BibTex RIS Kaynak Göster

A QUALITATIVE STUDY ON PSYCHOLOGICAL EFFECTS OF CHANGE OF CURRICULUM ON CLASSROOM TEACHERS

Yıl 2009, Cilt: 17 Sayı: 1, 15 - 32, 01.01.2009

Öz

The aim of this study is to examine the psychological effects of change of curriculum on classroom teachers. The study carried out with 20 primary school teachers who work in various primary schools in city of Trabzon. In this research “case study” is used as data collection method which is commonly used in qualitative research approach. In the process of data analysis, “constant comparison method” is used as the method. Findings of the study reveal that, according to teachers in Turkey curriculum change as such was essential and necessary. Results indicate that change of curriculum affected the psychological status of teachers in different ways; however teachers did not get any support to overcome those effects. It is recommended that teachers should be supported psychologically; infrastructure and physical conditions of schools should be improved in order for effective implementation of new curriculum.

Kaynakça

  • 1. Gözütok, F. D., Türkiye’de Program Geliştirme Çalışmaları, Milli Eğitim Dergisi, Sayı 160 Güz, Ankara, 2003. http://yayim.meb.gov.tr/dergiler/160/gozutok.htm (10.09.2007 tarihinde indirildi).
  • 2. Ifanti, A. A. ‘Policy and curriculum development in Greece. The case of secondary school curriculum’, Pedagogy, Culture and Society, 15:1, 71 – 81, London, 2007
  • 3. Varış, F. Eğitimde Program Geliştirme “Teori ve Teknikler”. Ankara, 1975.
  • 4. Ertürk, S. Eğitimde Program Geliştirme. Ankara, 1982.
  • 5. Yüksel, S. ‘Türkiye’de Program Geliştirme Çalışmaları ve Sorunları’, Milli Eğitim Dergisi, Sayı: 159 Yaz, Ankara, 2003. http://yayim.meb.gov.tr/dergiler/159/syuksel.htm (10.09.2007 tarihinde indirildi)
  • 6. Demirel, Ö. Eğitimde Program Geliştirme, Ankara, 1996.
  • 7. Lau, D. C. ‘Analysing the curriculum development process: three models’, Pedagogy, Culture and Society, 9:1, 29 – 44, London, 2001.
  • 8. Özden, Y. Öğrenme ve Öğretme, Geliştirilmiş 5. Baskı, Ankara, 2003.
  • 9. Eğitim Programları ve Öğretim Alanı Profesörler Kurulu İlköğretim 1-5. Sınıflar Öğretim Programlarını Değerlendirme Toplantısı Sonuç Bildirisi, Eskişehir, 2005, http://ilkogretimonline.org.tr/vol5say1/sbildirge%5B1%5D.pdf (15.09.2007 tarihinde indirildi).
  • 10. Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı (TTKB) MEB Müfredat Geliştirme Süreci: Programların Geliştirilmesini Gerekli Kılan Nedenler, Ankara, 2005, http://ttkb.meb.gov. tr/programlar/prog_giris/prg_giris.pdf (10.09.2007’de indirildi)
  • 11. Altun, T. Factors Influencing Teachers’ Change in Classroom Practice Due To Introduction of Information and Communications Technology (ICT) in Turkey, Unpublished EdD Thesis, University of Nottingham, School of Education, Nottingham, UK, 2002.
  • 12. Alev, N. Integrating Information and Communications Technology (ICT) into Preservice Science Teacher Education: The Challenges of Change in a Turkish faculty of Education, unpublished EdD Thesis, University of Leicester, School of Education, Leicester, UK, 2003.
  • 13. Kıroğlu, K. (ed) Yeni İlköğretim Programları (1 – 5. Sınıflar), Ankara, 2006.
  • 14. Fullan, M.G., with Stiegelbauer, S. ‘The New Meaning of Educational Change’, London, Cassel Press, 1991.
  • 15. Korkmaz, İ. ‘Yeni İlköğretim Programının Öğretmenler Tarafından Değerlendirilmesi’, Ulusal Sınıf Öğretmenliği Kongresi, Bildiri Kitabı, 2. Cilt, sayfa: 249-261, Gazi Üniversitesi, Eğitim Fakültesi, Ankara, 14-16 Nisan 2006.
  • 16. Yıldırım, M. C. ‘Yeni İlköğretim Programının Değerlendirilmesi’, Ulusal Sınıf Öğretmenliği Kongresi, Bildiri Kitabı, 2. Cilt, sayfa: 261-269, Gazi Üniversitesi, Eğitim Fakültesi, Ankara, 14-16 Nisan 2006.
  • 17. Akpınar, B., Turan, M., ve Gözler, A. ‘Birleştirilmiş sınıflarda görev yapan sınıf öğretmenlerinin yeni ilköğretim müfredatına ilişkin görüş ve önerileri’ Ulusal Sınıf Öğretmenliği Kongresi, Bildiri Kitabı, 2. Cilt, sayfa: 403-415, Gazi Üniversitesi, Eğitim Fakültesi, , Ankara, 14-16 Nisan 2006.
  • 18. Öztürk, C., ve Tuncel, G. ‘Yeni 4. ve 5. Sınıf Sosyal Bilgiler Programı ile İlgili Öğretmen Görüşleri’, Ulusal Sınıf Öğretmenliği Kongresi, Bildiri Kitabı, 2. Cilt, sayfa: 184- 195, Gazi Üniversitesi, Eğitim Fakültesi, Ankara, 14-16 Nisan 2006.
  • 19. Ekiz, D. Eğitimde Araştırma Yöntem ve Metotlarına Giriş, Ankara, 2003.

