Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Öyküsel Kimlik Farkındalığı Ölçeği’nin (ÖKFÖ) Türkçe Formunun Geçerlilik ve Güvenirlik Çalışması

Yıl 2021, Cilt: 29 Sayı: 3, 769 - 777, 01.09.2021
https://doi.org/10.24106/kefdergi.882170

Öz

Çalışmanın amacı: Bu çalışmanın amacı Hallford ve Mellor (2017) tarafından geliştirilen Öyküsel Kimlik Farkındalığı Ölçeği’ni (ÖKFÖ) Türkçeye uyarlamak ve ölçeğin geçerlik ve güvenirliğini incelemektir.
Materyal ve Yöntem: Çalışma grubu Marmara Üniversitesi Diş Hekimliği Fakültesi, Eğitim Fakültesi ve formasyon grubu öğrencileri ile Bilgi Üniversitesi Hemşirelik bölümünde öğrenim görmekte olan 539 üniversite öğrencisi oluşturmaktadır. Geçerlik ve güvenirlik analizleri SPSS.21 ve AMOS 25 programları aracılığı ile gerçekleştirilmiştir.
Bulgular: Ölçeğin yapı geçerliliği için yapılan Doğrulayıcı faktör analizi neticesinde ölçeğin kabul edilebilir uyum gösterdiği görülmektedir. Ölçek maddelerinin faktör yükleri .65 ile .91 arasında değişmektedir. Ölçeğin alt boyutlarının iç tutarlılık güvenirlik katsayıları .84 ile .94 ve test tekrar test katsayıları .77 ile .95 arasında değişmektedir. ÖKFÖ ile yaşam doyumu, genel yeterlik, öz saygı ve yaşamın anlamı arasındaki anlamlı ilişki ölçeğin ölçüt bağıntılı geçerliğin sağlandığını göstermektedir.
Önemli Vurgular: Bu bulgular doğrultusunda ÖKFÖ’nün Türkçe formu Türkiye’de yürütülecek bilimsel araştırmalarda geçerli ve güvenilir bir ölçme aracı olarak kullanılabilmektedir.

Kaynakça

  • Adler, J. M., Dunlop, W. L., Fivush, R., Lilgendahl, J. P., Lodi-Smith, J., McAdams, D. P., McLean, K. C., Pasupathi, M. & Syed, M. (2017). Research methods for studying narrative identity: A primer. Social Psychological and Personality Science, 8(5), 519-527.
  • Akın, A. ve Taş, İ. (2015). Yaşam Anlamı Ölçeği: Geçerlik ve güvenirlik çalışması. International Periodical for the Languages, Literature and History of Turkish or Turkic, 10(3), 27-36.
  • Aypay, A. (2010). Genel Öz Yeterlik Ölçeği' nin Türkçe' ye uyarlama çalışması. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 11(2), 113-131.
  • Çokluk, Ö., Şekercioğlu, G. ve Büyüköztürk, Ş. (2016). Sosyal Bilimler için çok değişkenli istatistik: SPSS ve LISREL uygulamaları. Pegem yayınları.
  • Çuhadaroğlu, F. (1986). Adolesanlarda benlik saygısı. Uzmanlık tezi. Ankara, Hacettepe Üniversitesi Tıp Fakültesi.
  • Diener, E. D., Emmons, R. A., Larsen, R. J., & Griffin, S. (1985). The satisfaction with life scale. Journal of personality assessment, 49(1), 71-75.
  • Durak, M., Senol-Durak, E., & Gencoz, T. (2010). Psychometric properties of the Satisfaction with Life Scale among Turkish university students, correctional officers, and elderly adults. Social Indicators Research, 99(3), 413-429. doi: 10.1007/s11205-010-9589-4
  • Habermas, T., & Bluck, S. (2000). Getting a life: The emergence of the life story in adolescence. Psychological Bulletin, 126, 748–769.
  • Habermas, T., & Köber, C. (2015). Autobiographical reasoning is constitutive for narrative identity: The role of the life story for personal continuity. The Oxford Handbook of Identity Development, 149-165
  • Hallford, D. J. & Mellor, D. (2017). Development and validation of the Awareness of Narrative Identity Questionnaire (ANIQ). Assessment, 24(3), 399-413.
  • Karakoç, F. Y., & Dönmez, L. (2014). Ölçek geliştirme çalışmalarında temel ilkeler.Tıp Eğitimi Dünyası, 13(40), 39-49. Köber, C., Schmiedek, F., & Habermas, T. (2015). Characterizing lifespan development of three aspects of coherence in life narratives: A cohort- sequential study. Developmental Psychology, 51(2), 260.
  • Linde, C. Life stories: The creation of coherence. Oxford University Press; 1993.
  • McAdams, D. P. (1996). Personality, modernity, and the storied self: A contemporary framework for studying persons. Psychological Inquiry, 7, 295–321.
  • McAdams, D. P., & Cox, K. S. (2010). Self and identity across the life span. The handbook of life-span development. R. Lerner, M. Lamb and A. Freund (Eds.) (158-207). John Wiley & Sons.
  • McAdams, D. P., & McLean, K. C. (2013). Narrative identity. Current Directions in Psychological Science, 22(3), 233-238.
  • McLean, K. C., Syed, M., Pasupathi, M., Adler, J. M., Dunlop, W. L., Drustrup, D., Fivush, R., Graci, M., Lilgrndahl, J.P.,& McAdams, D. P. (2019). The empirical structure of narrative identity: The initial Big Three. Journal of Personality and Social Psychology.
  • Scholz, U., Gutierrez- Dona, B., Sud, S. & Schwarzer, R. (2002). Is general self efficacy a universal construct? European Journal of Psychological Assessment, 18 (3), 242-251.
  • Steger, M. F., Frazier, P., Oishi, S., & Kaler, M. (2006). The meaning in life questionnaire: Assessing the presence of and search for meaning in life. Journal of Counseling Psychology, 53(1), 80.
  • Vignoles, V. L., Schwartz, S. J., & Luyckx, K. (2011). Introduction: Toward an integrative view of identity. In Handbook of identity theory and research (pp. 1-27). Springer.
  • Waters, T. E., Köber, C., Raby, K. L., Habermas, T., & Fivush, R. (2019). Consistency and stability of narrative coherence: An examination of personal narrative as a domain of adult personality. Journal of personality, 87(2), 151-162.

