Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Developing Instructional Material Related to the Programs of Various Levels of Geomatics Discipline

Yıl 2021, Cilt: 11 Sayı: 2, 370 - 391, 15.12.2021
https://doi.org/10.31466/kfbd.907393

Öz

As one of the oldest professions of the world, geomatics is evolving towards information technologies with rapidly developing technological opportunities in recent years. In the educational institutions that train human resources in this sector, classical expression method is mostly used. This teacher-centred approach is inadequate in learning. However, a student-centred and more active educational environment and course materials developed in this environment will make a great contribution to the better upbringing of students. For this purpose, firstly the secondary education institution to be applied was determined, the courses given at secondary, associate and undergraduate levels and the relations of these courses with instructional strategies, methods and techniques were established. A sample group was formed to identify the missing students. Existing knowledge deficiencies of these students were revealed by exam analysis, materials were developed and applied to eliminate deficiencies. Then, the skill acquisition levels of the materials were determined with different measurement and assessment tools based on performance. As a result, it was observed that the materials developed by the study increased the students' skills about the related subjects. In this context, it is recommended that planning and processing of courses in accordance with instructional strategy methods and techniques, determination of students' information deficiencies with different measurement and evaluation tools, development of materials for the elimination of information deficiencies in students, adopting a student-centred approach in the processing of courses and application of materials.

