Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Okul Yöneticilerine Verilen İnceleme/Soruşturma Görevlerine İlişkin Okul Yöneticilerinin ve Öğretmenlerin Görüşleri

Yıl 2020, Cilt: 28 Sayı: 6, 2450 - 2464, 30.11.2020

Öz

Okul yöneticilerine verilen inceleme/soruşturma görevlerine ilişkin okul yöneticileri ile öğretmenlerin görüşlerini belirlemeyi amaçlayan bu araştırma, olgubilim (fenomenoloji) araştırma modelinde desenlenmiştir. Verilerin görüşme yoluyla toplandığı bu araştırmada verilerin analizinde içerik analizi tekniği kullanılmıştır. Veriler, araştırmacılar tarafından geliştirilen yarı yapılandırılmış görüşme formuyla toplanmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu, 30 okul yöneticisi ile 26 öğretmen oluşturmaktadır. Çalışma grubunun belirlenmesinde amaçlı örneklem yöntemlerinden ölçüt örnekleme yöntemi kullanılmıştır. Araştırmada okul yöneticilerinin uzmanlık gerektiren inceleme/soruşturma görevlerinde kendilerini yetersiz gördükleri, bu görevlerin zaman kaybına ve insan ilişkilerinin bozulmasına neden olduğu, bu konuda verilen eğitimlerin yetersiz olduğu sonucuna ulaşılırken; öğretmenlerin ise benzer gerekçelerle okul yöneticilerinin inceleme/soruşturma görevlerini doğru yapamadıklarına inandıkları sonucuna ulaşılmıştır.

