Physics is a very important course for Student Selection Examination OSS and in High School Curriculums. Aim of the study is to evaluate Physics course in respect of Student Selection Examination Questions and High School Curriculums. In the scope of this fundamental aim, the following detailed aims were included. To determine the significance of Physics Course in High School Programs; to analyze the content in view of subjects in the classroom level, aims and behaviours. Moreover, it is aimed to determine the distribution of 1999-2003 OSS Questions to the years and the subjects. The present study is a survey to claim the relationships between OSS Questions and The content of Physics Course in High School Programs. First, the significance of Physics Course in High School Programs was determined, and all the subjects were analyzed in categorical way in respect of aims and behaviors. Then, the density and the distribution of OSS Questions belonging to 1999-2003 years were determined, a categorical analysis on the subjects was realized. It is, at the end of present study, observed that there are some problems on “Content Validity” of OSS and Curriculum of Physics Course in High School.
Physics Course High School Curriculum Student Selection Examination.
Fizik, hem lise programlarında hem de üniversiteye giriş sınavlarında ağırlığı olan bir ders olarak yer almaktadır. Araştırmanın amacı, Fizik dersini lise programları ve ÖSS açısından çeşitli boyutlarıyla değerlendirmektir. Bu temel amaç çerçevesinde, şu ayrıntılı amaçlara yer verilmiştir: Lise Programlarında yer alan Fizik dersinin program içindeki ağırlığını saptamak, programını sınıf düzeyinde konu, amaç ve davranışlar açısından analiz etmektir. Ayrıca, 1999- 2003 yıllarına ait ÖSS Fizik sorularının sınıflara ve programda yer alan konulara göre dağılımını saptamaktır. Araştırma, lise programlarında yer alan Fizik dersinin içeriği ile bu derse ilişkin ÖSS soruları arasındaki ilişkiyi ortaya koymak amacıyla yapılmış tarama modelinde bir çalışmadır. Araştırma için, öncelikle Fizik dersinin lise programlarındaki ağırlığı saptanmış, programda yer alan konular, amaçlar ve davranışlar kategorik olarak analiz edilmiştir. Daha sonra, 1999-2003 yıllarına ait ÖSS’deki Fizik dersi ile ilgili soruların dağılımı ve ağırlığı saptanmış, konu kategorilerine göre analizleri yapılmıştır. Araştırmanın sonucunda, Fizik Dersi Programı’nda ve ÖSS sorularının “kapsam geçerliği” konusunda sorunların olduğu saptanmıştır.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Research Article |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Ekim 2006 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2006 Cilt: 14 Sayı: 2 |