Kaynakça

  • Başer, V., Bıyık, C., ve Demir, O. (2011). Kıyı ve Denizel Alanlarda Harita Mühendisliği Uygulamaları. 7. Kıyı Mühendisliği Sempozyumu, Trabzon.
  • Başer, V., Bıyık, C., Uzun, B., Yıldırım, V., & Nişancı, R., (2016). A recommendation of decision-support model based on geographical information systems for generating real estate evaluation maps: kaşüstü/trabzon example. Sigma Journal of Engineering & Natural Sciences/Mühendislik ve Fen Bilimleri Dergisi, 34(3), 349-363.
  • Boztoprak T., Demir O., Çoruhlu Y.E. (2017), Harita (Geomatik) Mühendisliği Öğretim Üyelerinin Bölüm, Eğitim ve Öğrenci İlişkileri Hakkındaki Görüşlerinin Değerlendirilmesi, Yükseköğretim ve Bilim Dergisi, 7, 1-11.
  • Çelik, L. (2007). Öğretim Materyallerinin Hazırlanması ve Seçimi. Öğretim Teknolojileri ve Materyal Geliştirme, Ankara: Pegem Yayıncılık.
  • Çelik, A., ve Şahin, M. (2013). Spor ve çocuk gelişimi. International Journal of Social Science 6(1), 467-478.
  • Çelikkaya, T. (2008). Yapılandırmacı Yaklaşımın Sosyal Bilgiler Öğretiminde Başarı, Tutum ve Kalıcılığa Etkisi (5.Sınıf Örneği), Doktora Tezi, Atatürk Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Erzurum.
  • Çepni, S., Ayas, A., Ekiz, D.& Akyıldız, S. (2008). Öğretim İlke ve Yöntemleri. Trabzon: Celepler Matbaacılık.
  • Çiçek, S. (2012). Öğretim Yöntem ve Teknikleri, Ankara: Ayrıntı basımevi.
  • Çilenti, K. (1991). Eğitim Teknolojisi ve Öğretim. Ankara: Kadıoğlu Matbaası
  • Çoruhlu, Y. E., Baser, V. and Yildiz, O., (2021). Object-based geographical data model for determination of the cemetery sites using SWOT and AHP integration, Survey Review, 53(377), 108-121, DOI: 10.1080/00396265.2020.1747843
  • Çoruhlu, Y. E. , ve Uzun, B., (2018). Investıgatıon the Accredıtatıon Process and Development an Object-Orıented Database: Case Study for Department of Geomatıcs Engıneerıng. Sıgma Journal of Engıneerıng and Natural Scıences, 36(4), 1097-1124.
  • Çoruhlu, Y. E. , Er Nas, S., Uzun, B., Yıldız, O., & Şahin, F., (2019a). Vakıflar Kanununun 30. Maddesinin Uygulanması Konusunda Materyallerin Geliştirilmesi. Uluslararası Fen, Matematik, Girişimcilik ve Teknoloji Eğitimi Kongresi, 878-887. İzmir.
  • Çoruhlu, Y. E. , Er Nas, S., Uzun, B., Yıldız, O., & Şahin, F., (2019b). Harita Mühendisliği Öğrencilerinin Bilgi Eksikliklerinin ve Kavram Yanılgılarının Belirlenmesi: “Vakıf ve Mülkiyet İlişkisi” Örneği. İksad III. Uluslararası Sosyal Bilimler Kongresi, 414-426. Adana.
  • Çoruhlu, Y. E. , Uzun, B., Yıldız, O., & Şahin, F., (2019c). Harita Mühendisliği Öğrencilerinin Vakıf ve Mülkiyet İlişkisi Üzerine Kavram Yanılgılarının Belirlenmesi, EJONS 6. International Congress on Mathematics, Engineering, Natural and Medical Sciences (Pp.148-158). Adana.
  • Demirel, Ö. (2007). Alternatif Ders Materyalleri Geliştirme. Öğretim Teknolojileri ve Materyal Geliştirme, Ankara: Pegem Yayıncılık.
  • Erden, M. (1997). Sosyal Bilgiler Öğretimi, Ankara: Alkım Yayınevi.
  • Ertürk, S. (1972). Eğitimde program geliştirme, Ankara.
  • Ergani, K. (2010). İlköğretim 4. ve 5. Sınıf Sosyal Bilgiler Dersi Öğretim Yöntem ve Teknikleri İle Materyal Kullanımına İlişkin Öğretmen Görüşleri, Yüksek Lisans Tezi, Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İlköğretim Anabilim Dalı, Kütahya.
  • Gong, J., Yue, P., Woldai, T., Tsai, F., Vyas, A., Wu, H., ... & Musikhin, I. (2017). Geoinformatics education and outreach: looking forward. Geo-spatial information science, 20(2), 209-217.
  • Gönen, S., ve Kocakaya, S. (2006). Fizik Öğretmenlerinin Hizmet İçi Eğitimler Üzerine Görüşlerinin Değerlendirilmesi, Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi.
  • Karaağaç. E., (2019). Harita Tapu Kadastro Programında Öğrenci Başarısını Arttırmaya Yönelik Materyal Geliştirilmesi, Yüksek Lisans Tezi, Karadeniz Teknik Üniversitesi Fen Bilimler Enstitüsü, Trabzon.
  • Kılıç, A. ve Acat, M. B. (2007). Öğretmen adaylarının algılarına göre öğretmen yetiştirme programlarındaki derslerin gereklilik ve işe vurukluk düzeyi. Sosyal Bilimler Dergisi, 17, 21-37.
  • Kırbaş, A. (2010). İşbirlikli öğrenme yönteminin ilköğretim sekizinci sınıf öğrencilerinin dinleme becerilerini geliştirmesine etkisi, Doktora Tezi, Atatürk Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Erzurum.
  • Oddens, D. A. M. (2004). Kişilik Nitelikleri Açısından Hollanda’da Mesleki Eğitim İçin Öğretmen Eğitimi Eğilimleri. Mesleki ve Teknik Eğitimde Öğretmen Eğitimi Uluslararası Konferansı, 37-44. Ankara.
  • Resmi Gazete, Büyük Ölçekli Harita ve Harita Bilgileri Üretim Yönetmeliği, 9070, Ek 102, 104.
  • Sönmez, V. (2009). Öğretim İlke ve Yöntemleri, Ankara: Anı yayıncılık.
  • Taşpınar, M. & Atıcı, B. (2002). Öğretim model, strateji, yöntem ve becerileri/teknikleri, Kavramsal boyut. Eğitim Araştırmaları, 2(8), 207–215.
  • Vural, B. (2004). Eğitim Öğretimde Teknoloji ve Materyal Kullanımı, Hayat Yayıncılık: İstanbul.
  • Yanpar, T., Koray, Ö., Parmaksız, R. Ş., Arslan, A. (2006). İlköğretim Öğretmen Adayları Tarafından Hazırlanan El Yapımı ve Teknoloji Temelli Materyallerin Yaratıcılık Boyutları Açısından İncelenmesi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi Dergisi, 12(1), 129-148.
  • Yanpar, T., (2009). Öğretmen adaylarının portfolyoları üzerinde grup olarak yaratıcılık temelli materyal geliştirmenin etkileri. Eğitim ve Bilim, 34(153).
  • Yildirim, F., and Baser, V. (2020). Analysis the Geomatics Discipline in Turkey. Sigma Journal of Engineering & Natural Sciences/Mühendislik ve Fen Bilimleri Dergisi, 38(2), 889-906.
  • Yue, P., R. Ramachandran, P. Baumann, S. Khalsa, M. Deng, and L. Jiang. 2016. “Recent Activities in Earth Data Science.” IEEE Geoscience and Remote Sensing Magazine 4(4), 84–89.
  • URL-1: http://www.megep.meb.gov.tr/?page=ogretimProgramlari. (Erişim Tarihi: 29/03/ 2021).
  • URL-2: http://fehimtu.blogcu.com/materyal-tasarimi-hazirlama-ilkeleri/10586224. (Erişim Tarihi: 21/10/2019).

