Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

The Effect of 5E Learning Model on the Academic Achievement of 6th-Grade Students in the Teaching of Algebraic Expressions

Yıl 2020, Cilt: 28 Sayı: 1, 494 - 511, 31.01.2020
https://doi.org/10.24106/kefdergi.3688

Öz

In this study, it was aimed to investigate the effect of the 5E learning model based on constructivist approach on the academic achievement of 6th grade students in the teaching ‘‘Algebraic Expressions’’. The research was conducted with 40 students from studying in the 6th grade of a middle school located in a province of a city in the western black sea region in the spring semester of 2016-2017 academic year. There are 20 students in each of the the randomly determined experimental and control groups. In the study, quantitative and qualitative research designs was used together. “Algebraic Expressions Achievement Test” and “Semi-structured Interview Questions” were used as the data collection tools. As a result of statistical studies, it was revealed that the lesson activities prepared according to the 5E learning model on ‘‘Algebraic Expressions’’ made sig-nificant difference to the academic achievements of the students. Also, it was found that lessons that were supported by 5E learning model activities were more fun, improved interest and motivation, were better learned and lasted longer.

Kaynakça

  • Akbulut, M. (2015). Sosyal bilgiler öğretiminde 5E Modeli kullanımının ders başarısına ve derse karşı tutumuna etkisi. Yük-sek Lisans Tezi, Ondokuz Mayıs Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü. Samsun.
  • Altun, M. (2006). Matematik öğretiminde gelişmeler. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 19(2).
  • Başer, E. (2008). 5E modeline uygun öğretim etkinliklerinin 7. sınıf öğrencilerinin matematik dersindeki akademik başarılarına etkisi. Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü. Ankara.
  • Bayram, B., & Kılıç, L. K. (2017). 5E modelinin 6. sınıf dil bilgisi öğretiminde başarıya ve kalıcılığa etkisi. Erzincan Üniver-sitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 19(1), 1-20.
  • Bıyıklı, C., Yağcı, E. (2015). 5E öğrenme modeline göre düzenlenmiş eğitim durumlarının akademik başarı ve tutuma etkisi. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 15(1), 302-325.
  • Büyüköztürk, Ş. (2014). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı. Yirminci Baskı, Ankara: Pegem Akademi.
  • Canlı, Ö. (2009). İlköğretim 8. sınıf fen bilgisi dersi canlılarda üreme ve gelişme ünitesinde yapılandırmacı yaklaşıma dayalı 5E modeline uygun etkinliklerin öğrenci başarı ve tutumlarına etkisi. Yüksek Lisans Tezi, Selçuk Üniversitesi Fen Bilim-leri Enstitüsü, Konya.
  • Dağ, T. (2015). 5e öğrenme modeline uygun etkinliklerin ortaokul 1.sınıf öğrencilerinin matematik dersi kesirler konusun-daki akademik başarılarına etkisi Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü. Ankara.
  • Dane, A., Çetin, Ö. F., Sağırlı, M. Ö., & Baş, F. (2015). Cebirsel ifade, geometrik şekil ve geometrik yer arasındaki ilişkiler: doğru parçası ve ışın örneği. Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, 26, 44-61.
  • Dede, Y., & Peker, M. (2007). Öğrencilerin Cebire Yönelik Hata ve Yanlış Anlamaları: Matematik Öğretmen Adayları’nın Bunları Tahmin Becerileri ve Çözüm Önerileri. İlköğretim Online, 6(1).
  • Eski, M. (2011). İlköğretim 7. sınıflarda cebirsel ifadeler ve denklemlerin öğretiminde probleme dayalı öğrenmenin etkisi. Yüksek Lisans Tezi, Kastamonu Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü. Kastamonu.
  • Gül, Ş. (2011). 5e modeline dayalı olarak hazırlanan ders yazılımının öğrencilerin başarılarına, tutumlarına ve kavram ya-nılgılarının giderilmesine etkisi. Doktora Tezi, Atatürk Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü. Erzurum.
  • Hiçcan, B. (2008). 5E Öğrenme döngüsü modeline dayalı öğretim etkinliklerinin ilköğretim 7. Sınıf öğrencilerinin matemat-ik dersi birinci dereceden bir bilinmeyenli denklemler konusundaki akademik başarılarına etkisi. Yayınlanmış Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü. Ankara.
  • Kaptan, S. (1998). Bilimsel araştırma teknikleri ve istatistik yöntemleri. Tekışık Matbaası.
