Ulaşım
yatırımları, kentsel mekânın biçimlenmesini doğrudan etkileyen, kentsel
fonksiyonların yer seçimi kararlarında yönlendirici etkisi olan ve kentin
makraform gelişim yönünü belirleyen temel etkenlerden biridir. Son dönemlerde
yeni ulaşım yatırımlarının etkileri, bulundukları kentin yakın veya çeper
bölgelerinde yaşanan değişim süreci ile gözlemlenmektedir. Ulaşım yatırımları
gündeme geldikleri andan itibaren kentin ana dinamiklerinde değişim sürecinin
başlamasına ve bölgesel ölçekte mekânın farklı boyutlarda yeniden
biçimlenmesine, erişilebilirliğin sağlanması ile kentin çeper noktalarına doğru
büyümesine neden olmaktadır. Dolayısıyla bu tür yeni ulaşım yatırımları,
erişilebilirliği artan çeper bölgeler üzerinde yapılaşma baskısını ortaya
çıkmakta ve bu alanlar oluşan talep doğrultusunda zamanla kentsel toprağa
dönüşmektedir.
Gerçekleşen ulaşım yatırımları sonucunda oluşan kentsel gelişme
eğiliminin sınırlandırılamaması çevre yerleşmeler üzerinde kontrolsüz büyüme
sonucunu ortaya çıkarmaktadır. Bu ortamda, kentsel büyüme nasıl, nerede ve ne kadar olmalı, sektörel anlamda nasıl bir gelişme
beklenmeli, yatırımın oluşturacağı talepler kentsel mekânda nasıl karşılanmalı
sorularının cevaplanması gerekmektedir. Bu çalışmada süreç içerisinde, öngörülen
ulaşım yatırım kararlarının sürece dayanıklı, bütüncül plan karalarının
üretildiği üst ölçekli planlarda ölçeklendirilerek oluşturulması gerekliliği
üzerinde durulmuştur.
Transportation
investments are one of the main factors that directly affect the shaping of
urban space, which is the directing influence of the urban functions on
location selection decisions and determines the direction of the city's
macroform development. Recently, the effects of new transportation investments
are being observed with the process of change in the near or periphery of the
city where they are located. Transportation investments cause the city's main
dynamics to start at the beginning of the change process and to re-shape the
space at different dimensions at the regional scale, and to grow to the
periphery of the city with accessibility. Therefore, such new transportation investments,
pressure to build up accessibility on the periphery is emerging, and these
areas gradually turn into urban land in the direction of demand.
Failure to limit the tendency to urban development as a result of the
transportation investments that have taken place, results in uncontrolled
growth over the environmental settlements. In this environment, how urban
growth should be, where and how much should be expected, what kind of
development should be expected in the sectoral sense, how to meet the demands
of the investment will be answered in the urban space. In this study, it was
emphasized that the projected transportation investment decisions should be
made by scaling to higher scale plans, which are resistant to the process and
the whole plans are produced.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 15 Eylül 2018 |
Gönderilme Tarihi | 28 Temmuz 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 Cilt: 11 Sayı: 3 |
International Refereed and Indexed Journal of Urban Culture and Management | Kent Kültürü ve Yönetimi Uluslararası Hakemli İndeksli Dergi
Bilgi, İletişim, Kültür, Sanat ve Medya Hizmetleri (ICAM Network) www.icamnetwork.net
Executive Office: Ahmet Emin Fidan Culture and Research Center, Evkaf Neigh. No: 34 Fatsa Ordu
Tel: +90452 310 20 30 Faks: +90452 310 20 30 | E-Mail: (int): info@icamnetwork.net | (TR) bilgi@icamnetwork.net