The aim of this study is to develop an assessment tool in order to identify the self-efficacy levels of teachers regarding the scientific research. 556 teachers, teaching on various fields of education, have participated in the study. The data acquired from the exploratory factor analysis, primary and secondary level confirmatory factor analysis and reliability analysis show that self-efficacy scale has high validity and reliability. As a result of the exploratory and confirmatory factor analysis, a scale, composed of 6 factors and 37 articles was attained. The internal validity of the scale is assessed through the super- and sub-groups of 27% ‘independent samples t-test’ and it was concluded that the variation is statistically meaningful. According to the results, along with the 6-factors structure of the scale, it was calculated that the reliability co-efficient of the overall scale is 0,92, and for the factors, respectively, reporting is 0,92; data analysis is 0.81; literature review is 0,89; method is 0,89; identifying hypothesi(e)s is 0,88 and defining the problem is 0,86. As to the result of the studies of confirmatory factor analysis, the compatibility indexes regarding the recommended model are calculated as GFI (0.77), CFI (0.97), NFI (0.95), RMSEA (0.073), CFI (0.97), AGFI (0.73), SRMR (0.062). The results indicate that the scale is suitable for assessing the self-efficacy perceptions of the teachers regarding the scientific research.
Birincil Dil | tr |
---|---|
Konular | Eğitim, Bilimsel Disiplinler |
Yayımlanma Tarihi | Kasım-2019 |
Bölüm | Research Article |
Yazarlar |
|
Tarihler |
Yayımlanma Tarihi : 15 Kasım 2019 |
Bibtex | @araştırma makalesi { kefdergi643247,
journal = {Kastamonu Eğitim Dergisi},
issn = {},
eissn = {2147-9844},
address = {Aktekke Mah. Kastamonu eğitim Fakültesi Kastamonu},
publisher = {Kastamonu Üniversitesi},
year = {2019},
volume = {27},
pages = {2713 - 2727},
doi = {10.24106/kefdergi.3707},
title = {Bilimsel Araştırmalara Yönelik Öğretmen Öz Yeterlilik Ölçeğinin Geliştirilmesi},
key = {cite},
author = {Akçöltekin, Alptürk}
} |
APA | Akçöltekin, A . (2019). Bilimsel Araştırmalara Yönelik Öğretmen Öz Yeterlilik Ölçeğinin Geliştirilmesi. Kastamonu Eğitim Dergisi , 27 (6) , 2713-2727 . DOI: 10.24106/kefdergi.3707 |
MLA | Akçöltekin, A . "Bilimsel Araştırmalara Yönelik Öğretmen Öz Yeterlilik Ölçeğinin Geliştirilmesi". Kastamonu Eğitim Dergisi 27 (2019 ): 2713-2727 <https://dergipark.org.tr/tr/pub/kefdergi/issue/50214/643247> |
Chicago | Akçöltekin, A . "Bilimsel Araştırmalara Yönelik Öğretmen Öz Yeterlilik Ölçeğinin Geliştirilmesi". Kastamonu Eğitim Dergisi 27 (2019 ): 2713-2727 |
RIS | TY - JOUR T1 - Bilimsel Araştırmalara Yönelik Öğretmen Öz Yeterlilik Ölçeğinin Geliştirilmesi AU - Alptürk Akçöltekin Y1 - 2019 PY - 2019 N1 - doi: 10.24106/kefdergi.3707 DO - 10.24106/kefdergi.3707 T2 - Kastamonu Eğitim Dergisi JF - Journal JO - JOR SP - 2713 EP - 2727 VL - 27 IS - 6 SN - -2147-9844 M3 - doi: 10.24106/kefdergi.3707 UR - https://doi.org/10.24106/kefdergi.3707 Y2 - 2019 ER - |
EndNote | %0 Kastamonu Eğitim Dergisi Bilimsel Araştırmalara Yönelik Öğretmen Öz Yeterlilik Ölçeğinin Geliştirilmesi %A Alptürk Akçöltekin %T Bilimsel Araştırmalara Yönelik Öğretmen Öz Yeterlilik Ölçeğinin Geliştirilmesi %D 2019 %J Kastamonu Eğitim Dergisi %P -2147-9844 %V 27 %N 6 %R doi: 10.24106/kefdergi.3707 %U 10.24106/kefdergi.3707 |
ISNAD | Akçöltekin, Alptürk . "Bilimsel Araştırmalara Yönelik Öğretmen Öz Yeterlilik Ölçeğinin Geliştirilmesi". Kastamonu Eğitim Dergisi 27 / 6 (Kasım 2019): 2713-2727 . https://doi.org/10.24106/kefdergi.3707 |
AMA | Akçöltekin A . Bilimsel Araştırmalara Yönelik Öğretmen Öz Yeterlilik Ölçeğinin Geliştirilmesi. Kastamonu Eğitim Dergisi. 2019; 27(6): 2713-2727. |
Vancouver | Akçöltekin A . Bilimsel Araştırmalara Yönelik Öğretmen Öz Yeterlilik Ölçeğinin Geliştirilmesi. Kastamonu Eğitim Dergisi. 2019; 27(6): 2727-2713. |