  • Kaymakçı, Z. (2015). 5E Öğrenme Modeline Göre Hazırlanan Etkinliklerin Ortaokul 2.Sınıf Öğrencilerinin Matematik Dersi Cebir Öğrenme Alanındaki Akademik Başarılarına Etkisi. Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri En-stitüsü. Ankara.
  • Kieran, C. (1992). The learning and teaching of school algebra. In D. A. Grouws (Ed.), Handbook of research on mathema-tics teaching and learning: A project of the National Council of Teachers of Mathematics (pp. 390-419). New York, NY, England: Macmillan Publishing Co, Inc.
  • Koç, G., & Demirel, M. (2004). Davranışçılıktan yapılndırmacılığa: eğitimde yeni bir paradigma. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 27(27).
  • MacGregor, M., & Stacey, K. (1997).Students' understandıng of algebraıc notation: 11–15. Educational studies in mathe-matics, 33(1), 1-19.
  • MEB (2009). İlköğretim fen bilgisi (1-5. sınıflar) Öğretim Programı. Ankara: Devlet Kitapları Müdürlüğü Basım Evi.
  • Miles, M. B., Huberman, A. M., & Saldana, J. (2014). Qualitative data analysis: A method sourcebook. CA, US: Sage Pub-lications.
  • Pulat, S. E. L. M. A. (2009). Impact of 5E learning cycle on sixth grade students’ mathematics achievement and attitude towards mathematics. Unpublished master thesis, METU, Ankara.
  • Sakallı, A. F. (2011). Karmaşık sayılar konusunun öğretiminde yapılandırmacı 5e modelinin öğrencilerin akademik başarı-larına ve tutumlarına etkisi. Yüksek Lisans Tezi, Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Kahramanmaraş.
  • Sarac, H. (2017). 5e Öğrenme Modelinin Öğrencilerin Öğrenme Ürünlerine Etkisi: Meta Analiz Çalışması. Sınırsız Eğitim ve Araştırma Dergisi, 2(2), 16-49.
  • Sarı, S. (2012). 7. Sınıf Cebirsel İfadeler ve Denklemler Konusunun Üstbilişin Desteklendiği Bir Yöntemle Öğretiminin Kavramsal ve İşlemsel Öğrenmeye Etkisi. Yüksek Lisans Tezi, Hacettepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü. Anka-ra.
  • Şahiner, A. (2013). 5e modelinin ilköğretim 6. sınıf öğrencilerinin matematik dersi kümeler konusundaki erişi ve kalıcılığı-na etkisi. Yüksek Lisans Tezi, Gaziantep Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü. Gaziantep.
  • Tomooğlu, Ö. (2017). 6. sınıf öğrencilerine alan ölçme konusunun öğretimine yönelik bir eylem araştırması (Master's the-sis, ESOGÜ, Eğitim Bilimleri Enstitüsü).
  • Tuna, A. (2011). Trigonometri öğretiminde 5e öğrenme döngüsü modelinin öğrencilerin matematiksel düşünme ve akade-mik başarılarına etkisi. Doktora Tezi, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü. Ankara.
  • URL-1. 5e Modeli ve 7e Modeli, 01/06/2018 tarihinde http://www.kpsskonu.com/egitim-bilimleri/ogretim-yontem-ve-teknikleri/5e-modeli-ve-7e-modeli/ adresinden alınmıştır.
  • URL-2. 5E Öğretim Modeli, 06/01/2018 tarihinde http://www.birazders.com/etkt/index.php?title=5E_%C3%96%C4%9Fretim_Modeli adresinden alınmıştır.
  • URL-3. Eğitim Bilişim Ağı, 20/02/2017 tarihinde http://ders.eba.gov.tr adresinden alınmıştır.
  • Ünlü, M., & Aktaş, G. S. (2017). Ortaokul Matematik Öğretmeni Adaylarının Cebirsel İfade ve Denklemlere Yönelik Kur-dukları Problemlerin İncelenmesi1. Turkish Journal of Computer and Mathematics Education Vol, 8(1), 161-187.
  • Yakar, E. A., & Yılmaz, S. (2017). 7. Sınıf Öğrencilerinin Cebire Yönelik Gerçek Yaşam Durumlarını Matematiksel İfade-lere Dönüştürme Sürecindeki Matematiksel Dil Becerileri. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 18(1).
  • Yıldız, A., & Es, H. (2015). 5e öğrenme döngüsü modelinin 6. sınıf öğrencilerinin geometrik başarı ve Van Hiele geomet-rik düşünme düzeylerine etkisi. Uluslararası Eğitim Bilimleri Dergisi, (3), 148-156.
  • Yıldız, P., Çiftçi, Ş. K., Şengil Akar, Ş., & Sezer, E. (2015). Ortaokul 7. Sınıf Öğrencilerinin Cebirsel İfadeleri ve Değişken-leri Yorumlama Sürecinde Yaptıkları Hatalar. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Eğitim Araştırmaları Dergisi, 1(1).
  • Yurt, Y. (2012). 5e modelinin ilköğretim 6.sınıf öğrencilerinin fen ve teknoloji dersine ilişkin akademik başarı ve tutumla-rına etkisi. Yüksek Lisans Tezi, Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü. Burdur.
  • Ziyafet, E. (2008). Fen ve teknoloji dersinde periyodik çizelgenin öğretiminde 5e modelinin öğrenci tutum ve başarısına et-kisi. Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü. Ankara.

