BibTex RIS Kaynak Göster

THE RELATIONSHIPS BETWEEN ATTITUDES TOWARD INSTRUMENT PRACTICE, CHARECTERISTICS OF INDIVIDUALS AND PERFORMANCE

Yıl 2009, Cilt: 17 Sayı: 1, 353 - 360, 01.01.2009

Öz

The purpose of this study to determine the relationships between attitudes towards instrument practicing, individual charecteristics and performance.The sample of the study are 380 students who are attending Hacettepe and Dokuz Eylül Universities Conservatoires, Dokuz Eylül and Gazi University Faculty of Education Music Department in 2006-2007 academic year. The Attitude Scale is developed by the researcher and the findings had shown that there are important differences between students’ attitudes towards instrument practice and ages. p

Kaynakça

  • 1. Bembenutty, H.; Zimmerman, B. J. (2003). The Relation of Motivational Beliefs And Self-Regulatory Processes To Homework Completion And Academic Achievement. American Educational Research Association Toplantısında Sunulan Bildiri.
  • 2. Bilen, S. (1995). İşbirlikli Öğrenmenin Müzik Öğretimi ve Güdüsel Süreçler Üzerindeki Etkileri. Yayınlanmamış Doktora Tezi. Dokuz Eylül Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • 3. Glen, N. L. (2002). Twenty-Six Years Ago And Now:Attitudes And Beliefs About Music Education. Yayınlanmamış Doktora Tezi, Northern Colorado Üniversitesi, A.B.D.
  • 4. Karasar, N. (2002). Bilimsel Araştırma Yöntemi, Ankara: Nobel Yayın Dağıtım Ltd. Şti.
  • 5. Lacroix, S. E. (2002). The Effect of An Intergrated Curriculum on Fourth Graders’ Achievement In And Attitude Toward Music Instruction. Doktora Tezi, Rhode Island Üniversitesi, A. B. D.
  • 6. Liddell, L. (1977). A Comparision of Attitudes Toward Music Education Among School Board Presidents, Superintendents, Principals, And Music Teachers In Mississippi Public Schools. Doktora Tezi. Mississippi State Üniversitesi.
  • 7. Mullins, S. (1984). Attitude. The Instrumentalist, Vol:39. No:5
  • 8. Noble, R. F. (1976). A Multivariate Analysis of Factors In The Backgrounds of Wyoming Adlts Related To Their Attirudinal Levels Concerning Music. Council For Research In Music Education, Sayı:48
  • 9. O’Neill, S.A. (1999). The Role of Achievement-related Perceptions in the Practice and Achievement of Young Musicians. Bulletin of the Council for Research in Music Education. Cilt:142: [89].
  • 10. Özmenteş, G. (2005). Dalcroze Eurhythmıcs Öğretiminin Müziksel Beceriler, Müzik Dersine İlişkin Tutumlar Ve Müzik Yeteneğine İlişkin Özgüven Üzerindeki Etkileri. Yayınlanmamış Doktora Tezi. Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Dokuz Eylül Üniversitesi, İzmir.
  • 11. Phillips, S. L. (2003). Contributing Factors To Music Attitude In Sixth-, Seventh-, And Eighth-Grade Students. Doktora Tezi. Iowa Üniversitesi.
  • 12. Radocy, R. E. (1976). Residue Pitch or Monarual And Dichotic Two-Tone Complexes. E. A. Cudahy’nin aynı isimli doktora tezine yazılan eleştiri. Council For Research In Music Education, No:48 [43-49].
  • 13. Rainey, V. J. (2002). The Development of The Rainey Musical Attitude Scale, Using The Thurstone Scale As A Model, To Measure Attitudes of Music Educators And Principals Toward The Value of Music In The North Carolina Public School Curriculum. Doktora Tezi. North Carolina Üniversitesi.
  • 14. Swanwick, K.; Lawson, D. (1999). Authentic Music And Its Effect On The Attitudes And The Musical Development of Secondary School Students. Music Education Research. Vol:1. Sayı:1
  • 15. Tavşancıl, E. (2002) Tutumların Ölçülmesi ve SPSS ile Veri Analizi, Nobel Yayınları, Ankara
  • 16. Vander Ark, S. D.; Nolin W. H.; Newman I. (1980). Relationships Between Musical Attitudes, Self-Esteem, Social Status, And Grade Level of Elementary Children” Council for Research in Music Education, No:62
  • 17. Wapnick, J. (1976). A Review of Research on Attitude and Preference. Bulletin of The Council for Research in Music Education, Sayı:48, [1-20].
  • 18. Zimmerman B. J. (2002). Becoming Self-Regulated Learner: An Overview. Theory Into Practice. Bahar Sayısı. [1-8]

