BibTex RIS Kaynak Göster

MODELLING THE EXAMINATION FOR SECONDARY EDUCATION OKS IN TERMS OF LANGUAGE COMPETENCY IN TURKISH

Yıl 2006, Cilt: 14 Sayı: 2, 403 - 412, 01.10.2006

Öz

In this study, the dimensions of each sub test mental processes were defined by using the results of The Examination for Secondary Education OKS . The relations of the dimensions of math, science and social science sub tests with the dimensions of Turkish sub test were used in modelling. The study was performed on 262132 randomly chosen candidates among the 548455 candidates who were participated in OKS in 2002. In the result of the study, it is found that Turkish test’s dimensions on the skills of setting up meaning and relation explained the achievement in math more significantly than science. It is also observed that mathematical thinking skills of math sub test predicted the achievement in problem solving skill sub test of science more than Turkish sub tests.

Kaynakça

  • Üsym., Üniversiteler Arası Seçme Sınavı Geçerlik Çalışması. Ankara: AB-20-77- 0020., 1979
  • Payaslıoğlu, A.., Türkiye’de Yükseköğretim Kurumlarına Öğrenci Seçme Ve Yerleştirme Sistemi, Ankara, Öğrenci Seçme ve Yerleştirme Merkezi Araştırma, Geliştirme Birimi, AGB-0012.,1985
  • M.E.B. Ortaöğretim Kurumları Öğrenci Seçme Ve Yerleştirme Sınavı Kılavuzu, Ankara: Eğitim Teknolojileri Genel Müdürlüğü (Eğitek) Yayınları, 2002
  • Kutlu, Ö. ve Karakaya, İ., Ortaöğretim Kurumları Öğrenci Seçme ve Yerleştirme Sınavının Faktör Yapısına ve Yordama Gücüne İlişkin Bir Araştırma, Eğitim Bilimleri ve Uygulama, Cilt 2, Sayı: 4, Aralık 2003
  • Çepni, S., Ayvacı, H. Ş. Ve Keleş, E., Okullarda Ve Lise Giriş Sınavlarında Sorulan Fen Bilgisi Sorularının Bloom Taksonomisine Göre Karşılaştırılması, Yeni Binyılın Başında Türkiye’de Fen Bilgisi Eğitimi Sempozyumu Bildiriler, Maltepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Eğitim Fakültesi, (28-33), 2001
  • Berberoğlu, G., Kaptan, F., Kutlu, Ö., Türkiye Genelinde Sekizinci Sınıf Öğrencilerinin Fen Bilgisi Dersindeki Üst Düzey Zihinsel Becerilerin İncelenmesi, V. Ulusal Fen ve Matematik Eğitim Kongresi, ODTÜ, Ankara, 2002
  • Çakıcı D., Ön Örgütleyicilerin Okumaya Yönelik Tutum ve Okuduğunu Anlama Üzerine Etkileri, İzmir: D.E.Ü. Eğitim Bilimleri Enstitüsü, (Yayınlanmamış Doktora Tezi), 2005
  • Özçelik, D. A. 3. - 11. Sınıf (9 – 17 Yaş) Öğrencilerinde Görülen Biçimiyle Kavram (Söz Dağarcığı) Gelişimi. Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Açıköğretim Fakültesi Yayınları, 1988
  • Bloom, B. S. İnsan Nitelikleri ve Okulda Öğrenme, (Çev. D.A.Özçelik), Ankara, MEB Basımevi, 1979
  • Yılmaz, A. Z., Anadil Becerilerinin Kazandırılmasında Türkçe Öğretmen Sorumluluğu, Bilim ve Aklın Aydınlığında Eğitim Dergisi, MEB Yayınlar Dairesi Başkanlığı, Ankara, Yıl 3, Sayı 34, 2002
  • Cummins, J., Bilingual Children’s Mother Tongue: Why is it Important for Education?, Journal of Language and Culture Pedagogics, No 19, (15-21), Febr 2001
  • Tabachnick, B. G. ve Fidell, L. S., Using Multivariate Statistics, Fourth Edition, Ally and Bacon, 2001
  • Tatlıdil, H., Uygulamalı Çok Değişkenli İstatistiksel Analiz, Akademi Matbaası, Ankara, 1996

