Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Vikipedia Deneyiminin Öğretmen Adaylarının Okuma-Yazma Tutumları ve Motivasyonlarına Etkisi

Yıl 2021, Cilt: 29 Sayı: 3, 694 - 704, 01.09.2021

Öz

Bu araştırmada, Web 2.0 araçlarından Vikipedi uygulamasında içerik oluşturmayı deneyimleyen öğretmen adaylarının okuma ve yazmaya yönelik tutumlarının ve motivasyon düzeylerinin belirlenmesi amaçlanmıştır. Çalışma 2019-2020 eğitim öğretim yılı bahar döneminde Yeni Türk Edebiyatı dersi kapsamında gerçekleştirilmiştir. Araştırmada nitel ve nicel veriler kullanılmış, karma yöntem benimsenmiştir. Araştırmada veri toplama aracı olarak “Nicel verilerin toplanmasında “Kişisel Bilgi Formu”, “Okuma ve Yazma Etkinliklerine Yönelik Tutum Ölçeği” ve “Öğretim Materyali Motivasyon Ölçeği” kullanılmıştır. Öğretmen adayları okudukları eseri Web 2.0 araçlarından Vikipedi uygulaması içeriğinde yer alan bilgileri karşılaştırmak, eksiklik yahut fazlalıkları değerlendirmek yoluyla ele almış, buna yönelik okumalar yapmış, eksiklikleri yazmak (Vikipedi’de silinmezse) yoluyla belirlemişlerdir. Buna yönelik olarak çalışmada öğretmen adaylarının, okumaya yönelik tutumları yüksek düzeyde ve olumlu; yazmaya yönelik tutumları orta düzeyde ve olumlu; motivasyon düzeyleri ise yüksek olarak belirlenmiştir. Çalışmanın nitel boyutunda öğretmen adayları uygulamayı farklı, kitabı daha fazla anlamak için yararlı, geliştirici, güzel, dikkat ve ilgi çekici, keyifli, zaman zaman zorlayıcı bulduklarını ifade etmişlerdir.

Kaynakça

  • Akar, E. (2010). Sanal Toplulukların Bir Türü Olarak Sosyal Ağ Siteleri - Bir Pazarlama İletişim Kanalı Olarak İşleyişi. Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 10 (1), 107-122.
  • Apollonio DE, Broyde K, Azzam A, De Guia M, Heilman J, Brock T. (2018). Pharmacy students can improve access to quality medicines information by editing Wikipedia articles. BMC Med Educ. 18(1), 265.
  • Creswell, J. W. (2003). Research Design: Qualitative, Quantitative And Mixed Methods Approaches. Thousand Oaks, CA: Sage Publications, Inc.
  • Creswell, J. W.,& Plano-Clark, V. L. (2007). Designing and conducting mixed methods research. Thousand Oaks, Calif: SAGE Publications.
  • Grosseck, G. (2008). To use or not to use web 2.0 in higher education? Procedia Social and Behavioral Sciences, 1, 478–482.
  • Gürgan, S. (2012). Açık ve Uzaktan Öğrenmede Etkileşim Aracı Olarak Web 2.0 Teknolojilerinin Kullanımı: Kurumsal Bir Sosyal Ağ Sitesinin Özelliklerinin Belirlenmesi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Eskişehir.
  • Farič, N., Potts, H.W. (2014). Motivations for contributing to health-related articles on Wikipedia: an interview study. J Med Internet Res, 16(12). e260.
  • Horzum, M.B. (2010). Öğretmenlerin Web 2.0 Araçlarından Haberdarlığı, Kullanım Sıklıkları ve Amaçlarının Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi. Uluslararası İnsan Bilimleri Dergisi, 7 (1), 603-634.
  • Karaman, S., Yıldırım, S. ve Kaban A. (2008). Öğrenme 2.0 Yaygınlaşıyor: Web 2.0 Uygulamalarının Eğitimde Kullanımına İlişkin Araştırmalar ve Sonuçları. XIII. Türkiye’de İnternet Konferansı Bildirileri 22-23 Aralık. Orta Doğu Teknik Üniversitesi, Ankara.
  • Kutu, H., ve Sozbilir, M. (2011). Öğretim materyalleri motivasyon anketinin Türkçeye uyarlanması: Güvenirlik ve geçerlik çalışması. Necatibey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen ve Matematik Eğitimi Dergisi, 5(1).
  • Schwartz, L, Clark, S., Cossarin, M. & Rudolph, J. (2004). “Technical Evaluation Report 27. Educational Wikis: features and selection criteria”. The International Review of Research in Open and Distance Learning, 5 (1), ISSN: 1492-3831.
  • Öztürk, H.İ. (2013). Wikipedia as a teaching tool for technological pedagogical content knowledge (TPCK) development in pre-service history teacher education. African Journal of Home Economics Education. 1 (5), 103-111.
  • Temizkan, M. ve Sallabaş, E. (2009). Öğretmen Adaylarının Okuma ve Yazmaya Yönelik Tutumlarının Karşılaştırılması. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 8 (27), 155-176.
  • Vikipedi (2009). Erişim adresi: https://tr.Vikipedi.org/wiki/Vikipedi:Hakk%C4%B1nda
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2006). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri, Ankara: Seçkin Yayınevi.
  • Yılmaz, B. N. (2009), “The Impact of Wiki on the Motivation of EFL Learners” (unpublished) Edited by: Assoc. Prof Kamile Hamiloğlu.