ÇALGI ÇALIŞMAYA İLİŞKİN TUTUM, BİREYSEL ÖZELLİKLER VE PERFORMANS DÜZEYİ İLİŞKİLERİ

Yıl 2009, Cilt: 17 Sayı: 1, 353 - 360, 01.01.2009

Öz

Bu çalışmanın amacı, çalgı eğitiminde öğrencilerin çalgı çalışmaya ilişkin tutumları ile bireysel özellikleri ve performans düzeyleri arasındaki ilişkileri incelemektir. Bu bağlamda Çalgı Çalışmaya İlişkin Tutum Ölçeği araştırmacı tarafından geliştirilmiştir. Araştırmanın evrenini 2006-2007 öğretim yılında, Dokuz Eylül Üniversitesi Buca Eğitim Fakültesi Güzel Sanatlar Eğitimi Bölümü Müzik Öğretmenliği A.D’nda, Dokuz Eylül Üniversitesi Devlet Konservatuvarı Lisans Bölümü’nde, Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Güzel Sanatlar Eğitimi Bölümü Müzik Öğretmenliği A.D’nda ve Hacettepe Üniversitesi Devlet Konservatuvarı Lisans Bölümü’nde öğrenim gören 380 öğrenci oluşturmuştur. Araştırma sonucundan öğrencilerin, çalgı çalışmaya ilişkin tutumları onların yaşlarına p

Kaynakça

  • 1. Bembenutty, H.; Zimmerman, B. J. (2003). The Relation of Motivational Beliefs And Self-Regulatory Processes To Homework Completion And Academic Achievement. American Educational Research Association Toplantısında Sunulan Bildiri.
  • 2. Bilen, S. (1995). İşbirlikli Öğrenmenin Müzik Öğretimi ve Güdüsel Süreçler Üzerindeki Etkileri. Yayınlanmamış Doktora Tezi. Dokuz Eylül Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • 3. Glen, N. L. (2002). Twenty-Six Years Ago And Now:Attitudes And Beliefs About Music Education. Yayınlanmamış Doktora Tezi, Northern Colorado Üniversitesi, A.B.D.
  • 4. Karasar, N. (2002). Bilimsel Araştırma Yöntemi, Ankara: Nobel Yayın Dağıtım Ltd. Şti.
  • 5. Lacroix, S. E. (2002). The Effect of An Intergrated Curriculum on Fourth Graders’ Achievement In And Attitude Toward Music Instruction. Doktora Tezi, Rhode Island Üniversitesi, A. B. D.
  • 6. Liddell, L. (1977). A Comparision of Attitudes Toward Music Education Among School Board Presidents, Superintendents, Principals, And Music Teachers In Mississippi Public Schools. Doktora Tezi. Mississippi State Üniversitesi.
  • 7. Mullins, S. (1984). Attitude. The Instrumentalist, Vol:39. No:5
  • 8. Noble, R. F. (1976). A Multivariate Analysis of Factors In The Backgrounds of Wyoming Adlts Related To Their Attirudinal Levels Concerning Music. Council For Research In Music Education, Sayı:48
  • 9. O’Neill, S.A. (1999). The Role of Achievement-related Perceptions in the Practice and Achievement of Young Musicians. Bulletin of the Council for Research in Music Education. Cilt:142: [89].
  • 10. Özmenteş, G. (2005). Dalcroze Eurhythmıcs Öğretiminin Müziksel Beceriler, Müzik Dersine İlişkin Tutumlar Ve Müzik Yeteneğine İlişkin Özgüven Üzerindeki Etkileri. Yayınlanmamış Doktora Tezi. Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Dokuz Eylül Üniversitesi, İzmir.
  • 11. Phillips, S. L. (2003). Contributing Factors To Music Attitude In Sixth-, Seventh-, And Eighth-Grade Students. Doktora Tezi. Iowa Üniversitesi.
  • 12. Radocy, R. E. (1976). Residue Pitch or Monarual And Dichotic Two-Tone Complexes. E. A. Cudahy’nin aynı isimli doktora tezine yazılan eleştiri. Council For Research In Music Education, No:48 [43-49].
  • 13. Rainey, V. J. (2002). The Development of The Rainey Musical Attitude Scale, Using The Thurstone Scale As A Model, To Measure Attitudes of Music Educators And Principals Toward The Value of Music In The North Carolina Public School Curriculum. Doktora Tezi. North Carolina Üniversitesi.
  • 14. Swanwick, K.; Lawson, D. (1999). Authentic Music And Its Effect On The Attitudes And The Musical Development of Secondary School Students. Music Education Research. Vol:1. Sayı:1
  • 15. Tavşancıl, E. (2002) Tutumların Ölçülmesi ve SPSS ile Veri Analizi, Nobel Yayınları, Ankara
  • 16. Vander Ark, S. D.; Nolin W. H.; Newman I. (1980). Relationships Between Musical Attitudes, Self-Esteem, Social Status, And Grade Level of Elementary Children” Council for Research in Music Education, No:62
  • 17. Wapnick, J. (1976). A Review of Research on Attitude and Preference. Bulletin of The Council for Research in Music Education, Sayı:48, [1-20].
  • 18. Zimmerman B. J. (2002). Becoming Self-Regulated Learner: An Overview. Theory Into Practice. Bahar Sayısı. [1-8]
Toplam 18 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Research Article
Yazarlar

Sabahat Özmenteş Bu kişi benim

Gökmen Özmenteş Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Ocak 2009
Yayımlandığı Sayı Yıl 2009 Cilt: 17 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Özmenteş, S., & Özmenteş, G. (2009). ÇALGI ÇALIŞMAYA İLİŞKİN TUTUM, BİREYSEL ÖZELLİKLER VE PERFORMANS DÜZEYİ İLİŞKİLERİ. Kastamonu Education Journal, 17(1), 353-360.