Purpose: The aim of this research is to evaluate the relationship between Turkish origin students' intercultural sensitivity and their attitudes towards foreign language learning.
Design/Methodology/Approach: The research adopted a correlational research method. The participants of the study were 509 Turkish origin students studying at state universities in Azerbaijan, Kazakhstan, Kyrgyzstan and Uzbekistan. Data were collected using Intercultural Sensitivity Scale and the Attitudes Towards Foreign Language Learning Scale. The collected data were analyzed using the SPSS 26.0 statistical package program.
Findings: Based on the analyses conducted using the SPSS 26.0 statistical package program, it was identified that age and nationality were determinant demographic variables for the total scores of intercultural sensitivity, whereas gender, age, nationality, and the number of foreign languages known were determinant demographic variables for attitudes toward foreign language learning. The study found that as the levels of intercultural sensitivity increased, the attitudes towards foreign language learning developed positively, and the predictor that most influenced attitudes towards foreign language learning was “respect for cultural differences”.
Highlights: Given the influence of intercultural sensitivity on language learning attitudes and, consequently, on individual motivation, it is crucial to re-examine the resources and methodologies required for its enhancement. Accordingly, intercultural education programs may be designed to foster and strengthen the intercultural sensitivity of students of Turkish origin.
Intercultural sensitivity Turkish origin students Foreign language learning attitudes . Intercultural consciousness
Çalışmanın amacı: Bu araştırmanın amacı, Türk soylu öğrencilerin kültürlerarası duyarlılıkları ile yabancı dil öğrenmeye yönelik tutumları arasındaki ilişkiyi değerlendirmektir.
Materyal ve Yöntem: Araştırmada korelasyonel araştırma yöntemi benimsenmiştir. Katılımcılar, Azerbaycan, Kazakistan, Kırgızistan ve Özbekistan’daki devlet üniversitelerinde öğrenim gören toplam 509 Türk soylu öğrenciden oluşmaktadır. Veriler, Kültürlerarası Duyarlılık Ölçeği ve Yabancı Dil Öğrenmeye Yönelik Tutum Ölçeği aracılığıyla toplanmıştır. Elde edilen veriler, SPSS 26.0 istatistik paket programında analiz edilmiştir.
Bulgular: SPSS 26.0 istatistik paket programında yapılan analizler sonucunda kültürlerarası duyarlılık toplam puanları için yaş ve uyruğun; yabancı dil öğrenmeye yönelik tutumlar için cinsiyet, yaş, uyruk ve bilinen yabancı dil sayısının belirleyici demografik değişkenler olduğu tespit edilmiştir. Araştırmada kültürlerarası duyarlılık düzeyi arttıkça yabancı dil öğrenmeye yönelik tutumların olumlu yönde geliştiği, yabancı dil öğrenmeye yönelik tutumu en fazla etkileyen yordayıcının ise “kültürel farklılıklara saygı” olduğu belirlenmiştir.
Önemli Vurgular: Dil öğrenme tutumuna ve dolayısıyla da bireysel motivasyona etkisi düşünüldüğünde kültürlerarası duyarlılığın geliştirilmesi için gereksinim duyulan kaynak ve yöntemlerin gözden geçirilmesi büyük önem taşımaktadır. Bu doğrultuda, Türk soylu öğrencilerin kültürlerarası duyarlılığını geliştirmeyi ve güçlendirmeyi hedefleyen kültürlerarası eğitim programları tasarlanabilir.
Kültürlerarası duyarlılık Türk soylu öğrenciler Yabancı dil öğrenme tutumu Kültürlerarası bilinç
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | Türkçe Eğitimi |
Bölüm | Research Article |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 11 Ekim 2025 |
Gönderilme Tarihi | 8 Ocak 2025 |
Kabul Tarihi | 10 Ekim 2025 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 33 Sayı: 4 |