DEĞİŞEN İLKÖĞRETİM PROGRAMININ SINIF ÖĞRETMENLERİ ÜZERİNDEKİ PSİKOLOJİK ETKİLERİNİN İNCELENMESİ ÜZERİNE NİTEL BİR ARAŞTIRMA

Yıl 2009, Cilt: 17 Sayı: 1, 15 - 32, 01.01.2009

Öz

Bu araştırmanın amacı ilköğretim birinci kademede yapılan program değişikliğinin sınıf öğretmenleri üzerinde oluşturduğu psikolojik etkilerinin incelenmesidir. Araştırma Trabzon ili ilköğretim okulları I. Kademesinde çalışan 20 sınıf öğretmeniyle yürütülmüştür. Bu çalışmada son yıllarda sosyal bilimlerde yaygınlaşan nitel araştırma yaklaşımı içerisinde yer alan “özel durum çalışması” veri toplama yöntemi olarak kullanılmıştır. Elde edilen veriler paragraf düzeyinde değerlendirilirken görüşmeler sırasındaki gözlemler de analizler yapılırken göz önünde tutulmuştur. Veri analizi sürecinde nitel araştırma metotlarında sıkça kullanılan “sürekli karşılaştırmalı analiz” yöntemi kullanılmıştır. Çalışma sonunda öğretmenlerin psikolojik anlamda desteklenmeleri gerektiği, bunun yanında okulların alt yapı ve fiziksel imkânlarının iyileştirilmesi hususlarında çeşitli öneriler getirilmiştir