Cebirsel İfadeler Konusunun Öğretiminde 5E Öğrenme Modelinin 6. Sınıf Öğrencilerinin Akademik Başarısı Üzerine Etkisi

Yıl 2020, Cilt: 28 Sayı: 1, 494 - 511, 31.01.2020
https://doi.org/10.24106/kefdergi.3688

Öz

Bu çalışmada, ‘‘Cebirsel İfadeler’’ konusunun öğreti-minde yapılandırmacı yaklaşıma dayalı 5E öğrenme mode-linin 6. sınıf öğrencilerinin akademik başarısı üzerine etki-sinin incelenmesi amaçlanmıştır. Araştırma, 2016-2017 eğitim-öğretim yılının bahar döneminde Batı Karadeniz bölgesinde yer alan bir ilimizin bir ilçesinde bulunan bir ortaokulun 6. sınıfında öğrenim görmekte olan 40 öğrenci ile yürütülmüştür. Rastgele belirlenmiş deney ve kontrol gruplarının her birinde 20 şer öğrenci bulunmaktadır. Çalışmada, nicel ve nitel araştırma desenleri birlikte kulla-nılmıştır. Veri toplama aracı olarak “Cebirsel İfadeler Ba-şarı Testi” ve “Yarı Yapılandırılmış Görüşme Soruları” kullanılmıştır. Yapılan istatistiksel çalışmalar sonucunda cebirsel ifadeler konusunda 5E öğrenme modeline göre hazırlanan ders etkinliklerinin öğrencilerin akademik başa-rılarına anlamlı bir katkı sağladığı görülmüştür. Ayrıca, 5E öğrenme modeli etkinlikleri ile destekli işlenen derslerin daha eğlenceli geçtiği, ilgi ve motivasyonu arttırdığı ve kalıcı olduğu sonuçlarına ulaşılmıştır.

