The objective of the research is to analyze the opinions of the parents and teachers on foreign language education at the pre-school education institutions. This study analyzes the opinions of 350 parents and 140 teachers on the foreign language education at the pre-school education institutions via survey research. The data of the survey was analyzed by the SPSS computer program and descriptive statistics. Approximately, the half of the mothers % 48.6 indicated that the age for the inception of the foreign language education is 3-4 years old and the half of the fathers % 47.3 indicated the age as 7-8 years old. The beginning of the foreign language education at the early ages was indicated by % 44 of the mothers and % 60 of the fathers. Also, more than half of the teachers % 64, 3 answered that the beginning of the foreign language education at early age has positive effects on the child’s cognitive-language development and skills. Consequently, the parents and teachers strongly supported the idea that there is a need for the foreign language education at the pre-school education. In contrast to the general belief, if the children are taught a foreign language before they adequately learn their mother tongues, their personality and social development would be negatively affected.
Pre-school Education Foreign Second Language Education Parents Opinions Teacher Opinions
Bu araştırmanın amacı, okul öncesi eğitim kurumlarında verilen yabancı dil eğitimi hakkında anne, baba ve öğretmenlerin görüşlerinin bazı değişkenlere göre incelenmesidir. Bu araştırmada, okulöncesi eğitim kurumlarında verilen yabancı dil eğitimine ilişkin 350 anne-baba ve 140 öğretmen görüşleri anket yoluyla incelenmiştir. Elde edilen veriler, SPSS paket programı ve tanımlayıcı istatistik kullanılarak analiz edilmiştir. Yabancı dil öğrenimine başlama yaşını annelerin yaklaşık yarısı % 48, 6 , üç-dört yaş, babaların yarısı % 47, 3 yedi-sekiz olarak bildirmişlerdir. Çocuğunun okul öncesi eğitimde yabancı dil öğrenmesini istemesindeki en önemli nedeni olarak, annelerin % 44’ü ve babaların yarısından çoğunun yani % 60’ının yabancı dil öğrenimine küçük yaşta başlanılması gerektiğini ifade etmişlerdir. Yabancı dil eğitimine erken yaşta başlanılmasını öğretmenlerin yarısından çoğu %64, 3 çocuğun zihin-dil gelişimini olumlu yönde etki yapacağını belirtmişlerdir. Sonuç olarak, anne-babalar ve öğretmenlerin büyük çoğunluğunun okul öncesi yabancı dil öğretimi yanlısı olduğu görülmektedir. Bu genel görüşün aksine, çocuklara kendi anadillerini tam öğrenmeden yabancı dil öğretilmesi çocukların kişilik yapısı ve toplumsal gelişimlerine de olumsuz etkileri olacağı düşünülmektedir.
Okul Öncesi Eğitim Yabancı Dil Eğitimi Anne-Baba Görüşleri Öğretmen Görüşleri
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Research Article |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Mart 2008 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2008 Cilt: 16 Sayı: 1 |