Purpose: This research aims to examine the application of the teaching career ladder within the framework of General Competencies for the Teaching Profession; in terms of the quality of the trainings received before the exam, the characteristics measured by the exam and its contribution to professional development, in line with the opinions of expert teachers.
Design/Methodology/Approach: A total of 550 teachers who took the expert teacher exam in Konya Selçuklu district and received the title of expert teacher participated in the research, selected through cluster and criterion sampling for the quantitative phase and maximum diversity sampling for the qualitative phase. In the research designed according to the convergent parallel mixed design, quantitative data were collected with 3 scales developed by the researcher, and qualitative data were collected with a semi-structured interview form. Quantitative data were analyzed with Mann Whitney U, Kruskal Wallis, One-Way ANOVA and Spearman Correlation analyses using the SPSS 25 program; qualitative data were analyzed with NVivo 12 Plus.
Findings: While a significant difference was found between the gender variable and teacher opinions in the quantitative findings, no significant relationship was found between the branch variable and teacher opinions. There was no significant relationship between the exam score and seniority variables and teacher opinions. In the qualitative findings, themes related to the effects of education content, exams and titles were determined.
Highlights: It was concluded that the application of teaching career steps did not meet the expectations on professional competencies and that a more objective, performance-based evaluation system was needed.
Teaching Career Steps Expert Teaching Career Steps Expert Teaching General Competencies Of The Teaching Profession
Çalışmanın amacı: Bu araştırma, Öğretmenlik Mesleği Genel Yeterlikleri çerçevesinde öğretmenlik kariyer basamağı uygulamasını; sınav öncesinde alınan eğitimlerin niteliği, yapılan sınavın ölçtüğü özellikler ve mesleki gelişime katkısı bakımından uzman öğretmenlerin görüşleri doğrultusunda incelemeyi amaçlamaktadır.
Materyal ve Yöntem: Araştırmaya Konya Selçuklu ilçesinde uzman öğretmenlik sınavına girerek uzman öğretmen unvanı alan öğretmenler arasından nicel aşama için küme ve ölçüt örnekleme, nitel aşama için maksimum çeşitlilik örneklemesi ile seçilen toplam 550 öğretmen katılmıştır. Yakınsayan paralel karma desene göre tasarlanan araştırmada nicel veriler araştırmacı tarafından geliştirilen 3 ölçekle, nitel veriler ise yarı yapılandırılmış görüşme formuyla toplanmıştır. Nicel veriler SPSS 25 programı kullanılarak Mann Whitney U, Kruskal Wallis, Tek Yönlü ANOVA ve Spearman Korelasyon analizleriyle; nitel veriler ise NVivo 12 Plus ile analiz edilmiştir.
Bulgular: Nicel bulgularda cinsiyet değişkeni ile öğretmen görüşleri arasında anlamlı fark bulunurken, branş değişkeni ile bulunamamıştır. Sınav puanı ve kıdem değişkenleri ile öğretmen görüşleri arasında anlamlı ilişki yoktur. Nitel bulgularda eğitim içerikleri, sınav ve unvanın etkilerine ilişkin temalar belirlenmiştir.
Önemli Vurgular: Öğretmenlik kariyer basamakları uygulamasının mesleki yeterlikler üzerine beklentileri karşılamadığı ve daha objektif, performansa dayalı bir değerlendirme sistemine ihtiyaç duyulduğu sonucuna varılmıştır.
Öğretmenlik Kariyer Basamakları Uzman Öğretmenlik Kariyer Basamağı Uzman Öğretmenlik Öğretmenlik Mesleği Genel Yeterlikleri
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | Alan Eğitimleri (Diğer) |
Bölüm | Research Article |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 11 Ekim 2025 |
Gönderilme Tarihi | 3 Mayıs 2025 |
Kabul Tarihi | 10 Ekim 2025 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 33 Sayı: 4 |