Kaynakça

  • 1. Gözütok, F. D., Türkiye’de Program Geliştirme Çalışmaları, Milli Eğitim Dergisi, Sayı 160 Güz, Ankara, 2003. http://yayim.meb.gov.tr/dergiler/160/gozutok.htm (10.09.2007 tarihinde indirildi).
  • 2. Ifanti, A. A. ‘Policy and curriculum development in Greece. The case of secondary school curriculum’, Pedagogy, Culture and Society, 15:1, 71 – 81, London, 2007
  • 3. Varış, F. Eğitimde Program Geliştirme “Teori ve Teknikler”. Ankara, 1975.
  • 4. Ertürk, S. Eğitimde Program Geliştirme. Ankara, 1982.
  • 5. Yüksel, S. ‘Türkiye’de Program Geliştirme Çalışmaları ve Sorunları’, Milli Eğitim Dergisi, Sayı: 159 Yaz, Ankara, 2003. http://yayim.meb.gov.tr/dergiler/159/syuksel.htm (10.09.2007 tarihinde indirildi)
  • 6. Demirel, Ö. Eğitimde Program Geliştirme, Ankara, 1996.
  • 7. Lau, D. C. ‘Analysing the curriculum development process: three models’, Pedagogy, Culture and Society, 9:1, 29 – 44, London, 2001.
  • 8. Özden, Y. Öğrenme ve Öğretme, Geliştirilmiş 5. Baskı, Ankara, 2003.
  • 9. Eğitim Programları ve Öğretim Alanı Profesörler Kurulu İlköğretim 1-5. Sınıflar Öğretim Programlarını Değerlendirme Toplantısı Sonuç Bildirisi, Eskişehir, 2005, http://ilkogretimonline.org.tr/vol5say1/sbildirge%5B1%5D.pdf (15.09.2007 tarihinde indirildi).
  • 10. Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı (TTKB) MEB Müfredat Geliştirme Süreci: Programların Geliştirilmesini Gerekli Kılan Nedenler, Ankara, 2005, http://ttkb.meb.gov. tr/programlar/prog_giris/prg_giris.pdf (10.09.2007’de indirildi)
  • 11. Altun, T. Factors Influencing Teachers’ Change in Classroom Practice Due To Introduction of Information and Communications Technology (ICT) in Turkey, Unpublished EdD Thesis, University of Nottingham, School of Education, Nottingham, UK, 2002.
  • 12. Alev, N. Integrating Information and Communications Technology (ICT) into Preservice Science Teacher Education: The Challenges of Change in a Turkish faculty of Education, unpublished EdD Thesis, University of Leicester, School of Education, Leicester, UK, 2003.
  • 13. Kıroğlu, K. (ed) Yeni İlköğretim Programları (1 – 5. Sınıflar), Ankara, 2006.
  • 14. Fullan, M.G., with Stiegelbauer, S. ‘The New Meaning of Educational Change’, London, Cassel Press, 1991.
  • 15. Korkmaz, İ. ‘Yeni İlköğretim Programının Öğretmenler Tarafından Değerlendirilmesi’, Ulusal Sınıf Öğretmenliği Kongresi, Bildiri Kitabı, 2. Cilt, sayfa: 249-261, Gazi Üniversitesi, Eğitim Fakültesi, Ankara, 14-16 Nisan 2006.
  • 16. Yıldırım, M. C. ‘Yeni İlköğretim Programının Değerlendirilmesi’, Ulusal Sınıf Öğretmenliği Kongresi, Bildiri Kitabı, 2. Cilt, sayfa: 261-269, Gazi Üniversitesi, Eğitim Fakültesi, Ankara, 14-16 Nisan 2006.
  • 17. Akpınar, B., Turan, M., ve Gözler, A. ‘Birleştirilmiş sınıflarda görev yapan sınıf öğretmenlerinin yeni ilköğretim müfredatına ilişkin görüş ve önerileri’ Ulusal Sınıf Öğretmenliği Kongresi, Bildiri Kitabı, 2. Cilt, sayfa: 403-415, Gazi Üniversitesi, Eğitim Fakültesi, , Ankara, 14-16 Nisan 2006.
  • 18. Öztürk, C., ve Tuncel, G. ‘Yeni 4. ve 5. Sınıf Sosyal Bilgiler Programı ile İlgili Öğretmen Görüşleri’, Ulusal Sınıf Öğretmenliği Kongresi, Bildiri Kitabı, 2. Cilt, sayfa: 184- 195, Gazi Üniversitesi, Eğitim Fakültesi, Ankara, 14-16 Nisan 2006.
  • 19. Ekiz, D. Eğitimde Araştırma Yöntem ve Metotlarına Giriş, Ankara, 2003.
Toplam 19 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Research Article
Yazarlar

Taner Altun Bu kişi benim

Mustafa Şahin Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Ocak 2009
Yayımlandığı Sayı Yıl 2009 Cilt: 17 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Altun, T., & Şahin, M. (2009). DEĞİŞEN İLKÖĞRETİM PROGRAMININ SINIF ÖĞRETMENLERİ ÜZERİNDEKİ PSİKOLOJİK ETKİLERİNİN İNCELENMESİ ÜZERİNE NİTEL BİR ARAŞTIRMA. Kastamonu Education Journal, 17(1), 15-32.