It is necessary that a good communication and relationship be established between teachers and families so as to reach the desired level at every stage of education, in particular at preschool education. The current study was carried out to test the validity and reliability of “The Scale of Communication and Cooperation between Family and Teacher”, which was developed in order to evaluate the communication and cooperation between the teachers working at the kindergartens within official primary schools of the Ministry of Education and families in terms of the perspective of families. The sampling of the study comprised of 1200 families whose children attended to a kindergarten within official primary schools of the Ministry of Education by paying special attention to incidence, sensibility and size of group. “Factor Analysis” and “Cronbach Alpha” coefficient were calculated as validity-reliability tests. The reliability coefficient of “The Scale of Communication and Cooperation between Family and Teacher”, which was made up of 62 items, was taken as 0.982.
Preschool Teacher Communication Cooperation the Scale of Communication and Cooperation between Family and Teacher
Eğitimin her basamağında özellikle okul öncesi eğitimde istenilen düzeye ulaşmak için öğretmenler ve aileler arasında iyi iletişim ve güçlü işbirliğinin olması gerekir. Bu araştırma Milli Eğitim Bakanlığı’ na bağlı resmi ilköğretim okulları bünyesinde bulunan anasınıflarında görev alan öğretmenlerle aileler arasındaki iletişim ve işbirliğini ailelerin bakış açısına göre değerlendirmek amacıyla geliştirilmiş olan “Aile Öğretmen İletişim ve İşbirliği Ölçeği” nin geçerlik ve güvenirliğini test etmek amacıyla yapılmıştır. Araştırmanın örneklemini görülme sıklığı, duyarlılık ve kitle büyüklüğü dikkate alınarak, çocuğu Milli Eğitim Bakanlığı’ na bağlı resmi ilköğretim okulları bünyesinde bulunan anasınıflarına devam eden 1200 aile oluşturmuştur. Geçerlik-güvenirlik testleri olarak “Faktör Analizi” ve “Cronbach Alpha” katsayıları hesaplanmıştır. 62 maddeden oluşan “Aile Öğretmen İletişim Ve İşbirliği Ölçeği” nin güvenirlik katsayısı 0,982 olarak hesaplanmıştır.
Okul Öncesi Öğretmeni İletişim İşbirliği Aile Öğretmen İletişim ve İşbirliği Ölçeği
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Research Article |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Eylül 2011 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2011 Cilt: 19 Sayı: 3 |