Kaynakça

  • Akbulut, M. (2015). Sosyal bilgiler öğretiminde 5E Modeli kullanımının ders başarısına ve derse karşı tutumuna etkisi. Yük-sek Lisans Tezi, Ondokuz Mayıs Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü. Samsun.
  • Altun, M. (2006). Matematik öğretiminde gelişmeler. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 19(2).
  • Başer, E. (2008). 5E modeline uygun öğretim etkinliklerinin 7. sınıf öğrencilerinin matematik dersindeki akademik başarılarına etkisi. Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü. Ankara.
  • Bayram, B., & Kılıç, L. K. (2017). 5E modelinin 6. sınıf dil bilgisi öğretiminde başarıya ve kalıcılığa etkisi. Erzincan Üniver-sitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 19(1), 1-20.
  • Bıyıklı, C., Yağcı, E. (2015). 5E öğrenme modeline göre düzenlenmiş eğitim durumlarının akademik başarı ve tutuma etkisi. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 15(1), 302-325.
  • Büyüköztürk, Ş. (2014). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı. Yirminci Baskı, Ankara: Pegem Akademi.
  • Canlı, Ö. (2009). İlköğretim 8. sınıf fen bilgisi dersi canlılarda üreme ve gelişme ünitesinde yapılandırmacı yaklaşıma dayalı 5E modeline uygun etkinliklerin öğrenci başarı ve tutumlarına etkisi. Yüksek Lisans Tezi, Selçuk Üniversitesi Fen Bilim-leri Enstitüsü, Konya.
  • Dağ, T. (2015). 5e öğrenme modeline uygun etkinliklerin ortaokul 1.sınıf öğrencilerinin matematik dersi kesirler konusun-daki akademik başarılarına etkisi Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü. Ankara.
  • Dane, A., Çetin, Ö. F., Sağırlı, M. Ö., & Baş, F. (2015). Cebirsel ifade, geometrik şekil ve geometrik yer arasındaki ilişkiler: doğru parçası ve ışın örneği. Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, 26, 44-61.
  • Dede, Y., & Peker, M. (2007). Öğrencilerin Cebire Yönelik Hata ve Yanlış Anlamaları: Matematik Öğretmen Adayları’nın Bunları Tahmin Becerileri ve Çözüm Önerileri. İlköğretim Online, 6(1).
  • Eski, M. (2011). İlköğretim 7. sınıflarda cebirsel ifadeler ve denklemlerin öğretiminde probleme dayalı öğrenmenin etkisi. Yüksek Lisans Tezi, Kastamonu Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü. Kastamonu.
  • Gül, Ş. (2011). 5e modeline dayalı olarak hazırlanan ders yazılımının öğrencilerin başarılarına, tutumlarına ve kavram ya-nılgılarının giderilmesine etkisi. Doktora Tezi, Atatürk Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü. Erzurum.
  • Hiçcan, B. (2008). 5E Öğrenme döngüsü modeline dayalı öğretim etkinliklerinin ilköğretim 7. Sınıf öğrencilerinin matemat-ik dersi birinci dereceden bir bilinmeyenli denklemler konusundaki akademik başarılarına etkisi. Yayınlanmış Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü. Ankara.
  • Kaptan, S. (1998). Bilimsel araştırma teknikleri ve istatistik yöntemleri. Tekışık Matbaası.
  • Kaymakçı, Z. (2015). 5E Öğrenme Modeline Göre Hazırlanan Etkinliklerin Ortaokul 2.Sınıf Öğrencilerinin Matematik Dersi Cebir Öğrenme Alanındaki Akademik Başarılarına Etkisi. Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri En-stitüsü. Ankara.
  • Kieran, C. (1992). The learning and teaching of school algebra. In D. A. Grouws (Ed.), Handbook of research on mathema-tics teaching and learning: A project of the National Council of Teachers of Mathematics (pp. 390-419). New York, NY, England: Macmillan Publishing Co, Inc.
  • Koç, G., & Demirel, M. (2004). Davranışçılıktan yapılndırmacılığa: eğitimde yeni bir paradigma. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 27(27).
  • MacGregor, M., & Stacey, K. (1997).Students' understandıng of algebraıc notation: 11–15. Educational studies in mathe-matics, 33(1), 1-19.
  • MEB (2009). İlköğretim fen bilgisi (1-5. sınıflar) Öğretim Programı. Ankara: Devlet Kitapları Müdürlüğü Basım Evi.
  • Miles, M. B., Huberman, A. M., & Saldana, J. (2014). Qualitative data analysis: A method sourcebook. CA, US: Sage Pub-lications.