Harita Disiplininin Çeşitli Kademelerindeki Programlarına İlişkin Öğretim Materyali Geliştirme

Yıl 2021, Cilt: 11 Sayı: 2, 370 - 391, 15.12.2021
https://doi.org/10.31466/kfbd.907393

Öz

Haritacılık Dünya’nın en eski mesleklerinden biridir. Son yıllarda hızlı şekilde gelişen teknolojik imkânlar ile haritacılık uygulamaları bilişim teknolojilerine doğru yönelmektedir. Bu sektördeki insan kaynağını yetiştiren eğitim kurumlarında ise bilgi genellikle klasik anlatım yöntemi ile verilmektedir. Öğretmen merkezli olan bu yaklaşım öğrenmede yetersiz kalmaktadır. Öğrenci merkezli ve öğrencinin daha aktif olduğu bir eğitim ortamı ile geliştirilen ders materyalleri öğrencilerin daha iyi yetişmesine katkı sağlayacaktır. Bu amaçla çalışmada öncelikle uygulama yapılacak ortaöğretim kurumu belirlenmiş, ortaöğretim, ön lisans ve lisans seviyelerinde verilen dersler ve bu derslerin öğretim strateji, yöntem ve tekniklerle ilişkileri kurulmuştur. Örneklem grubu oluşturularak öğrencilerin eksik olduğu konular belirlenmiştir. Bu öğrencilerin mevcut bilgi eksikleri sınav analizleri ile ortaya çıkartılmış, eksiklikleri gidermek için materyaller geliştirilmiş ve uygulanmıştır. Buna ilaveten performansa dayalı farklı ölçme değerlendirme araçlarıyla materyallerin beceri kazandırma düzeyleri belirlenmiştir. Sonuç olarak çalışma ile geliştirilen materyallerin, ilgili konular hakkında öğrencilerin becerilerini arttırdığı gözlemlenmiştir. Bu bağlamda, derslerin öğretim strateji yöntem ve tekniklerine uygun olarak planlanması ve işlenmesi, öğrencilerin bilgi eksikliklerinin farklı ölçme ve değerlendirme araçları ile tespit edilmesi, öğrencilerdeki bilgi eksikliklerinin giderilmesi için materyal geliştirilmesi, derslerin işlenmesinde ve materyallerin uygulanmasında öğrenci merkezli yaklaşım benimsenmesi, önerilmektedir.

