Purpose: This study unveils academicians' mental images regarding the concept of artificial intelligence (AI) through metaphors.
Methodology: The study group included 93 academicians working at various universities in Türkiye and reached through convenient sampling. The data was collected through a semi-structured form. Content and descriptive analyses were adopted to analyse the data. The findings suggested that participants used 67 distinct metaphors and nine recurring metaphors to describe AI. Based on the justifications for the metaphors, the researchers identified categories. Then, the metaphors were ranked by their frequency and percentages.
Findings: The findings showed that metaphors fell within three categories which were positive, negative and ambivalence. In the positive category “Humanized Intelligence, Efficiency and Support, Learning and Knowledge Transfer, Innovation and Creativity”; in the negative category “Security Concerns, Loss of Control, Misleading, Ethical Concerns and Inequality” and ambivalence category “Power and Danger”, Innovation and Uncertainty”, “Efficiency and Risk” were the emerging themes. The most metaphors were used under the theme of “Efficiency and Support”.
Highlights: This study reveals that academicians generally perceive AI positively as a tool accelerating work processes and increasing efficiency. However, AI has negative aspects, such as security concerns, loss of control, ethical issues, and inequality. The study reveals that academicians tend to make a balanced assessment of AI, carefully weighing its potential benefits against its associated risks. This nuanced perspective offers valuable insights that can inform the development of future policies and best practices regarding AI integration.
Çalışmanın amacı: Bu çalışmanın amacı, akademisyenlerin yapay zekâ (YZ) kavramına ilişkin sahip oldukları zihinsel imgeleri metaforlar aracılığı ile ortaya koymaktır.
Yöntem: Türkiye’nin çeşitli üniversitelerinde görev yapan ve kolay ulaşılabilir örnekleme ile belirlen 93 akademisyen araştırmanın katılımcı grubunu oluşturmaktadır. Araştırmada mecazlar yoluyla veri toplama deseni tercih edilmiştir. Araştırmacılar tarafından hazırlanmış olan yarı yapılandırılmış form kullanılarak toplanan verilerin analizinde içerik ve betimsel analiz yöntemleri uygulanmıştır. Yapılan analizler sonucunda katılımcıların ürettikleri metaforlardan 67'sinin benzersiz olduğu, 9’unun ise birden fazla kez tekrarlandığı belirlenmiştir. Katılımcıların metaforları oluştururken kullandıkları gerekçeler doğrultusunda YZ kavramına ilişkin kavramsal kategoriler belirlenmiş, daha sonra metaforlar sıklık ve yüzdelik derecesine göre sıralanmıştır.
Bulgular: Yapılan analizler neticesinde metaforların olumlu, olumsuz, hem olumlu hem de olumsuz olmak üzere üç ana kategori altında toplandığı görülmüştür. Olumlu kategorisinde 4 tema (İnsanlaştırılmış Zekâ, Verimlilik ve Destek, Öğrenme ve Bilgi Aktarımı, Yenilik ve Yaratıcılık) olumsuz kategorisinde 4 tema (Güvenlik Sorunu, Kontrol Kaybı, Yanıltıcılık, Etik Sorunu ve Eşitsizlik) ve hem olumlu hem de olumsuz kategorisinde ise 3 tema (Güç ve Tehlike, Yenilik ve Belirsizlik, Verimlilik ve Risk) ortaya çıktığı görülmüştür. YZ’ye ilişkin görüşlerde olumlu kategorisinde en çok “Verimlilik ve Destek”, olumsuz kategorisinde “Kontrol Kaybı”, hem olumlu hem de olumsuz kategorisinde ise “Yenilik ve Belirsizlik” öne çıkan temalar olmuştur. Bütün temalar (n=11) birlikte değerlendirildiğinde ise YZ’ye yönelik algıların en çok “Verimlilik ve Destek” teması altında yoğunlaştığı görülmüştür.
Önemli Vurgular: Bu çalışma akademisyenlerin YZ’yi genellikle iş sürecini hızlandıran ve verimliliği artıran bir araç olarak olumlu bir şekilde algıladıklarını ancak YZ’nin güvenlik, kontrol kaybı, etik sorunlar ve eşitsizlik gibi olumsuz yönleri olduğunu da ortaya koymaktadır. Araştırmada akademisyenler tarafından YZ'nin faydaları ve potansiyel riskleri açısından görece dengeli bir değerlendirme yapıldığı görülmüştür. Bunun da gelecekteki politika ve uygulamalar için önemli bir perspektif sunacağı düşünülmektedir.
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | Eğitim Yönetimi |
Bölüm | Research Article |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 11 Ekim 2025 |
Gönderilme Tarihi | 4 Ocak 2025 |
Kabul Tarihi | 10 Ekim 2025 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 33 Sayı: 4 |