The aim of this study is to determine the opinions of students receiving geography pedagogical formation education on the “Special Teaching Methods” course. The study was designed with a qualitative approach and conducted in a descriptive survey model. The research group of the study consisted of 52 students studying in the Pedagogical Formation Education Geography Teaching Program. In the study, opinions on the “Special Teaching Methods” course were obtained. A personal information form and a form consisting of semi-structured questions were used as data collection tools. The obtained data were analyzed by content analysis, and a scheme in which the themes and codes of the outcomes came to the forefront was created using the N-Vivo 9 program. Preservice teachers think that the “Special Teaching Methods” course provides acquisitions for students, the profession, and themselves. Student acquisitions were evaluated in terms of affective, cognitive, and personality development. Contribution of the course to the profession is about designing the educational environment, students and classroom management. Getting rid of prejudices and developing positive attitudes are among the prominent codes in terms of the contribution to themselves. According to the results of the study, the comparison of the acquisitions and opinions of geography preservice teachers studying at the faculty of education and geography preservice teachers receiving pedagogical formation education about the “Special Teaching Methods” course by supporting them with the observation form is among the suggestions of the study.
Geography Teaching Special Teaching Methods Pedagogical Formation
Bu araştırmanın amacı Coğrafya pedogojik formasyon eğitimi alan öğrencilerin “Özel Öğretim Yöntemleri” dersine yönelik görüşlerini almaktır. Araştırma nitel yaklaşımla dizayn edilmiştir ve betimsel tarama modelindedir. Çalışmanın araştırma grubunu Pedagojik Formasyon Eğitimi Programı Coğrafya Öğretmenliği alanında öğrenim gören 52 öğrenci oluşturmaktadır. Çalışmada “Özel Öğretim Yöntemleri” dersine ilişkin görüş alınmıştır. Veri toplama aracı olarak kişisel bilgi formu ve yarı yapılandırılmış sorulardan oluşan bir form kullanılmıştır. Elde edilen veriler içerik analizi ile çözümlenmiştir ve N Vivo 9 programı ile çıktılara ait tema ve kodların ön plana çıktığı bir şema oluşturulmuştur. Öğretmen adayları “Özel Öğretim Yöntemleri” dersinin; öğrenciye, mesleğe ve kendilerine yönelik kazanımlar sağladığını düşünmektedir. Öğrenciye yönelik kazanımlar; duyuşsal, bilişsel ve kişilik gelişi açısından değerlendirilmiştir. Dersin mesleğe ilişkin katkıları eğitim öğretim ortamı tasarlama, öğrenciler ve sınıf yönetimine dairdir. Önyargılardan kurtulma ve olumlu tutum geliştirme kendine sağladığı katkılar açısından öne çıkan kodlardandır. Araştırma sonuçlarından hareketle eğitim fakültesinde öğrenim gören coğrafya öğretmen adayları ile pedagojik formasyon eğitimi alan coğrafya öğretmen adaylarının “özel öğretim yöntemleri” dersine ilişkin görüş ve kazanımlarının gözlem formuyla desteklenerek karşılaştırılması araştırmanın önerileri arasındadır.
Coğrafya Öğretimi Özel Öğretim Yöntemleri Pedagojik Formasyon
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Eğitim Üzerine Çalışmalar |
Bölüm | Research Article |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Ocak 2020 |
Kabul Tarihi | 13 Haziran 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2020 Cilt: 28 Sayı: 1 |