Kaynakça

  • Başer, V., Bıyık, C., ve Demir, O. (2011). Kıyı ve Denizel Alanlarda Harita Mühendisliği Uygulamaları. 7. Kıyı Mühendisliği Sempozyumu, Trabzon.
  • Başer, V., Bıyık, C., Uzun, B., Yıldırım, V., & Nişancı, R., (2016). A recommendation of decision-support model based on geographical information systems for generating real estate evaluation maps: kaşüstü/trabzon example. Sigma Journal of Engineering & Natural Sciences/Mühendislik ve Fen Bilimleri Dergisi, 34(3), 349-363.
  • Boztoprak T., Demir O., Çoruhlu Y.E. (2017), Harita (Geomatik) Mühendisliği Öğretim Üyelerinin Bölüm, Eğitim ve Öğrenci İlişkileri Hakkındaki Görüşlerinin Değerlendirilmesi, Yükseköğretim ve Bilim Dergisi, 7, 1-11.
  • Çelik, L. (2007). Öğretim Materyallerinin Hazırlanması ve Seçimi. Öğretim Teknolojileri ve Materyal Geliştirme, Ankara: Pegem Yayıncılık.
  • Çelik, A., ve Şahin, M. (2013). Spor ve çocuk gelişimi. International Journal of Social Science 6(1), 467-478.
  • Çelikkaya, T. (2008). Yapılandırmacı Yaklaşımın Sosyal Bilgiler Öğretiminde Başarı, Tutum ve Kalıcılığa Etkisi (5.Sınıf Örneği), Doktora Tezi, Atatürk Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Erzurum.
  • Çepni, S., Ayas, A., Ekiz, D.& Akyıldız, S. (2008). Öğretim İlke ve Yöntemleri. Trabzon: Celepler Matbaacılık.
  • Çiçek, S. (2012). Öğretim Yöntem ve Teknikleri, Ankara: Ayrıntı basımevi.
  • Çilenti, K. (1991). Eğitim Teknolojisi ve Öğretim. Ankara: Kadıoğlu Matbaası
  • Çoruhlu, Y. E., Baser, V. and Yildiz, O., (2021). Object-based geographical data model for determination of the cemetery sites using SWOT and AHP integration, Survey Review, 53(377), 108-121, DOI: 10.1080/00396265.2020.1747843
  • Çoruhlu, Y. E. , ve Uzun, B., (2018). Investıgatıon the Accredıtatıon Process and Development an Object-Orıented Database: Case Study for Department of Geomatıcs Engıneerıng. Sıgma Journal of Engıneerıng and Natural Scıences, 36(4), 1097-1124.
  • Çoruhlu, Y. E. , Er Nas, S., Uzun, B., Yıldız, O., & Şahin, F., (2019a). Vakıflar Kanununun 30. Maddesinin Uygulanması Konusunda Materyallerin Geliştirilmesi. Uluslararası Fen, Matematik, Girişimcilik ve Teknoloji Eğitimi Kongresi, 878-887. İzmir.
  • Çoruhlu, Y. E. , Er Nas, S., Uzun, B., Yıldız, O., & Şahin, F., (2019b). Harita Mühendisliği Öğrencilerinin Bilgi Eksikliklerinin ve Kavram Yanılgılarının Belirlenmesi: “Vakıf ve Mülkiyet İlişkisi” Örneği. İksad III. Uluslararası Sosyal Bilimler Kongresi, 414-426. Adana.
  • Çoruhlu, Y. E. , Uzun, B., Yıldız, O., & Şahin, F., (2019c). Harita Mühendisliği Öğrencilerinin Vakıf ve Mülkiyet İlişkisi Üzerine Kavram Yanılgılarının Belirlenmesi, EJONS 6. International Congress on Mathematics, Engineering, Natural and Medical Sciences (Pp.148-158). Adana.
  • Demirel, Ö. (2007). Alternatif Ders Materyalleri Geliştirme. Öğretim Teknolojileri ve Materyal Geliştirme, Ankara: Pegem Yayıncılık.
  • Erden, M. (1997). Sosyal Bilgiler Öğretimi, Ankara: Alkım Yayınevi.
  • Ertürk, S. (1972). Eğitimde program geliştirme, Ankara.
  • Ergani, K. (2010). İlköğretim 4. ve 5. Sınıf Sosyal Bilgiler Dersi Öğretim Yöntem ve Teknikleri İle Materyal Kullanımına İlişkin Öğretmen Görüşleri, Yüksek Lisans Tezi, Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İlköğretim Anabilim Dalı, Kütahya.