Pre-service Teachers' Views on Reading-Writing and Motivation of the Wikipedia Experience: A Qualitative Case Study

Yıl 2021, Cilt: 29 Sayı: 3, 694 - 704, 01.09.2021

Öz

In this study, it was aimed to determine the attitudes and motivation levels of teacher candidates who experience creating content in the Vikipedi application from Web 2.0 tools. The study was conducted in the spring semester of the 2019-2020 academic year as part of the new Turkish literature course. Qualitative and quantitative data were used in the research and mixed method was adopted. “Personal Data Form“,” attitude scale for reading and writing activities “and” teaching material motivation scale “were used as data collection tools in the research. Candidates for teachers addressed the work they read by comparing the information contained in the content of the Vikipedi application from Web 2.0 tools, evaluating deficiencies or surpluses, making readings for it, and identifying deficiencies by writing (if not deleted on Wikipedia). For this purpose, the attitudes of teacher candidates towards reading determined as positive and high levels; writing were determined as positive and high levels of motivation. In the qualitative dimension of the study, teacher candidates expressed that they found the application different, useful for understanding the book more, developer, beautiful, attention-seeking and engaging, enjoyable, at times challenging

Kaynakça

  • Akar, E. (2010). Sanal Toplulukların Bir Türü Olarak Sosyal Ağ Siteleri - Bir Pazarlama İletişim Kanalı Olarak İşleyişi. Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 10 (1), 107-122.
  • Apollonio DE, Broyde K, Azzam A, De Guia M, Heilman J, Brock T. (2018). Pharmacy students can improve access to quality medicines information by editing Wikipedia articles. BMC Med Educ. 18(1), 265.
  • Creswell, J. W. (2003). Research Design: Qualitative, Quantitative And Mixed Methods Approaches. Thousand Oaks, CA: Sage Publications, Inc.
  • Creswell, J. W.,& Plano-Clark, V. L. (2007). Designing and conducting mixed methods research. Thousand Oaks, Calif: SAGE Publications.
  • Grosseck, G. (2008). To use or not to use web 2.0 in higher education? Procedia Social and Behavioral Sciences, 1, 478–482.
  • Gürgan, S. (2012). Açık ve Uzaktan Öğrenmede Etkileşim Aracı Olarak Web 2.0 Teknolojilerinin Kullanımı: Kurumsal Bir Sosyal Ağ Sitesinin Özelliklerinin Belirlenmesi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Eskişehir.
  • Farič, N., Potts, H.W. (2014). Motivations for contributing to health-related articles on Wikipedia: an interview study. J Med Internet Res, 16(12). e260.
  • Horzum, M.B. (2010). Öğretmenlerin Web 2.0 Araçlarından Haberdarlığı, Kullanım Sıklıkları ve Amaçlarının Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi. Uluslararası İnsan Bilimleri Dergisi, 7 (1), 603-634.
  • Karaman, S., Yıldırım, S. ve Kaban A. (2008). Öğrenme 2.0 Yaygınlaşıyor: Web 2.0 Uygulamalarının Eğitimde Kullanımına İlişkin Araştırmalar ve Sonuçları. XIII. Türkiye’de İnternet Konferansı Bildirileri 22-23 Aralık. Orta Doğu Teknik Üniversitesi, Ankara.
  • Kutu, H., ve Sozbilir, M. (2011). Öğretim materyalleri motivasyon anketinin Türkçeye uyarlanması: Güvenirlik ve geçerlik çalışması. Necatibey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen ve Matematik Eğitimi Dergisi, 5(1).
  • Schwartz, L, Clark, S., Cossarin, M. & Rudolph, J. (2004). “Technical Evaluation Report 27. Educational Wikis: features and selection criteria”. The International Review of Research in Open and Distance Learning, 5 (1), ISSN: 1492-3831.
  • Öztürk, H.İ. (2013). Wikipedia as a teaching tool for technological pedagogical content knowledge (TPCK) development in pre-service history teacher education. African Journal of Home Economics Education. 1 (5), 103-111.
  • Temizkan, M. ve Sallabaş, E. (2009). Öğretmen Adaylarının Okuma ve Yazmaya Yönelik Tutumlarının Karşılaştırılması. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 8 (27), 155-176.
  • Vikipedi (2009). Erişim adresi: https://tr.Vikipedi.org/wiki/Vikipedi:Hakk%C4%B1nda
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2006). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri, Ankara: Seçkin Yayınevi.
  • Yılmaz, B. N. (2009), “The Impact of Wiki on the Motivation of EFL Learners” (unpublished) Edited by: Assoc. Prof Kamile Hamiloğlu.
Toplam 16 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil İngilizce
Konular Eğitim Üzerine Çalışmalar
Bölüm Research Article
Yazarlar

Funda Erdoğdu 0000-0003-4597-125X

Ayşe Derya Eskimen 0000-0002-9155-9971

Yayımlanma Tarihi 1 Eylül 2021
Kabul Tarihi 25 Nisan 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021 Cilt: 29 Sayı: 3

Kaynak Göster

APA Erdoğdu, F., & Eskimen, A. D. (2021). Pre-service Teachers’ Views on Reading-Writing and Motivation of the Wikipedia Experience: A Qualitative Case Study. Kastamonu Education Journal, 29(3), 694-704.

10037