hadas, N. (2000). Computer mediated learning: An example of an approach. International Journal of Computers for Mathematical Learning. 5, 25-45.
  • 12. Aşkar, P. (1991). Bilgisayar destekli öğretim ortamı, Eğitimde Nitelik Geliştirme Eğitimde Arayışlar I.Sempozyumu Bildiri Metinleri, İstanbul.
  • 13. Laborde, C., Kynigos, C., Hollebrands, K. ve Strasser, R. (2006). Teaching and learning geometry with technoloy., Handbook of Research on The Psychology of Mathematics Education: Past, Present and Future. (pp. 275-304).Rotterdam: Sense Publishers.
  • 14. Scher, D. (1999). Problem solving and proof in the age of dynamic geometry, Micromath, 15 (1), 24-30.
  • 15. Harel, G. ve Sowder, L. (1998). Student proof schemes result from exploratory studies, in A. Schoenfeld, J. Kaput and E. Dubinsky (eds.), Research in Collegiate Mathematics III (pp. 234-282). American Mathematical Society.
  • 16. Olive, J. (2002). Implications of using dynamic geometry technology for teaching and learning. In: M. Saraiva, J. Matos, I. Coelho, (Eds.) Ensino e Aprendizagem de Geometria. Lisbon: SPCE. http://www.spce.org.pt/sem/JO.pdf adresinden 27.09.2011 tarihinde alınmıştır

İlköğretim Matematik Öğretmen Adaylarının Dinamik Matematik Yazılımı İle Üç Boyutlu Cisim Problemlerini Çözme Süreçleri

Yıl 2012, Cilt: 20 Sayı: 2, 591 - 604, 01.05.2012

Öz

Problem Durumu: Bu araştırmada; ilköğretim matematik öğretmen adaylarının GeoGebra yazılımını kullanarak üç boyutlu cisim problemlerini nasıl çözdüklerinin süreç olarak incelenmesi amaçlanmıştır. Yöntem: Araştırmada özel durum çalışması kullanılmıştır. Araştırmanın katılımcılarını ilköğretim matematik öğretmenliği 3.sınıfa devam eden 3 öğretmen adayı oluşturmaktadır. Araştırma verilerinin toplanmasında problem ve yarı yapılandırılmış mülakat kullanılmıştır. Bulgular: Problemde sonucun bulunma sürecinin; yazılımı kullanmadan önce tahmin düzeyinde kaldığı, GeoGebra yazılımını kullanma sürecinde ise yazılımın sağladığı olanakların problemin çözümü için kullanılmaya çalışıldığı görülmüştür. Sonuç: Öğretmen adayları bu süreçler sonrasında istenilen açı değerini yaklaşık olarak bulabilmişlerdir

Kaynakça

  • 1. Thomas, J. W. (2000). A review of research on project-based learning. http://www.bie.org/ index.php/site/RE/pbl_research/29 adresinden 14 Eylül 2011 tarihinde alınmıştır.
  • 2. Aktumen, M., Baltaci, S. ve Yildiz, A. (2011). Calculating the surface area of the water in a rolling cylinder and visualization as two and three dimensional by means of GeoGebra . International Journal of Computer Applications 25(1):42-46, Published by Foundation of Computer Science, New York, USA.
  • 3. Accascina,G. ve Rogora, E. (2006). Using Cabri 3D diyagrams for teaching geometry, International Journal for Technology in Mathematics Education, 13(1).
  • 4. Bako, M. (2003). Different projecting methods in teaching spatial geometry. Europen Research in Mathematics Education III., 7. 1-9.
  • 5. Baki, A., Kösa, T. ve Karakuş, F. (2008). Uzay geometri öğretiminde 3D dinamik geometri yazılımı kullanımı: Öğretmen görüşleri, International Educational Technology Conference, Anadolu University, Eskişehir.
  • 6. Yolcu, B. ve Kurtuluş, A. (2008). 6. sınıf öğrencilerinin uzamsal görselleştirme yeteneklerini geliştirme üzerine bir çalışma, İlkögretim Online, 9 (1), 256–274.
  • 7. Kösa,T. ve Karakuş, F. (2010). Using dynamic geometry software Cabri 3D for teaching analytic geometry, Procedia Social and Behavioral Sciences, 2, 1385-1389.
  • 8. Aktümen, M., Horzum, T., Yıldız, A. ve Ceylan T. (2010). Bir dinamik matematik yazılımı: GeoGebra ve ilköğretim 6-8. sınıf matematik dersleri için örnek etkinlikler, ISBN: 978-605-125-189-9. http://ankarageogebra.org/cms/aktumen/ekitap/ adresinden 25 Ekim 2011 tarihinde alınmıştır. 602 Avni YILDIZ, Serdal BALTACI, Muharrem AKTÜMEN Mayıs 2012 Cilt:20 No:2 Kastamonu Eğitim Dergisi
  • 9. Hohenwarter, M. ve Jones, K. (2007). Ways of linking geometry and algebra: The case of GeoGebra Proceedings of the British Society for Research into Learning Mathematics, 27 (3).
  • 10. Couco, A. A. ve Goldenberg, E. P. (1996). A role for technology in mathematics education. Journal of Education, 178(2), 15-32.
  • 11. Arcavi, A. ve Hadas, N. (2000). Computer mediated learning: An example of an approach. International Journal of Computers for Mathematical Learning. 5, 25-45.
  • 12. Aşkar, P. (1991). Bilgisayar destekli öğretim ortamı, Eğitimde Nitelik Geliştirme Eğitimde Arayışlar I.Sempozyumu Bildiri Metinleri, İstanbul.
  • 13. Laborde, C., Kynigos, C., Hollebrands, K. ve Strasser, R. (2006). Teaching and learning geometry with technoloy., Handbook of Research on The Psychology of Mathematics Education: Past, Present and Future. (pp. 275-304).Rotterdam: Sense Publishers.
  • 14. Scher, D. (1999). Problem solving and proof in the age of dynamic geometry, Micromath, 15 (1), 24-30.
  • 15. Harel, G. ve Sowder, L. (1998). Student proof schemes result from exploratory studies, in A. Schoenfeld, J. Kaput and E. Dubinsky (eds.), Research in Collegiate Mathematics III (pp. 234-282). American Mathematical Society.
  • 16. Olive, J. (2002). Implications of using dynamic geometry technology for teaching and learning. In: M. Saraiva, J. Matos, I. Coelho, (Eds.) Ensino e Aprendizagem de Geometria. Lisbon: SPCE. http://www.spce.org.pt/sem/JO.pdf adresinden 27.09.2011 tarihinde alınmıştır
Toplam 16 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Research Article
Yazarlar

Avni Yıldız Bu kişi benim

Serdal Baltacı Bu kişi benim

Muharrem Aktümen Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Mayıs 2012
Yayımlandığı Sayı Yıl 2012 Cilt: 20 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Yıldız, A., Baltacı, S., & Aktümen, M. (2012). İlköğretim Matematik Öğretmen Adaylarının Dinamik Matematik Yazılımı İle Üç Boyutlu Cisim Problemlerini Çözme Süreçleri. Kastamonu Education Journal, 20(2), 591-604.

10037