The purpose of this experimental study is to determine whether there is any differrence between the attitudes to mathematics of the experimental group, with whom the dramatization method is used, and the control group, with whom the traditional teaching methods are used, in teaching the subject of “Permutation and Probability” in 8th grade Mathematic. The research study has been carried out in an primary school in İstanbul Anatolian side with 8th graders. During the study one experimental an done control group has been used. In order to determine whether there has been a significant effect on the students’attitude to mathematics as a result of the new methods used, a t test Independent Samples T-test, Paired Samples T-test has been administered. As a result of the t test, there has been a positive change in the students’attitude towards mathematics in the classes where the dramatization method and the traditional methods have been used. Although we have not gained a significant statistical difference between the two groups, it has been noted that the dramatization method has been effective at the level of mathematics perceived benefits
Mathematics learning mathematics perceived benefits attitude and dramatization
Bu deneysel çalışmanın amacı, ilköğretim 8.sınıf Matematik dersinde “Permütasyon ve Olasılık” konusunun öğretiminde canlandırma yönteminin uygulandığı deney grubu ile geleneksel öğretim yönteminin uygulandığı kontrol grubunun matematik tutumları arasında farklılığın olup olmadığını belirlemektir. Araştırma İstanbul ili Anadolu yakasındaki bir ilköğretim okulunun 8. sınıf öğrencileri üzerinde yapılmıştır. Araştırmada bir deney ve bir kontrol grubu kullanılmıştır. Uygulama sonucunda kullanılan yöntemlerin öğrencilerin matematik tutumları üzerinde etkisinin anlamlı olup olmadığını belirlemek için t testi Independent Samples T-test, Paired Samples T-test yapılmıştır. Yapılan t testleri sonucunda canlandırma yöntemi ve geleneksel öğretim yöntemlerinin uygulandığı sınıflarda öğrencilerin matematik dersine yönelik tutumlarında olumlu değişmeler sağlanmıştır. İki grup arasında istatistiksel olarak önemli fark elde edilememesine rağmen canlandırma yönteminin matematiğin algılanılan yararları düzeyinde etkili olduğu görülmüştür
Matematik öğretimi matematiğin algılanan yararları tutum canlandırma.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Research Article |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Ekim 2006 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2006 Cilt: 14 Sayı: 2 |