BibTex RIS Kaynak Göster

A STUDY TO DEVELOPE A SCALE FOR MEASURING ATTITUDES TOWARD HIGH SCHOOL GEOGRAPHY COURSE

Yıl 2006, Cilt: 14 Sayı: 2, 527 - 236, 01.10.2006

Öz

A normal developed individual’s learning process is related to affective domain more than cognitive domain, for that reason, the purpose of this study is to help teachers and researchers for developing a measurement scale of attitudes toward high school geography course. This study is conducted in four stages. In the first stage, items of the scale are made up. In second stage, experimental scale is developed. In third stage, implementation is conducted. Finally in fourth stage, reliability and validity assessed. As a result of this analysis, a 39 item instrument developed to measure attitudes toward high school geography course.

Kaynakça

  • Allport, G. W. (1935). Attitudes, Handbook of Social Psychology. Worcester, Massachusetts: Clark University Press.
  • Arkonaç, S. A. (2001). Sosyal Psikoloji. Değiştirilmiş ve genişletilmiş ikinci basım,İstanbul.
  • Bloom, B. (1979). İnsan Nitelikleri ve Okulda Öğrenme. Çeviren: D.Ali ÖZÇELİK. Milli Eğitim Basımevi, Ankara.
  • Büyüköztürk, Ş. (2003). Sosyal Bilimler İçin Veri Analizi El Kitabı. Geliştirilmiş 3. baskı,PegemA yayıncılık.Ankara.
  • Caine, R., N. And Caine, G. (1991). Making Connections: Teaching and Human Brain. Alexandria, VA: Association for Supervision and Curriculum Development.
  • Can, G. (1989). Öğretmen Adaylarının Öğrencilere Yönelik Tutumları, Anadolu Üniversitesi Yayınları, Eskişehir.
  • Deveci, H. (2002). Sosyal Bilgilerde Probleme Dayalı Öğrenmenin Öğrencilerin Derse İlişkin Tutumlarına, Akademik Başarılarına Ve Hatırlama Düzeylerine Etkisi. Yayımlanmamış Doktora Tezi. Anadolu Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü. Eskişehir.
  • Kline, P. (1994). Easy Guide to Factor Analysis. London: Routledge.
  • Lacknet, J. (1998). Design Principles Based on Brain-Based Learning Research. http: //www.designshare.com/research/brainbasedlearn98.htm.
  • Nazlıçiçek, N. ve Emine, E. (2002 ). İlköğretim Matematik Öğretmenleri İçin Kısaltılmış Matematik Tutum Ölçeği. V. Ulusal Fen Bilimleri ve Matematik Eğitimi Kongresi, 16 –18 Eylül, Ortadoğu Teknik Üniversitesi, Ankara.
  • Nişancı, A. (1980) Okullarda Coğrafya Öğretimi Hakkında Bazı Düşünceler. Atatürk Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Araştırma Dergisi, 12, (2), Erzurum.
  • Oppenheim, A., N. (1992). Questionnaire Design, Interviewing and Attitude Measurement. New edition. New York: Printer Publishers.
  • Özdamar, K. ( 1997). Paket Programlar İle İstatistiksel Veri Analizi I. Anadolu Üniversitesi Fen Fakültesi Yayınları, Eskişehir.
  • Pehlivan, H. (1994). Eğitim Bilimleri Öğrencilerinin Öğrenim Gördükleri Bölüme Yönelik Tutumları. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, sayı:10, ss. (49-53), Ankara.
  • Stodolsky, S.S., Salk, S. and Glaessner, B. (1991) Student Views About Learning Math and Social Sciences. American Educational Research Journal, 28, (1), pp. 89-116.
  • Tavşancıl, E. (2002) Tutumların Ölçülmesi Ve SPSS İle Veri Analizi. Nobel Yayıncılık, Ankara. Tezbaşaran, A. (1996), Likert Tipi Ölçek Geliştirme. Psikologlar Derneği Yayınları, Ankara.
  • Temel, H. Behçet, O. Ve Yunus, A. (2000). Kimya Öğrencilerinin Deneye Yönelik Tutumları İle Titrimetri Deneylerini Planlama ve Uygulamaya İlişkin Bilgi Ve Becerileri Arasındaki İlişkinin Değerlendirilmesi. Çağdaş Eğitim Dergisi, 264, ss (32-38), Ankara.
  • Thurstone, L., L. (1967). Attitudes Can Be Measured, Reading in Attitude Theory and Measurement. Ed: Martin Fishbein. New York: John Wiley&Sons, inc. 19. Ülgen, G. (1995). Eğitim Psikolojisi Birey ve Öğrenme. Bilim Yayınları, Ankara.