The Validity and Reliability of Turkish Version of Awareness of Narrative Identity Questionnaire (ANIQ)

Yıl 2021, Cilt: 29 Sayı: 3, 769 - 777, 01.09.2021
https://doi.org/10.24106/kefdergi.882170

Öz

Purpose The aim of this study is to adopt Awareness of Narrative Identity Questionnaire (ANIQ) developed by Hallford & Mellor into Turkish and examine the validity and reliability of the questionnaire.
Design/Methodology/Approach: The study group consists of 539 students from different universities including Marmara University Faculty of Dentistry and various departments of Atatürk Education Faculty, Marmara University Formation and Bilgi University Nursing Department students. Confirmatory factor analysis (CFA) was performed during adaption of the questionnaire and the data obtained was analyzed by using SPSS.21 and AMOS 25 analysis programs.
Findings: As a result of the CFA for construct validity, the fit indices were found to be acceptable. The factor loadings of the scale items ranged from .65 to .91. The internal consistency reliability coefficients of the sub-dimensions of the scale ranged from .84 to .94 and test-retest coefficients ranged from .77 to .95. The meaningful relationship between life satisfaction, general competence, self-esteem and the meaning of life show the criterion-related validity of the scale.
Highlights: In line the results of the adaptation of the Awareness of Narrative Identity Questionnaire into Turkish indicate that the Turkish version of the scale can be used in researches as a valid and reliable measurement tool.