  • Gong, J., Yue, P., Woldai, T., Tsai, F., Vyas, A., Wu, H., ... & Musikhin, I. (2017). Geoinformatics education and outreach: looking forward. Geo-spatial information science, 20(2), 209-217.
  • Gönen, S., ve Kocakaya, S. (2006). Fizik Öğretmenlerinin Hizmet İçi Eğitimler Üzerine Görüşlerinin Değerlendirilmesi, Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi.
  • Karaağaç. E., (2019). Harita Tapu Kadastro Programında Öğrenci Başarısını Arttırmaya Yönelik Materyal Geliştirilmesi, Yüksek Lisans Tezi, Karadeniz Teknik Üniversitesi Fen Bilimler Enstitüsü, Trabzon.
  • Kılıç, A. ve Acat, M. B. (2007). Öğretmen adaylarının algılarına göre öğretmen yetiştirme programlarındaki derslerin gereklilik ve işe vurukluk düzeyi. Sosyal Bilimler Dergisi, 17, 21-37.
  • Kırbaş, A. (2010). İşbirlikli öğrenme yönteminin ilköğretim sekizinci sınıf öğrencilerinin dinleme becerilerini geliştirmesine etkisi, Doktora Tezi, Atatürk Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Erzurum.
  • Oddens, D. A. M. (2004). Kişilik Nitelikleri Açısından Hollanda’da Mesleki Eğitim İçin Öğretmen Eğitimi Eğilimleri. Mesleki ve Teknik Eğitimde Öğretmen Eğitimi Uluslararası Konferansı, 37-44. Ankara.
  • Resmi Gazete, Büyük Ölçekli Harita ve Harita Bilgileri Üretim Yönetmeliği, 9070, Ek 102, 104.
  • Sönmez, V. (2009). Öğretim İlke ve Yöntemleri, Ankara: Anı yayıncılık.
  • Taşpınar, M. & Atıcı, B. (2002). Öğretim model, strateji, yöntem ve becerileri/teknikleri, Kavramsal boyut. Eğitim Araştırmaları, 2(8), 207–215.
  • Vural, B. (2004). Eğitim Öğretimde Teknoloji ve Materyal Kullanımı, Hayat Yayıncılık: İstanbul.
  • Yanpar, T., Koray, Ö., Parmaksız, R. Ş., Arslan, A. (2006). İlköğretim Öğretmen Adayları Tarafından Hazırlanan El Yapımı ve Teknoloji Temelli Materyallerin Yaratıcılık Boyutları Açısından İncelenmesi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi Dergisi, 12(1), 129-148.
  • Yanpar, T., (2009). Öğretmen adaylarının portfolyoları üzerinde grup olarak yaratıcılık temelli materyal geliştirmenin etkileri. Eğitim ve Bilim, 34(153).
  • Yildirim, F., and Baser, V. (2020). Analysis the Geomatics Discipline in Turkey. Sigma Journal of Engineering & Natural Sciences/Mühendislik ve Fen Bilimleri Dergisi, 38(2), 889-906.
  • Yue, P., R. Ramachandran, P. Baumann, S. Khalsa, M. Deng, and L. Jiang. 2016. “Recent Activities in Earth Data Science.” IEEE Geoscience and Remote Sensing Magazine 4(4), 84–89.
  • URL-1: http://www.megep.meb.gov.tr/?page=ogretimProgramlari. (Erişim Tarihi: 29/03/ 2021).
  • URL-2: http://fehimtu.blogcu.com/materyal-tasarimi-hazirlama-ilkeleri/10586224. (Erişim Tarihi: 21/10/2019).
Toplam 34 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Mühendislik
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Yakup Çoruhlu 0000-0002-8673-603X

Emre Karaağaç 0000-0002-5246-5219

Yayımlanma Tarihi 15 Aralık 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021 Cilt: 11 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Çoruhlu, Y., & Karaağaç, E. (2021). Harita Disiplininin Çeşitli Kademelerindeki Programlarına İlişkin Öğretim Materyali Geliştirme. Karadeniz Fen Bilimleri Dergisi, 11(2), 370-391. https://doi.org/10.31466/kfbd.907393