This study aims to evaluate the Century of Türkiye Education Model (CTEM) from the perspectives of teachers in terms of the individual, social, economic, and political functions of education. The research employed a qualitative design based on the phenomenological approach. Data were collected through semi-structured interviews with 50 teachers from various subject areas working in public schools in Sivas where CTEM is being implemented. Additionally, the official CTEM Core Text published by the Ministry of National Education was analyzed using document analysis. The data were examined through MAXQDA software and subjected to descriptive and content analysis. Findings reveal that CTEM strongly reflects the individual and social functions of education, while certain deficiencies remain in the practical implementation of its economic and political functions. Teachers reported that CTEM contributes positively to individual development, value transmission, and social integration, but emphasized the need for more concrete practices in areas such as economic competencies, career guidance, and citizenship education. The study aims to present the field-level implications of educational policy from the viewpoint of teachers and to identify both the strengths and areas in need of improvement within CTEM.
Century of Türkiye Education Model Functions of Education Teacher Perspectives Qualitative Research Education Policy
Bu araştırmanın amacı, Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli’nin eğitimin bireysel, toplumsal, ekonomik ve siyasal işlevleri açısından öğretmen görüşlerine dayalı olarak değerlendirilmesidir. Araştırma, nitel desende ve olgubilim yaklaşımı doğrultusunda gerçekleştirilmiştir. Veriler, Sivas il merkezindeki devlet okullarında Maarif Modeli’ni uygulayan farklı branşlardan 50 öğretmenle yapılan yarı yapılandırılmış görüşmeler aracılığıyla toplanmıştır. Ayrıca, Millî Eğitim Bakanlığı tarafından yayımlanan Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli Ortak Metni doküman analizi yöntemiyle incelenmiştir. Elde edilen veriler MAXQDA yazılımı kullanılarak betimsel ve içerik analizine tabi tutulmuştur. Araştırma bulguları, modelin eğitimin bireysel ve toplumsal işlevlerini güçlü biçimde yansıttığını; buna karşın ekonomik ve siyasal işlevlerin uygulamaya dönük bazı eksiklikler barındırdığını ortaya koymaktadır. Öğretmenler, modelin bireysel gelişim, değer aktarımı ve toplumsal uyum gibi alanlarda katkı sağladığını belirtirken; ekonomik yeterlilikler, mesleki yönlendirme ve vatandaşlık eğitimi gibi konularda daha somut uygulamalara ihtiyaç olduğunu vurgulamışlardır. Bu çalışma, eğitim politikalarının saha düzeyindeki yansımalarını öğretmen bakış açısıyla ortaya koymayı ve Maarif Modeli’nin güçlü yönleri ile geliştirilmesi gereken alanlarını belirlemeyi amaçlamaktadır.
Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli Eğitimin Işlevleri Öğretmen Görüşleri Nitel Araştırma Eğitim Politikası
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | Alan Eğitimleri (Diğer) |
Bölüm | Research Article |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 11 Ekim 2025 |
Gönderilme Tarihi | 2 Mart 2025 |
Kabul Tarihi | 10 Ekim 2025 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 33 Sayı: 4 |