ORTAÖĞRETİM COĞRAFYA DERSİ TUTUM ÖLÇEĞİ GELİŞTİRME ÇALIŞMASI

Yıl 2006, Cilt: 14 Sayı: 2, 527 - 236, 01.10.2006

Öz

Bireyin bilişsel giriş davranışlarında önemli bir eksiklik bulunmaması halinde özellikle üst öğrenim kurumlarında öğrenim gören öğrencilerde öğrenmenin büyük ölçüde duyuşsal giriş özelliklerinin kontrolünde olması beklenir varsayımından hareketle çalışmanın amacı; ortaöğretim kurumlarında okutulmakta olan Coğrafya dersine yönelik tutumları belirlemede öğretmenlere ve bu alanda akademik çalışma gerçekleştiren araştırmacılara yardımcı olabilecek Coğrafya dersi tutum ölçeğini geliştirmek olarak belirlenmiştir. Çalışma dört aşamada gerçekleştirilmiştir. Bu aşamalar, ölçek maddelerini belirleme, deneme ölçeğini hazırlama, ölçeği uygulama, güvenirlik ve geçerliliği belirleme olarak adlandırılmıştır. Çözümleme sonucunda elde edilen verilere göre deneme ölçeğinde yer alan ve faktör yükleri .40 ile .83 arasında değişen 39 maddenin yer aldığı ölçek oluşturulmuştur.

Kaynakça

  • Allport, G. W. (1935). Attitudes, Handbook of Social Psychology. Worcester, Massachusetts: Clark University Press.
  • Arkonaç, S. A. (2001). Sosyal Psikoloji. Değiştirilmiş ve genişletilmiş ikinci basım,İstanbul.
  • Bloom, B. (1979). İnsan Nitelikleri ve Okulda Öğrenme. Çeviren: D.Ali ÖZÇELİK. Milli Eğitim Basımevi, Ankara.
  • Büyüköztürk, Ş. (2003). Sosyal Bilimler İçin Veri Analizi El Kitabı. Geliştirilmiş 3. baskı,PegemA yayıncılık.Ankara.
  • Caine, R., N. And Caine, G. (1991). Making Connections: Teaching and Human Brain. Alexandria, VA: Association for Supervision and Curriculum Development.
  • Can, G. (1989). Öğretmen Adaylarının Öğrencilere Yönelik Tutumları, Anadolu Üniversitesi Yayınları, Eskişehir.
  • Deveci, H. (2002). Sosyal Bilgilerde Probleme Dayalı Öğrenmenin Öğrencilerin Derse İlişkin Tutumlarına, Akademik Başarılarına Ve Hatırlama Düzeylerine Etkisi. Yayımlanmamış Doktora Tezi. Anadolu Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü. Eskişehir.
  • Kline, P. (1994). Easy Guide to Factor Analysis. London: Routledge.
  • Lacknet, J. (1998). Design Principles Based on Brain-Based Learning Research. http: //www.designshare.com/research/brainbasedlearn98.htm.
  • Nazlıçiçek, N. ve Emine, E. (2002 ). İlköğretim Matematik Öğretmenleri İçin Kısaltılmış Matematik Tutum Ölçeği. V. Ulusal Fen Bilimleri ve Matematik Eğitimi Kongresi, 16 –18 Eylül, Ortadoğu Teknik Üniversitesi, Ankara.
  • Nişancı, A. (1980) Okullarda Coğrafya Öğretimi Hakkında Bazı Düşünceler. Atatürk Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Araştırma Dergisi, 12, (2), Erzurum.
  • Oppenheim, A., N. (1992). Questionnaire Design, Interviewing and Attitude Measurement. New edition. New York: Printer Publishers.
  • Özdamar, K. ( 1997). Paket Programlar İle İstatistiksel Veri Analizi I. Anadolu Üniversitesi Fen Fakültesi Yayınları, Eskişehir.
  • Pehlivan, H. (1994). Eğitim Bilimleri Öğrencilerinin Öğrenim Gördükleri Bölüme Yönelik Tutumları. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, sayı:10, ss. (49-53), Ankara.
  • Stodolsky, S.S., Salk, S. and Glaessner, B. (1991) Student Views About Learning Math and Social Sciences. American Educational Research Journal, 28, (1), pp. 89-116.
  • Tavşancıl, E. (2002) Tutumların Ölçülmesi Ve SPSS İle Veri Analizi. Nobel Yayıncılık, Ankara. Tezbaşaran, A. (1996), Likert Tipi Ölçek Geliştirme. Psikologlar Derneği Yayınları, Ankara.
  • Temel, H. Behçet, O. Ve Yunus, A. (2000). Kimya Öğrencilerinin Deneye Yönelik Tutumları İle Titrimetri Deneylerini Planlama ve Uygulamaya İlişkin Bilgi Ve Becerileri Arasındaki İlişkinin Değerlendirilmesi. Çağdaş Eğitim Dergisi, 264, ss (32-38), Ankara.
  • Thurstone, L., L. (1967). Attitudes Can Be Measured, Reading in Attitude Theory and Measurement. Ed: Martin Fishbein. New York: John Wiley&Sons, inc. 19. Ülgen, G. (1995). Eğitim Psikolojisi Birey ve Öğrenme. Bilim Yayınları, Ankara.
Toplam 18 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Research Article
Yazarlar

Bülent Güven Bu kişi benim

Ersin Uzman Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Ekim 2006
Yayımlandığı Sayı Yıl 2006 Cilt: 14 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Güven, B., & Uzman, E. (2006). ORTAÖĞRETİM COĞRAFYA DERSİ TUTUM ÖLÇEĞİ GELİŞTİRME ÇALIŞMASI. Kastamonu Education Journal, 14(2), 527-236.