ORTAÖĞRETİM KURUMLARI ÖĞRENCİ SEÇME SINAVININ TÜRKÇE DİL YETERLİLİKLERİ AÇISINDAN MODELLENMESİ

Yıl 2006, Cilt: 14 Sayı: 2, 403 - 412, 01.10.2006

Öz

Bu çalışmada, Ortaöğretim Kurumları Öğrenci Seçme Sınavı OKS sonuçları kullanılarak her bir alt testin boyutları zihinsel süreçler belirlenmiş ve Türkçe alt testi boyutları ile matematik, fen bilimleri ve sosyal bilimler alt testi boyutları arasındaki ilişkiler modelleme kapsamında ele alınmıştır. Araştırma, 2002 yılında OKS’ye giren 548455 aday arasından tesadüfi olarak seçilen 262132 kişi üzerinde yürütülmüştür. Araştırma sonucunda, Türkçe testi anlam ve ilişki kurma becerisi boyutlarının, matematikteki başarıyı fen bilimlerine göre daha fazla açıkladığı gözlenmiştir. Bununla birlikte, fen bilimleri alt testi problem çözme becerilerindeki başarıyı, matematik alt testi matematiksel düşünme beceri boyutu Türkçe alt testi boyutlarına göre daha fazla yordadığı gözlenmiştir.

Kaynakça

  • Üsym., Üniversiteler Arası Seçme Sınavı Geçerlik Çalışması. Ankara: AB-20-77- 0020., 1979
  • Payaslıoğlu, A.., Türkiye’de Yükseköğretim Kurumlarına Öğrenci Seçme Ve Yerleştirme Sistemi, Ankara, Öğrenci Seçme ve Yerleştirme Merkezi Araştırma, Geliştirme Birimi, AGB-0012.,1985
  • M.E.B. Ortaöğretim Kurumları Öğrenci Seçme Ve Yerleştirme Sınavı Kılavuzu, Ankara: Eğitim Teknolojileri Genel Müdürlüğü (Eğitek) Yayınları, 2002
  • Kutlu, Ö. ve Karakaya, İ., Ortaöğretim Kurumları Öğrenci Seçme ve Yerleştirme Sınavının Faktör Yapısına ve Yordama Gücüne İlişkin Bir Araştırma, Eğitim Bilimleri ve Uygulama, Cilt 2, Sayı: 4, Aralık 2003
  • Çepni, S., Ayvacı, H. Ş. Ve Keleş, E., Okullarda Ve Lise Giriş Sınavlarında Sorulan Fen Bilgisi Sorularının Bloom Taksonomisine Göre Karşılaştırılması, Yeni Binyılın Başında Türkiye’de Fen Bilgisi Eğitimi Sempozyumu Bildiriler, Maltepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Eğitim Fakültesi, (28-33), 2001
  • Berberoğlu, G., Kaptan, F., Kutlu, Ö., Türkiye Genelinde Sekizinci Sınıf Öğrencilerinin Fen Bilgisi Dersindeki Üst Düzey Zihinsel Becerilerin İncelenmesi, V. Ulusal Fen ve Matematik Eğitim Kongresi, ODTÜ, Ankara, 2002
  • Çakıcı D., Ön Örgütleyicilerin Okumaya Yönelik Tutum ve Okuduğunu Anlama Üzerine Etkileri, İzmir: D.E.Ü. Eğitim Bilimleri Enstitüsü, (Yayınlanmamış Doktora Tezi), 2005
  • Özçelik, D. A. 3. - 11. Sınıf (9 – 17 Yaş) Öğrencilerinde Görülen Biçimiyle Kavram (Söz Dağarcığı) Gelişimi. Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Açıköğretim Fakültesi Yayınları, 1988
  • Bloom, B. S. İnsan Nitelikleri ve Okulda Öğrenme, (Çev. D.A.Özçelik), Ankara, MEB Basımevi, 1979
  • Yılmaz, A. Z., Anadil Becerilerinin Kazandırılmasında Türkçe Öğretmen Sorumluluğu, Bilim ve Aklın Aydınlığında Eğitim Dergisi, MEB Yayınlar Dairesi Başkanlığı, Ankara, Yıl 3, Sayı 34, 2002
  • Cummins, J., Bilingual Children’s Mother Tongue: Why is it Important for Education?, Journal of Language and Culture Pedagogics, No 19, (15-21), Febr 2001
  • Tabachnick, B. G. ve Fidell, L. S., Using Multivariate Statistics, Fourth Edition, Ally and Bacon, 2001
  • Tatlıdil, H., Uygulamalı Çok Değişkenli İstatistiksel Analiz, Akademi Matbaası, Ankara, 1996
Toplam 13 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Research Article
Yazarlar

Cemal Güzeller Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Ekim 2006
Yayımlandığı Sayı Yıl 2006 Cilt: 14 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Güzeller, C. (2006). ORTAÖĞRETİM KURUMLARI ÖĞRENCİ SEÇME SINAVININ TÜRKÇE DİL YETERLİLİKLERİ AÇISINDAN MODELLENMESİ. Kastamonu Education Journal, 14(2), 403-412.

10037