Purpose: The aim of this study is to determine the importance of visual materials in reading-comprehension and text analysis problems of hearing impaired students. For this purpose, the effects of the texts prepared with pictures and without pictures on the academic achievement of the students were evaluated.
Design/Methodology/Approach: Descriptive method was used in the study. The reason why this method is preferred is that the classes in the practice school are a branch. The number of students in these branches is not sufficient to form a control group within the branch. For this, single group pretest-posttest pattern was preferred. Non-Illustrated-Text Reading Comprehension and Text Analysis were used as pre-test and Illustrated Text Reading Comprehension and Text Analysis study papers were used as post-test. The data were evaluated by using comparison method with class based and person based.
Findings: As a result of the study, it was determined that the illustrated texts are understood better and the text analysis is done better than the texts without pictures. However, the inverse proportion between grade levels UTW and PTW mean, it was concluded that the hearing impaired students needed less visual texts with their age. Therefore, for the younger age groups, the text with too few pictures resulted in an increase in the pictured text difference in favor of the text in parallel with the advancement of age.
Highlights: It is important that the teaching materials in all lessons, especially for Turkish lessons and generally based on reading, comprehension and interpretation, are illustrated as much as possible. Therefore, curricula should be enriched urgently. All teaching materials of schools providing education to hearing impaired children should be different and varied from the materials used in other normal schools. According to the audio results, the success of students with high hearing loss is quite low. For this reason, a planning should be made according to the audio results of all students, and flexible texts should be created in a way that the frequency of pictures in the same text varies even if the main ideas in the texts remain the same. Accordingly, the “audio status-text picture frequency” scale should be developed.
descriptive research model reading comprehension and text analysis Turkish lesson hearing impaired children special education
Çalışmanın amacı: Bu araştırma, işitme engelli öğrencilerin okuma-anlama ve metin çözümleme problemlerinin giderilmesinde görsel materyallerin önemini belirlemek amacıyla yapılmıştır. Bu amaçla resimli ve resimsiz olarak hazırlanan metinlerin öğrencilerin akademik başarılarına etkisi değerlendirilmiştir.
Materyal ve Yöntem: Bu araştırmada betimsel yöntem kullanılmıştır. Bu yöntemin tercih edilmesinin sebebi, uygulama okulundaki sınıfların birer şube olmasıdır. Öğrenci sayıları şube içerisinde kontrol gurubu oluşturacak yeterlilikte olmadığından, tek grup öntest-sontest desen tercih edilmiştir. Ön-test olarak Resimsiz Metin Okuma Anlama ve Metin Çözümleme, son-test olarak ise Resimli Metin Okuma Anlama ve Metin Çözümleme çalışma kâğıtları kullanılmıştır. Veriler, sınıf ve kişi bazında karşılaştırma yöntemi kullanılarak değerlendirilmiştir.
Bulgular: Çalışmanın sonucunda resimli metinlerin resimsiz metinlere göre daha iyi anlaşıldıkları ve metin çözümlemelerinin daha iyi yapıldığı tespit edilmiştir. Fakat sınıf seviyeleri ile resimsiz ve resimli çalışma sonuç ortalamaları arasındaki ters orantı, işitme engelli öğrencilerin yaşlarının ilerlemesiyle resimli metinlere daha az gereksinim duydukları sonucuna varılmıştır. Dolayısıyla daha erken yaştaki gruplar için çok resim az metin, yaşın ilerlemesine paralel olarak da resim-metin farkının metin lehinde artırılması sonucunu doğurmuştur.
Önemli Vurgular: Özelde Türkçe dersine yönelik, genelde ise okuma, anlama ve yorumlamaya dayalı bütün derslerdeki öğretim materyallerinin mümkün olduğunca resimli olması önemlidir. Dolayısıyla acilen bu konudaki gerekli müfredat zenginleştirilmeleri yapılmalıdır. İşitme engelli çocuklara eğitim-öğretim sunan okulların bütün öğretim materyallerinin diğer normal okullarda kullanılan materyallerden farklı ve çeşitli olması gereklidir. Odyo sonuçlarına göre, işitme kaybı fazla olan öğrencilerin başarıları da oldukça düşüktür. Bundan ötürü, bütün öğrencilerin odyo sonuçlarına göre bir planlama yapılmalı, metinlerdeki ana fikirler aynı kalsa bile aynı metin içerisindeki resim sıklığı değişiklik arz edecek şekilde esnek metinler oluşturmalıdır. Buna göre “odyo durumu-metin resim sıklığı” ölçeği geliştirilmelidir.
betimsel araştırma modeli okuma anlama ve metin çözümleme Türkçe dersi işitme engelli çocuklar özel eğitim
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | Eğitim Üzerine Çalışmalar |
Bölüm | Research Article |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 28 Ekim 2022 |
Kabul Tarihi | 25 Ekim 2022 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2022 Cilt: 30 Sayı: 4 |