BibTex RIS Kaynak Göster

STUDENTS’ AND THEIR TEACHERS’ OPINIONS ABOUT THE INSTRUCTION BASED ON THE MATERIALS ON PROBABILITY SUBJECT

Yıl 2007, Cilt: 15 Sayı: 1, 259 - 270, 01.03.2007

Öz

This paper intends to find out the elementary school students’ and their teachers’ opinion about the instruction based on the materials on probability subject. Within this extent, concrete teaching materials, two worksheets and a concept map were developed by the researcher. Instruction based the materials developed in the study was conducted with grade 8 students who were chosen from two classes of elementary schools in Akçaabat in the city of Trabzon. The sample of the study consisted of two mathematic teachers and their own classes with 44 students. To collect data, semi-structured interviews were conducted with both the teachers and 8 students from each school. Under the light of the results, it can be deduced that both the teachers and elementary school students have positive opinions and tendency with regard to materials based instruction.

Kaynakça

  • Patricia, S. M. (2001). Are we having fun yet? How teachers use manipulatives to teach mathematics. Educational Studies in Mathematic, 47, 175-197.
  • Piaget, J. (1952). The child’s conception of number, Humanities press, New York.
  • Thompson, P. W. (1992). Notations, conventions and constraints: Contributions to effective uses of concrete materials in elementary mathematics. Journal for Research in Mathematics Education, 23(2): 123-147.
  • Castro, C. S. (1998). Teaching Probability for conceptual change. Educational Studies in Mathematic, 35: 233-254.
  • Aksu, M. (1990). “Problem areas related to statistics in training teachers of mathematics in turkey”. A. Hawkins (Ed.), Training Teachers to Teach Statistics. International Statistical Institution. Voorburg, ss:127-137.
  • Gürbüz, R. (2006). Olasılık kavramlarının öğretimi için örnek çalışma yapraklarının geliştirilmesi. Çukurova Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 31(1), 111-123.
  • Bulut, S. (2001). Matematik öğretmen adaylarının olasılık performanslarının incelenmesi, Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 20: 33 – 39.
  • MEB. (2005). “İlköğretim matematik dersi 1-5. ve 6-8. sınıflar öğretim programı. T.C. milli eğitim bakanlığı”. Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı, Ankara.
  • Heinze-Fry, J. and Novak, J. (1990). Cocept mapping brings long-term movement towards meaningful learning. Science Education, 74, 461-472.
  • Yin, R. K. (1994). Case Study Research Design and Methods. SAGE Publications.

OLASILIK KONUSUNDA GELİŞTİRİLEN MATERYALLERE DAYALI ÖĞRETİME İLİŞKİN ÖĞRETMEN VE ÖĞRENCİ GÖRÜŞLERİ

Yıl 2007, Cilt: 15 Sayı: 1, 259 - 270, 01.03.2007

Öz

Bu çalışmanın amacı, olasılık konusunda geliştirilen öğretim materyalleriyle gerçekleştirilen öğretime ilişkin öğretmen ve öğrenci görüşlerini ortaya koymaktır. Bu amaçla araştırmacı tarafından somut öğretim nesneleri, iki adet çalışma yaprağı ve bir adet kavram haritası geliştirildi. Geliştirilen materyallere dayalı öğretim, Trabzon’a bağlı Akçaabat ilçe merkezindeki iki ilköğretim okulunun sekizinci sınıflarında okuyan öğrencilerle gerçekleştirilmiştir. Araştırmanın örneklemini, uygulamayı yapan her bir sınıfın matematik öğretmeni ve bu sınıflarda okuyan 44 öğrenci oluşturmaktadır. Veri toplamak amacıyla her iki öğretmenle ve her bir sınıftan 8 öğrenciyle yarı yapılandırılmış mülakatlar yürütülmüştür. Yapılan analizler sonucunda, geliştirilen materyallerle gerçekleştirilen öğretime ilişkin hem öğretmenler hem de öğrenciler olumlu görüş belirtmişlerdir.

Kaynakça

  • Patricia, S. M. (2001). Are we having fun yet? How teachers use manipulatives to teach mathematics. Educational Studies in Mathematic, 47, 175-197.
  • Piaget, J. (1952). The child’s conception of number, Humanities press, New York.
  • Thompson, P. W. (1992). Notations, conventions and constraints: Contributions to effective uses of concrete materials in elementary mathematics. Journal for Research in Mathematics Education, 23(2): 123-147.
  • Castro, C. S. (1998). Teaching Probability for conceptual change. Educational Studies in Mathematic, 35: 233-254.
  • Aksu, M. (1990). “Problem areas related to statistics in training teachers of mathematics in turkey”. A. Hawkins (Ed.), Training Teachers to Teach Statistics. International Statistical Institution. Voorburg, ss:127-137.
  • Gürbüz, R. (2006). Olasılık kavramlarının öğretimi için örnek çalışma yapraklarının geliştirilmesi. Çukurova Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 31(1), 111-123.
  • Bulut, S. (2001). Matematik öğretmen adaylarının olasılık performanslarının incelenmesi, Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 20: 33 – 39.
  • MEB. (2005). “İlköğretim matematik dersi 1-5. ve 6-8. sınıflar öğretim programı. T.C. milli eğitim bakanlığı”. Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı, Ankara.
  • Heinze-Fry, J. and Novak, J. (1990). Cocept mapping brings long-term movement towards meaningful learning. Science Education, 74, 461-472.
  • Yin, R. K. (1994). Case Study Research Design and Methods. SAGE Publications.
Toplam 10 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Research Article
Yazarlar

Ramazan Gürbüz Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Mart 2007
Yayımlandığı Sayı Yıl 2007 Cilt: 15 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Gürbüz, R. (2007). OLASILIK KONUSUNDA GELİŞTİRİLEN MATERYALLERE DAYALI ÖĞRETİME İLİŞKİN ÖĞRETMEN VE ÖĞRENCİ GÖRÜŞLERİ. Kastamonu Education Journal, 15(1), 259-270.

10037