Kaynakça

  • Adler, J. M., Dunlop, W. L., Fivush, R., Lilgendahl, J. P., Lodi-Smith, J., McAdams, D. P., McLean, K. C., Pasupathi, M. & Syed, M. (2017). Research methods for studying narrative identity: A primer. Social Psychological and Personality Science, 8(5), 519-527.
  • Akın, A. ve Taş, İ. (2015). Yaşam Anlamı Ölçeği: Geçerlik ve güvenirlik çalışması. International Periodical for the Languages, Literature and History of Turkish or Turkic, 10(3), 27-36.
  • Aypay, A. (2010). Genel Öz Yeterlik Ölçeği' nin Türkçe' ye uyarlama çalışması. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 11(2), 113-131.
  • Çokluk, Ö., Şekercioğlu, G. ve Büyüköztürk, Ş. (2016). Sosyal Bilimler için çok değişkenli istatistik: SPSS ve LISREL uygulamaları. Pegem yayınları.
  • Çuhadaroğlu, F. (1986). Adolesanlarda benlik saygısı. Uzmanlık tezi. Ankara, Hacettepe Üniversitesi Tıp Fakültesi.
  • Diener, E. D., Emmons, R. A., Larsen, R. J., & Griffin, S. (1985). The satisfaction with life scale. Journal of personality assessment, 49(1), 71-75.
  • Durak, M., Senol-Durak, E., & Gencoz, T. (2010). Psychometric properties of the Satisfaction with Life Scale among Turkish university students, correctional officers, and elderly adults. Social Indicators Research, 99(3), 413-429. doi: 10.1007/s11205-010-9589-4
  • Habermas, T., & Bluck, S. (2000). Getting a life: The emergence of the life story in adolescence. Psychological Bulletin, 126, 748–769.
  • Habermas, T., & Köber, C. (2015). Autobiographical reasoning is constitutive for narrative identity: The role of the life story for personal continuity. The Oxford Handbook of Identity Development, 149-165
  • Hallford, D. J. & Mellor, D. (2017). Development and validation of the Awareness of Narrative Identity Questionnaire (ANIQ). Assessment, 24(3), 399-413.
  • Karakoç, F. Y., & Dönmez, L. (2014). Ölçek geliştirme çalışmalarında temel ilkeler.Tıp Eğitimi Dünyası, 13(40), 39-49. Köber, C., Schmiedek, F., & Habermas, T. (2015). Characterizing lifespan development of three aspects of coherence in life narratives: A cohort- sequential study. Developmental Psychology, 51(2), 260.
  • Linde, C. Life stories: The creation of coherence. Oxford University Press; 1993.
  • McAdams, D. P. (1996). Personality, modernity, and the storied self: A contemporary framework for studying persons. Psychological Inquiry, 7, 295–321.
  • McAdams, D. P., & Cox, K. S. (2010). Self and identity across the life span. The handbook of life-span development. R. Lerner, M. Lamb and A. Freund (Eds.) (158-207). John Wiley & Sons.
  • McAdams, D. P., & McLean, K. C. (2013). Narrative identity. Current Directions in Psychological Science, 22(3), 233-238.
  • McLean, K. C., Syed, M., Pasupathi, M., Adler, J. M., Dunlop, W. L., Drustrup, D., Fivush, R., Graci, M., Lilgrndahl, J.P.,& McAdams, D. P. (2019). The empirical structure of narrative identity: The initial Big Three. Journal of Personality and Social Psychology.
  • Scholz, U., Gutierrez- Dona, B., Sud, S. & Schwarzer, R. (2002). Is general self efficacy a universal construct? European Journal of Psychological Assessment, 18 (3), 242-251.
  • Steger, M. F., Frazier, P., Oishi, S., & Kaler, M. (2006). The meaning in life questionnaire: Assessing the presence of and search for meaning in life. Journal of Counseling Psychology, 53(1), 80.
  • Vignoles, V. L., Schwartz, S. J., & Luyckx, K. (2011). Introduction: Toward an integrative view of identity. In Handbook of identity theory and research (pp. 1-27). Springer.
  • Waters, T. E., Köber, C., Raby, K. L., Habermas, T., & Fivush, R. (2019). Consistency and stability of narrative coherence: An examination of personal narrative as a domain of adult personality. Journal of personality, 87(2), 151-162.
Toplam 20 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil İngilizce
Konular Eğitim Üzerine Çalışmalar
Bölüm Research Article
Yazarlar

Erdem Sevim 0000-0002-8887-6060

Mustafa Otrar 0000-0001-8543-6177

Yayımlanma Tarihi 1 Eylül 2021
Kabul Tarihi 4 Haziran 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021 Cilt: 29 Sayı: 3

Kaynak Göster

APA Sevim, E., & Otrar, M. (2021). The Validity and Reliability of Turkish Version of Awareness of Narrative Identity Questionnaire (ANIQ). Kastamonu Education Journal, 29(3), 769-777. https://doi.org/10.24106/kefdergi.882170

10037