  • Pulat, S. E. L. M. A. (2009). Impact of 5E learning cycle on sixth grade students’ mathematics achievement and attitude towards mathematics. Unpublished master thesis, METU, Ankara.
  • Sakallı, A. F. (2011). Karmaşık sayılar konusunun öğretiminde yapılandırmacı 5e modelinin öğrencilerin akademik başarı-larına ve tutumlarına etkisi. Yüksek Lisans Tezi, Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Kahramanmaraş.
  • Sarac, H. (2017). 5e Öğrenme Modelinin Öğrencilerin Öğrenme Ürünlerine Etkisi: Meta Analiz Çalışması. Sınırsız Eğitim ve Araştırma Dergisi, 2(2), 16-49.
  • Sarı, S. (2012). 7. Sınıf Cebirsel İfadeler ve Denklemler Konusunun Üstbilişin Desteklendiği Bir Yöntemle Öğretiminin Kavramsal ve İşlemsel Öğrenmeye Etkisi. Yüksek Lisans Tezi, Hacettepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü. Anka-ra.
  • Şahiner, A. (2013). 5e modelinin ilköğretim 6. sınıf öğrencilerinin matematik dersi kümeler konusundaki erişi ve kalıcılığı-na etkisi. Yüksek Lisans Tezi, Gaziantep Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü. Gaziantep.
  • Tomooğlu, Ö. (2017). 6. sınıf öğrencilerine alan ölçme konusunun öğretimine yönelik bir eylem araştırması (Master's the-sis, ESOGÜ, Eğitim Bilimleri Enstitüsü).
  • Tuna, A. (2011). Trigonometri öğretiminde 5e öğrenme döngüsü modelinin öğrencilerin matematiksel düşünme ve akade-mik başarılarına etkisi. Doktora Tezi, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü. Ankara.
  • URL-1. 5e Modeli ve 7e Modeli, 01/06/2018 tarihinde http://www.kpsskonu.com/egitim-bilimleri/ogretim-yontem-ve-teknikleri/5e-modeli-ve-7e-modeli/ adresinden alınmıştır.
  • URL-2. 5E Öğretim Modeli, 06/01/2018 tarihinde http://www.birazders.com/etkt/index.php?title=5E_%C3%96%C4%9Fretim_Modeli adresinden alınmıştır.
  • URL-3. Eğitim Bilişim Ağı, 20/02/2017 tarihinde http://ders.eba.gov.tr adresinden alınmıştır.
  • Ünlü, M., & Aktaş, G. S. (2017). Ortaokul Matematik Öğretmeni Adaylarının Cebirsel İfade ve Denklemlere Yönelik Kur-dukları Problemlerin İncelenmesi1. Turkish Journal of Computer and Mathematics Education Vol, 8(1), 161-187.
  • Yakar, E. A., & Yılmaz, S. (2017). 7. Sınıf Öğrencilerinin Cebire Yönelik Gerçek Yaşam Durumlarını Matematiksel İfade-lere Dönüştürme Sürecindeki Matematiksel Dil Becerileri. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 18(1).
  • Yıldız, A., & Es, H. (2015). 5e öğrenme döngüsü modelinin 6. sınıf öğrencilerinin geometrik başarı ve Van Hiele geomet-rik düşünme düzeylerine etkisi. Uluslararası Eğitim Bilimleri Dergisi, (3), 148-156.
  • Yıldız, P., Çiftçi, Ş. K., Şengil Akar, Ş., & Sezer, E. (2015). Ortaokul 7. Sınıf Öğrencilerinin Cebirsel İfadeleri ve Değişken-leri Yorumlama Sürecinde Yaptıkları Hatalar. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Eğitim Araştırmaları Dergisi, 1(1).
  • Yurt, Y. (2012). 5e modelinin ilköğretim 6.sınıf öğrencilerinin fen ve teknoloji dersine ilişkin akademik başarı ve tutumla-rına etkisi. Yüksek Lisans Tezi, Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü. Burdur.
  • Ziyafet, E. (2008). Fen ve teknoloji dersinde periyodik çizelgenin öğretiminde 5e modelinin öğrenci tutum ve başarısına et-kisi. Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü. Ankara.
Toplam 36 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Eğitim Üzerine Çalışmalar
Bölüm Research Article
Yazarlar

Hakkı Alper Pirci Bu kişi benim

Gülten Torun

Yayımlanma Tarihi 31 Ocak 2020
Kabul Tarihi 20 Mayıs 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020 Cilt: 28 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Pirci, H. A., & Torun, G. (2020). Cebirsel İfadeler Konusunun Öğretiminde 5E Öğrenme Modelinin 6. Sınıf Öğrencilerinin Akademik Başarısı Üzerine Etkisi. Kastamonu Education Journal, 28(1), 494-511. https://doi.org/10.24106/kefdergi.3688

10037