Kaynakça

  • Akan, D. (2016). Akademisyenlerin inceleme/soruşturma görev zorluklarına ilişkin görüşleri. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 13(33), 212-226
  • Ayvaz, M. (2017). Okul müdürlerinin muhakkiklik görevine ilişkin görüşleri. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Başaran, İ.E. ve Çınkır, Ş. (2013). Türk eğitim sistemi ve okul yönetimi. Ankara: Siyasal Kitabevi.
  • Beyhan, A. (2008). İlköğretim müfettişlerinin disiplin soruşturması sürecinde karşılaştıkları sorunlar. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Bilgin, N. (2014). Sosyal bilimlerde içerik analizi: Teknikler ve örnek çalışmalar. Ankara: Siyasal Kitabevi.
  • Bursalıoğlu, Z. (2019). Okul yönetiminde yeni yapı ve davranış. Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Büyüköztürk, Ş., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş., Demirel, F. ve Çakmak, E. K. (2018). Bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Cereci, C. (2018). Okul yöneticilerinin mevzuatta olmasa bile fazladan yüklenmek durumunda kaldığı sorumluluklar. Çağdaş Yönetim Bilimleri Dergisi, 5(2), 119-127
  • Cereci, C. (2019). Okul yöneticilerinin mevzuattan kaynaklanan sorumluluklarına ek olarak sahip olmaları gerektiğini düşündükleri sorumluluklar. 21. Yüzyılda Eğitim ve Toplum, 8(22), 109-123.
  • Çelebi, N., Övür, M. ve Eravcı, F. (2017). Soruşturma grubunda görev yapan il eğitim denetmenlerinin süreç içinde karşılaştıkları sorunlar. Celal Bayar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 15(1) , 1-30
  • Dal, S. (2019). Okul müdürlerinin muhakkiklik görevine ilişkin görüşleri (Bağcılar, Bakırköy, Başakşehir, Esenler ve Zeytinburnu örneği). Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, İstanbul Aydın Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul
  • Düztepe, H. (2019). Öğretmen, yönetici ve müfettişlerin okul müdürlerinin muhakkiklik görevlerine ilişkin görüşleri. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Akdeniz Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara
  • Ekiz, D. (2016). Eğitimde araştırma yöntem ve metotlarına giriş. Ankara: Anı Yayıncılık
  • Güçlü, N. (1997). Eğitim lideri olarak okul yöneticisi. Milli Eğitim Dergisi. (134), 50-55
  • Gül, İ. (2017). Maarif müfettişleri başkanlıklarının kaldırılmasıyla ilgili müfettiş görüşleri. Uşak Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 10(2), 23-38
  • Gürsel, M. (2012). Türk eğitim sistemi ve okul yönetimi. Ankara: Eğitim Kitabevi.
  • İlgar, L. (2005). Eğitim yönetimi, okul yönetimi, sınıf yönetimi. İstanbul: Beta Yayınları.
  • Karagöz, İ. (2016). İnceleme ve soruşturma rehberi. Ankara: DİB Yayınları.
  • Lewis, P.S., Goodman, S.H., ve Fandt, P.M. (2000). Management challenges in the 21. century. Minneapolis: West Group.
  • Milli Eğitim Bakanlığı [MEB]. (2008). Disiplin amirleri ve muhakkikler için soruşturma rehberi. Ankara: Teftiş Kurulu Başkalığı Yayınları.
  • Milli Eğitim Bakanlığı [MEB]. (2013). Millî Eğitim Bakanlığı Ortaöğretim Kurumları Yönetmeliği. 07.09.2013 tarih ve 28758 sayılı Resmî Gazete.
  • Milli Eğitim Bakanlığı [MEB]. (2014). Millî Eğitim Bakanlığı Okul Öncesi Eğitim ve İlköğretim Kurumları Yönetmeliği. 26/7/2014 tarih ve 29072 sayılı Resmî Gazete.
  • Özdem, G. Albay, T. ve Çelik, İ. (2012). Eğitim denetmenlerinin soruşturma sürecinde göstermiş oldukları davranışlara ilişkin öğretmen görüşleri, International Journal of Human Sciences, (9)2, 1591-1618.
  • Özmen, F. ve Şahin, Ş. (2010). İlköğretim müfettişlerinin soruşturma görevini yerine getirirken karşılaştığı sorunlar. Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, (15), 92-109
  • Resmi Gazete. (2016). Millî Eğitim Bakanlığı’nın Teşkilat ve Görevleri Hakkında Kanun Hükmünde Kararname ile Bazı Kanun ve Kanun Hükmünde Kararnamelerde Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun. 9 Aralık 2016 tarih ve 29913 sayılı Resmî Gazete
  • Şirin, A. ve Dal, S. (2019). Okul müdürlerinin muhakkiklik görevine ilişkin görüşleri: Bağcılar, Bakırköy, Başakşehir, Esenler ve Zeytinburnu örneği. İstanbul Aydın Üniversitesi Dergisi, 11(3), 215-240
  • Taş, H. ve Kıroğlu, K. (2018). Sınıf öğretmenlerinin disiplin suçlarına ve disiplin cezalarına ilişkin bilgi düzeylerinin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 14(3), 1120-1137
  • Taş, H. ve Kıroğlu, K. (2019). İlköğretim kurumlarında görev yapan öğretmenlerin işledikleri disiplin suçları ile aldıkları disiplin cezalarının çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. İlköğretim Online, 18(1), 78-96.
  • Taymaz, H.(2015). Teftiş: Kavramlar, ilkeler, yöntemler. Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Weber, M. (2018). Bürokrasi ve otorite. (B. Akın, Çev.) Ankara: Adres Yayınları.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2018). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayınları.
  • Yıldırım, N. (2011). Yöneticilik görevinin okul müdürlerine olumlu ve olumsuz katkıları. Eğitim ve Bilim, 36(161), 230-245
Toplam 32 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Eğitim Üzerine Çalışmalar
Bölüm Research Article
Yazarlar

Halil Taş 0000-0002-5219-1123

Serkan Şeker Bu kişi benim 0000-0003-1570-6818

Yayımlanma Tarihi 30 Kasım 2020
Kabul Tarihi 4 Temmuz 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020 Cilt: 28 Sayı: 6

Kaynak Göster

APA Taş, H., & Şeker, S. (2020). Okul Yöneticilerine Verilen İnceleme/Soruşturma Görevlerine İlişkin Okul Yöneticilerinin ve Öğretmenlerin Görüşleri. Kastamonu Education Journal, 28(6), 2450-2464.

10037