Çalışmanın amacı: Bu çalışmanın amacı, 5. ve 6. sınıf bilişim teknolojileri ve yazılım dersindeki donanım birimlerinin görevlerini ve veri iletimini anlatan eğitsel dijital bir oyunun, farklı oyuncu tiplerine uygun tasarlanması ve geliştirilmesidir.
Materyal ve Yöntem: Çalışma tasarım tabanlı araştırma yöntemlerinden gelişimsel araştırma yöntemi ile yürütülmüştür. Oyun tasarım sürecinde gelişimsel araştırma yöntemine uygun olarak ürün tasarımı, geliştirme ve değerlendirme aşamaları gerçekleştirilmiştir. Ürün tasarımı ve geliştirme çalışmaları tasarım tabanlı araştırmaya uygun olarak üç aşamada gerçekleştirilmiştir. Her aşamada yapılan çalışmalar 14 kişilik uzman ekip tarafından değerlendirilmiş, oyunda gerekli düzeltmeler yapılarak bir sonraki aşamaya geçilmiştir.
Bulgular: Çalışmanın ilk aşamasında oyun kurgusuna yönelik değerlendirmeler yapılmıştır. Bu aşamada senaryo yazımı, senaryonun oyuncu tiplerine göre hazırlanması ve senaryo çizimleri ile ilgili veriler elde edilmiştir. Gerekli düzenlemeler yapıldıktan sonra ikinci aşamaya geçilmiştir. İkinci aşamada oyunun üç boyutlu tasarım çalışmalarına yönelik değerlendirmeler yapılmıştır. Bu aşamada farklı oyuncu tiplerinin puan toplama şekli, süre, farklı oyuncu tiplerinin kullandığı aksesuarların görevleri, oyuncunun oyundaki birimlere ulaşma şekilleri ve karakterlerin tasarımı ile ilgili veriler elde edilmiştir. Uzman değerlendirmesinden sonra düzenlemeler yapılarak üçüncü aşamaya geçilmiştir. Üçüncü aşamada oyundaki geri bildirim, karakterlerin birbiriyle etkileşimi ve ekrana gelen diyalog pencereleri ile ilgili veriler elde edilerek, düzenlemeler yapılmıştır.
Önemli Vurgular: Bu çalışmada eğitsel dijital oyun tasarım sürecindeki aşamalar belirlenmiş, çalışma sonunda müfredattaki kazanımlara ve farklı oyuncu tiplerine uygun üç boyutlu eğitsel bir oyun geliştirilmiştir.
Eğitsel Dijital Oyun Tasarımı Bilişim Teknolojileri ve Yazılım Dersi Donanım Birimleri Senaryo Oluşturma Oyuncu Tipleri Gelişimsel Araştırma Yöntemi
TÜBİTAK 1001
118R034
Bu çalışma TÜBİTAK 1001 118R034 no’ lu “Ortaokul Öğrencileri için Programlama Öğretimine Yönelik Oyun Tabanlı Uyarlanabilir Bir Ortamın Geliştirilmesi ve Öğrencilerin Bilgi İşlemsel Düşünme Becerisine Etkisinin İncelenmesi” projesi kapsamında gerçekleştirilmiştir.
Purpose: The aim of this study is to design and develop an educational digital game that explains the tasks and data transmission of hardware units in the 5th and 6th grade information technologies and software course, suitable for different player types.
Design/Methodology/Approach: The study was implemented with a developmental research method, one of the design-based research methods. In the game design process, product design, development, and evaluation phases were carried out in accordance with the developmental research method. Product design and development studies were carried out in three stages in accordance with design-based research. The studies done at each stage was evaluated by a team of 14 experts, the necessary corrections were made in the game and the next stage was passed.
Findings: In the first stage of the study, evaluations were made for the game design. At this stage, data on writing scenario, preparation of the scenario according to player types and scenario drawings were obtained. After the necessary arrangements were made, the second stage was started. In the second stage, evaluations were made for the 3D design studies of the game. At this stage, data were obtained about the way different player types collect points, the duration, the tasks of the accessories used by different player types, the way the player reaches the units in the game and the design of the characters. After the evaluation, arrangements were made, the third stage was started. In the third stage, results about the feedback in the game, the interaction of the characters and the dialogue windows that appear on the screen were obtained and arrangements were made.
Highlights: In this study, the stages in the educational digital game design process were determined, and at the end of the study, a 3D educational game was developed in accordance with the acquirements in the curriculum and different player types.
Educational Digital Game Design Information Technologies and Software Course Hardware Units Scenario Creation Player Types Developmental Research Method
118R034
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | Eğitim Üzerine Çalışmalar |
Bölüm | Research Article |
Yazarlar | |
Proje Numarası | 118R034 |
Yayımlanma Tarihi | 28 Şubat 2022 |
Kabul Tarihi | 31 Mayıs 2021 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2022 Cilt: 30 Sayı: 1 |